Wydawnictwa ilustrowane i artystyczne

Książki XIX-wieczne

147.
CHODŹKO Leonard – La Pologne historique, littéraire, monumentale et illustrée [...]. Rédigée par une Société de Littérateurs sous la direction de ... Paris 1839-1841. Au Bureau Central. 4, s. [4], XXXII, 472, tabl. 43, mapy rozkł. 2. opr. psk. złoc. z epoki.
Podklejony ubytek górnej części grzbietu, otarcia okł., wyklejki nadpęknięte w grzbiecie, miejscami zabrązowienia papieru, w przypadku kilku tablic dość intensywne; dodatkowa mapa pęknięta na zgięciu. Egzemplarz wyposażony dodatkowo w mapę Polski: "Carte générale routiére historique et statistique des Etats de l'ancienne République de Pologne" autorstwa L. Chodźki z 1840. Przed tekstem zasadniczym obszerna (XXXII s.) lista prenumeratorów. Kompletny egzemplarz pierwszego wydania (kolejne wyszło w 1842). Tom uzupełniający trzytomową edycję "La Pologne" (przez Banacha uważany za tom 4). Koncentruje się na historii najnowszej Polski od śmierci Jana III Sobieskiego do okresu napoleońskiego i lat późniejszych. Osobny rozdział poświęcony jest republice krakowskiej w latach 1815-1840. Publikacja zyskała wielką popularność i do roku 1847 miała sześć wydań (ta edycja jest pierwszą). Ryciny ukazują, podobnie jak w wydawnictwie trzytomowym, widoki miast, budowli i zabytków, postacie i sceny historyczne, pomniki, m.in. piękną panoramę Krakowa, Teatr Wielki w Warszawie, wybrzeże Bałtyku, Napoleona oglądającego dom Kopernika w Toruniu, Kościół w Malatyczach, plan bitwy pod Kliszowem, podkolorowaną wydawniczo rozkładaną mapę Polski, portrety księcia Józefa Poniatowskiego, Kościuszki, Pułaskiego, Kniaziewicza, Jana Henryka Dąbrowskiego i wiele innych. Ryciny odbito na grubym, dobrym jakościowo papierze. W tekście znajduje się kilka ładnych winiet w drzeworycie.
800.–
148.
FORSTER Charles – Pologne. Paris 1840. Firmin Didot Fréres Éditeurs. 8, s. [4], 348, tabl. 54, mapa rozkł. 1. opr. oryg. kart. L'Univers Pittoresque, t. 10.
Banach 282. Otarcia krawędzi okł. i grzbietu, drobne miejscowe zabrązowienia wewnątrz. Tekst w układzie dwuszpaltowym. Na tablicach 55 stalorytów, w tym rozkładana mapa Polski. Ładny egzemplarz w oryg. oprawie kartonowej z kompletem grafik.
Pod obco brzmiącym nazwiskiem kryje się polski pisarz, poeta, dziennikarz, tłumacz, wydawca i działacz emigracyjny Karol Forster (1800-1879). Jego życie i twórczość doczekały się obszernej monografii autorstwa Romana Jaskuły, wydanej w Krakowie w 2002. Treść dzieła: L'ancienne Pologne 800-1796 (Dawna Polska), Partages de la Pologne (Rozbiory Polski), Moeurs et coustumes (Zwyczaje i ubiory), Civilisation (Dorobek cywilizacyjny), La Pologne Renessainte (Polska odrodzona), Revolution Nationale 1830 -1831 (Powstanie narodowe), La Pologne, Province Russe 1831-1840 (Polska jako prowincja rosyjska). Staloryty na tablicach odbite w pracowni Lemaitre'a przedstawiają widoki miast i pojedynczych zabytków, sceny historyczne, portrety, stroje regionalne itp. Warszawa i Wilanów figurują na 10 planszach (m.in. kolumna Zygmunta, Teatr Narodowy, Łazienki, Pałac Namiestnikowski, Bank Polski), Kraków i Wieliczka na 12 planszach (m.in. panorama miasta, Kopiec Kościuszki, Katedra na Wawelu, pomniki królów). Wśród innych tematów jest alegoria rozbiorów Polski (słynny 'kołacz królewski'), szarża pod Somosierrą, widoki Kalisza, Malborka i Zatora, portrety Batorego, Zamojskiego, Stanisława Augusta Poniatowskiego i Kościuszki.
480.–
Sprzedano za: 550.–
149.
FORSTER Carlos – Historia de la Polonia, por ... Traducida al castellano por una Sociedad Literaria. Barcelona 1840. Imprenta del Guardia Nacional. 8, s. [4], 265, [3], tabl. 54, mapa rozkł. 1. opr. skóra złoc. z epoki. Panorama Universal.
Opr. nieco otarta, blok lekko nadpęknięty, miejscami zaplamienia i zabrązowienia kart, stan ogólny dobry. Wyklejki marmoryzowane. Na tablicach staloryty, mapa: "Mapa general de Polonia. Carte générale de la Pologne" w miedziorycie. Kastylijska wersja francuskiej serii "L'Universe Pittoresque". Historia Polski doprowadzona do 1840 r. Staloryty wykonane identycznie jak we francuskiej wersji w pracowni Lemaitre przedstawiają widoki miast, pałaców, zabytków historycznych, portrety postaci historycznych, stroje ludowe.
440.–
150.
GŁOWACKI J[an] N[epomucen] – Widoki miasta Krakowa i jego okolic zdięte podług natury przez ... oraz plan miasta i mappa jeograficzna okręgu według najlepszych źródeł ułożone. Wydanie drugie. Kraków-Warszawa [1848]. Nakł. D. E. Friedleina Księg. i Księg. Fr. Spiessa i Spółki. 16d podł. s. [6], k. 48, tabl. 24, mapa rozkł.1, plan rozkł. 1. opr. ppł. z epoki.
Opr. nieco otarta, podklejenia paskami papieru w grzbiecie od wewnątrz, plan i mapa podklejone płótnem i papierem na odwrocie wzdłuż miejsc złożenia, plan z przyciętym lewym marginesem; miejscowe zbrązowienia i zaplamienia papieru wewnątrz. Stan ogólny dobry.
Prezentowany egzemplarz zaw. wszystkie 24 czarno-białe ryciny odbite w litografiach  (form. ca 11x18,5 cm na kartach form ca 14,5x22,3 cm) z 2. wydania słynnego albumu J. N. Głowackiego. Pierwsza edycja ukazywała się zeszytami w l. 1832-1836, drugą wydano zapewne w 1848 bez podania daty druku. Ryciny pozostawiono bez zmian, modyfikacji uległ opis plansz autorstwa Konstantego Majeranowskiego – towarzyszący każdej rycinie po polsku i francusku. Zaw. następujące widoki: „Brama Floryańska, Zamek królewski z strony wschodnio-południowey, Rozwaliny Zamku Tęczyńskiego, Klasztór Tyniecki nad Wisłą, Pałac w Łobzowie, Zwaliska zamku Oycowa, Pustynia Stey Salomei na Grodzisku, Zamek Pieskowa Skała, Kościół Ś. Stanisława na Skałce, Zamek królewski s strony zachodniey, Kościół Katedralny na zamku, Alwernia, Rozwaliny Zamku w Lipowcu, Klastor X.X. Karmelitow Czerny, Kościół Śtey Anny, Pałac Wielopolskich, Pałac Woli Justowskiey, Klasztor X.X. Kamedułów na Bielanach, Góra Śtey Bronisławy z mogiłą Kościuszki, Kościół Panny Maryi, Kościół S. Piotra, Przedmieście Stradom, Wewnętrzna część zamku Królewskiego w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński”. Szczegółowy opis albumu i okoliczności jego powstania zamieścił J. Banach w osobnym, obszernym rozdziale swojej pracy "Kraków malowniczy" (J. Banach II 28-82).
14.000.–
Sprzedano za: 14.000.–
151.
GOETHE [Wolfgang] – Reineke-Lis, poemat satyryczny Göthe'go w dwunastu pieśniach, z 20 drzeworytami podług Kaulbacha. Opracował sześciomiarem (heksametrem) polskim Ludwik Jenike. Warszawa 1877. Nakładem i drukiem Józefa Ungra. 4, s. 125. opr. wsp. pł.
Banach 749. Podklejone naddarcie jednej karty ilustracyjnej (s. 11-12), podklejony ubytek narożnika jednej karty - ze szkodą dla tekstu (s. 121-122), miejscami zabrudzenia. Dwadzieścia całostronicowych drzeworytów drukowanych jednostronnie. Rzadkie, pierwsze polskie wydanie satyrycznego poematu Goethego z polskimi drzeworytami według słynnych klasycznych ilustracji Wilhelma von Kaulbacha. Drzeworyty wykonali między innymi: P. Boczkowski, A. Choromański, J. Jarmużyński, M. Kluczewski, J. Łoskoczyński, E. Nicz, F. Skrzymkowski. Historia przebiegłego antropomorficznego lisa pojawia się w folklorze i literaturze wielu krajów europejskich już w średniowieczu. Jego przygody są zwykle satyrą na ludzkie przywary. "Lis Reineke" albo "Lis Przechera" (jak przetłumaczył go Leopold Staff) w wersji Goethego jest także eposem o rozgrywkach możnych tego świata. Bohater poematu dzięki swemu krasomówstwu jest w stanie uciec od odpowiedzialności za swoje nawet nadto oczywiste przewiny. Tłumacz poematu, Ludwik Jenike (1818-1903) - to pisarz, poeta, założyciel i długoletni redaktor "Tygodnika Ilustrowanego".
240.–
Sprzedano za: 240.–
152.
MALCZEWSKI Antoni – Marya. Powieść ukraińska. Z 8 fotografiami podług rys. E. M. Andriollego. Wyd. III. Warszawa 1884. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 8, s. frontispis, [4], 67, [1], tabl. 8. opr. oryg. pł. bogato zdob., obcięcie złoc.
Niewielkie otarcia grzbietu i narożników okł., brak obu wyklejek, drobne zaplamienia. Podpis i piecz. własn. Jedno z najbardziej efektownych wydań poematu Malczewskiego, z ekspresyjnymi, często reprodukowanymi ilustracjami Andriollego. Druk u W. Drugulina w Lipsku. Na początku tablica frontispisowa z rozbudowaną kompozycją tytułową. Tekst i tablice w ozdobnej, czarno-czerwonej ramce; każdy rozdział rozpoczęty czerwonym inicjałem. Oprawa w kolorze brązowym.
480.–
Sprzedano za: 850.–
153.
MATEJKO Jan – Album Jana Matejki. Z tekstem objaśniającym przez Kazimierza Władysława Wójcickiego. Warszawa [1873-1876]. Nakł. i Druk. S. Lewentala. 59,8x45,5 cm, k. [4], 48, tabl. 48, portret 1. opr. psk. z epoki.
Otarcia grzbietu i okł., podklejony ubytek górnej części grzbietu, załamania pierwszej i przedostatniej tablicy, załamania kilku kart z tekstem objaśniającym, miejscami zaplamienia tablic. Podpis własn. Wysokiej klasy drzeworytowe reprodukcje obrazów i rysunków Jana Matejki. Duża część rycin została przeniesiona na klocki drzeworytnicze przez samego artystę. Grafiki odbito głównie w Drzeworytni Kłosów na specjalnie sprowadzonym papierze z Jeziornej i Pilicy. Wydawca tak pisał o swojej publikacji: "Wydawnictwo tego rodzaju, to już nie druk książki zwyczajnej: wykonanie każdego z takich drzeworytów, jak np. Stefan Batory, Sejm w Lublinie i t. p., wymagało po sześć miesięcy czasu, nie licząc użytego do narysowania onych na drzewie".
3.200.–
154.
MEISERWERKE der Holzschneiderkunst aus dem Gebiete der Architektur, Skulptur und Malarei. Bd. 5. Leipzig 1885. J. J. Weber. folio, s. [6], 52, ilustr. 81. opr. oryg. pł. bogato zdob.
Zarysowania i zaplamienia tylnej okł., drobne zaplamienia wewnątrz. Album z wysokiej klasy całostronicowymi (także dwustronicowymi) drzeworytowymi reprodukcjami dzieł sztuki.
280.–
Sprzedano za: 280.–
155.
PAMIĄTKA z Krakowa. Souvenir de Cracovie. Erinnerung an Krakau. Kraków 1883. Nakł. K. Napierkowskiego. 16 podł., s. [2], tabl. 32. opr. oryg. pł. zdob.
Wyklejki lekko nadpęknięte w grzbiecie, stan dobry. Odręczna dedykacja (po słowacku) na pamiątkę imprezy Sokoła w 1884. Albumik zaw. 32 drzeworytowe widoki zabytków Krakowa i okolic odbite na delikatnej żółtej tincie. Przykładowe widoki: Rondel, Szkoła Sztuk Pięknych, Muzeum Czartoryskich, Kościół św. Barbary, Biblioteka Jagiellońska, Kościół Kapucynów, Wawel od strony Wisły, Kościół w Mogile, Wola Justowska,  Bielany, Tyniec, Widok Ojcowa. Podpisy pod widokami po polsku, francusku i niemiecku. Część widoków jest tożsama z ilustracjami zamieszczonymi w pracy A. Kleczkowskiego "Święte pamiątki Krakowa" wydane w 1883 przez tego samego wydawcę.
280.–
156.
[POL Wincenty] – Pieśń o ziemi naszej. Z illustracyami Juliusza Kossaka. Poznań-Kraków 1887. J. K. Żupański [i] J. K. Żupański & K. J. Heumann. 8, s. [4], 62, tabl. 8. opr. oryg. pł. bogato zdob., obcięcie złoc.
Grzbit lekko naddarty, opr. nieco otarta, blok luźny, papier z miejscowymi zaplamieniami, mimo to stan ogólny dobry. Dedykacja i piecz. własn. Na tablicach kompozycje symboliczne poświęcone poszczególnym regionom Polski: Litwa, Żmudź, Podole, Wołyń, Ukraina, Tatry, Krakowskie.
360.–
Sprzedano za: 440.–
157.
POL Wincenty – Pieśń o ziemi naszej. Z ilustracyami Juliusza Kossaka. Wyd. VII (ilustrowane III). Kraków 1888. J. K. Żupański & K. J. Heumann. 8, s. [2], 64, tabl. 8. opr. oryg. pł. zdob., obcięcie złoc.
Banach 827. Otarcia grzbietu i narożników okł., na początku wyraźne zażółcenia papieru, przednia wyklejka pęknięta w grzbiecie. Oprawa wydawnicza M. Żenczykowskiego z Krakowa (ślepy tłok na tylnej okł.) - płótno jasnobrązowe. Tablice (poza pierwszą) przesłonięta bibułkami ochronnymi. Na tablicach kompozycje symboliczne poświęcone poszczególnym regionom Polski: Litwie, Żmudzi, Podolu, Wołyniu, Ukrainie, Tatrom i Krakowskiemu.
480.–
Sprzedano za: 480.–
158.
[SKIMBOROWICZ Hipolit] – Album malownicze. Wizerunki z dziedziny natury, sztuki, dziejów i życia. Warszawa 1849. Nakł. S. H. Merzbacha. 4, s. [4], 325, [3], tabl. 32. opr. wsp. ppł.
Banach 413. Miejscami zażółcenia papieru, wiele kart podklejonych w grzbiecie, niewielkie zabrudzenia. Zachowana tylna okł. brosz. Zbiór artykułów na różne tematy ozdobiony stalorytowymi lub litografowanymi tablicami z widokami, scenami rodzajowymi, portretami. Zaw. m.in.: Słoń, Przejażdżka do Czorsztynu, Zwyczaje i widowiska w Chinach, Czerkieska, Lasy dziewicze, Jan Zamojski, Podole, Cyganka, Kawiarnia w Paryżu, Kościół Ś. Krzyża na Łysej Górze, Okrężne w Sandomierskiem, Zaprowadzenie wiary chrześciańskiej w Polsce, Góra Zamkowa w Wilnie. Na tablicach (staloryty i litografie) widoki, sceny rodzajowe, portrety.
600.–
159.
STERNE Laurence – Joryka podróż uczuciowa przez Francyją i Włochy. Z angielskiego Wawrzyńca Sterne przełożył B. W. [krypt. Bogumił Wisłocki]. Z 12 drzeworytami Tony Johannota. Lipsk 1845. Nakł. i czcionkami Breitkopfa i Haertla. 4, s. 136, tabl. 12. opr. psk. z epoki.
Grzbiet lekko uszkodzony, opr. nieco otarta, wyraźne ślady wilgoci wewnątrz, ubytek prawego górnego narożnika karty tyt. oraz dolnego marginesu ostatniej karty, z niewielką szkodą dla tekstu. Pierwszy polski przekład powieści Laurence'a Sterne'a (1713-1768) – jednego z największych anglo-irlandzkich powieściopisarzy, duchownego anglikańskiego, twórcy prądu literackiego zwanego sentymentalizmem.
220.–
Sprzedano za: 260.–
160.
STĘCZYŃSKI Maciej Bogusz – Okolice Galicyi. Lwów 1847-[1848]. Nakł. K. Jabłońskiego. 4, s. VIII, 156, 9, tabl. 75. opr. wsp. pł.
Banach 393. Początkowe karty naddarte, z ubytkami, podklejone niezbyt umiejętnie białym, sztywnym papierem, podobnie jedna tablica w końcowej części albumu, ślad zawilgocenia w narożniku części kart; podklejone naddarcie jednej tablicy, kilka ostatnich tablic załamanych i zabrudzonych; brak 6 kart (s. VII-VIII, 27-28, 45-46 i 11-16 na końcu) i 5 tablic. Ten egz. zaw. ok. 60 tablic w dobrym stanie, choć nieco obciętych przez introligatora (pozostałe są zabrudzone lub załamane). Oprawa amatorska, szycie przez blok. Ukazywało się w zeszytach (dziewięć w 1847, dziesiąty rok później). Na litografowanych tablicach widoki opisywanych miast i okolic. Ich pełny wykaz w: M. Opałek "Litografia lwowska" (Wr. 1958).
4.200.–
Sprzedano za: 4.200.–
161.
STRASZEWICZ Joseph – Les Polonais et les Polonaises de la révolution du 29 Novembre 1830. ou portraits des personnes qui ont figuré dans la derniére guerre de l'indépendance polonaise, avec les fac-simile de leurs signatures [...] accompagnés d'une biographie pour chaque portrait. Paris 1832. Imprim. et Fonderie de A. Pinard. folio, k. [51], tabl. 40. opr. psk. złoc. z epoki.
Banach 205. Otarcia grzbietu i krawędzi okł., bardzo nieliczne zaplamienia kart; stan ogólny bardzo dobry. Komplet składał się ze 103 tablic, prezentowany tu egzemplarz zawiera ich 40. Egz. ze zbiorów Jamesa Rothschilda (1792-1868) - bankiera, jednego z najbogatszych ludzi tamtych czasów. Książka pochodzi z biblioteki zamku Ferrières (dep. Somma), wybudowanego przez Jamesa Rothschilda w l. 1855-1859. Rezydencja pozostawała w rękach rodziny do 1975, kiedy to przekazano ją Sorbonie.  Egzemplarz posiada na przedniej wyklejce okrągły ekslibris heraldyczny "Bibliothéque du Baron James de Rothschild" i nakleję "Ferrières". Fragment ukazującego się w zeszytach monumentalnego dzieła J. Straszewicza zawierającego wysokiej klasy portrety uczestników powstania listopadowego i ich biografie. Litografowane portrety odbito na cienkiej bibułce naklejonej na podkładach z grubego papieru, każdy wyposażono w bibułkę ochronną. Niemal każdej podobiźnie towarzyszy faksymile podpisu sportretowanej osoby. "W tym przedsięwzięciu francuskim wzięli udział najlepsi graficy francuscy: Grévedon, Maurin, Deviéra, toteż portrety ich były dziełami sztuki i stworzyły wzór na przyszłość" (Banach). Egzemplarz zaw. biogramy i portrety: W. Łukasińskiego,  K. Potockiej,  J. N. Umińskiego, P. Bielińskiego, L. M. Paca, T. Zana, J. Sierawskiego, J. Małachowskiego, M. Wołłowicza i L. Przecławskiego,  J. Sowińskiego, J. Grużewskiego, A. Tomaszewskiej,  R. Sołtyka, J. Kaszyca, A. Ostrowskiego, E. Staniewicza, S. Wołowskiego, L. Jasieńskiego, E. Grotthuza,  J. Chłopickiego, W. Niemojowskiego, L. Mycielskiego, S. Różyckiego, A. Biernackiego, K. Hoffmannowej, T. Morawskiego, T. Tyszkiewicza, W. Matuszewicza, J. Giedroycia,  J. Dwernickiego, A. Plichty, M. Mycielskiego, M. Raszanowicz, M. Prozora, H. Dembińskiego, J. Soroki, S. Barzykowskiego,  J. Ledóchowskiego, T. Romanowskiego i L. Stempowskiego, M. Rybińskiego.
9.800.–
Sprzedano za: 9.800.–
162.
USTAWY Prawa Polskiego napotrzebnieysze, krotko z łacińskich wybrane, na polski ięzyk dla wszelkiego człowieka prostego, a prawo wiedzieć potrzebuiącego, przełożone. [Wybór] I. P. Roku Pańskiego 1563. [Paryż 1860. T. Działyński]. 4, s. [157]. brosz. wt.
Zaplamienia i ubytki krawędzi pierwszych trzech kart. Egz. nieobcięty. Przygotowana przez Adama Pilińskiego opracowaną przez siebie "metodą homeograficzną" faksymilowa edycja zbioru praw z 1563. Ukryty pod kryptonimem I. P. autor to Jan Palczowski (ca 1507-1565) - dworzanin królewski, sędzia i poseł. "Ustawy" to zbiór praw wybranych z ustaw z l. 1507-1540 (m.in. ze statutów J. Łaskiego, Zygmunta I oraz konstytucji sejmowych 1527, 1538, 1539, z dołączeniem statutów sejmu warszawskiego z 1557). Rzadkie.
280.–
Sprzedano za: 800.–
163.
WITKIEWICZ Stanisław – Na przełęczy. Wrażenia i obrazy z Tatr. Ozdobione 135 drzeworytami w tekście. Warszawa 1891. Gebethner i Wolff. 4, s. [4], 254, tabl. rozkł. 1. opr. nieco późn. pł. z zach. okł. brosz oraz z zach. fragmentów oryg. opr. pł.
Banach 844. Miejscowe zaplamienia wewnątrz, Marginesy jednej karty podklejone przez introligatora, stan dobry. Oprawa: Na licu naklejony spory fragment oryg. oprawy płóciennej z wyzłoc. tytulaturą, zachowane stare wyklejki. Wyd. I. Jedna z najpiękniejszych książek o tematyce tatrzańskiej ilustrowana znakomitymi rysunkami autora. Na dwustronicowej tablicy widok Morskiego Oka. "'Na przełęczy' stanowi szczytowy w sensie literackim moment rozwoju tej ideologii, którą nazwano w historii turystyki i w historii kultury polskiej lapidarnie 'chałubińszczyzną' [...]. Stanowi [...] 'Na przełęczy' podsumowanie wszystkich najważniejszych zdobyczy polskiej literatury dziewiętnastowiecznej o Tatrach" (J. Kolbuszewski "Tatry w literaturze polskiej 1805-1939". Kr. 1982, s. 276).
480.–
Sprzedano za: 550.–
* * *

Książki XX-wieczne

164.
ASKENAZY Szymon – Rękopisy Napoleona w Polsce 1793-1795. Manuscrits de Napoléon en Pologne 1793-1795. Wydał ... Warszawa 1929. Nakładem Polskiego Antykwariatu Naukowego Hieronima Wildera. folio, s. 117, [1], k. faksymilowych [17]. opr. oryg. kart., oryg. futerał ppł.
Niewielkie przebarwienia przedniej okł., miejscami zaplamienia kart. Otarcia i zaplamienia futerału. Tekst równoległy polski i francuski. Jedno z najpiękniejszych polskich wydawnictw bibliofilskich wydane w nakładzie 820 numerowanych egzemplarzy, z czego 790 przeznaczono na sprzedaż. Prezentowany egz. nosi numer 791. Specjalnie na potrzeby tej edycji wyprodukowano luksusowy, czerpany papier van Gelder Zonen ze znakiem wodnym "N". Dzieło zawiera 17 faksymilowanych dokumentów, zostało odbite w Drukarni W. L. Anczyca w Krakowie. Futerał wykonał Zakład Roberta Jahody (naklejka wewnątrz futerału).
Dokumenty napoleońskie zakupił w 1822 roku Tytus Działyński, potem - przechowywane w zbiorach Biblioteki Kórnickiej - zostały zapomniane. Odnalazł je jeszcze przed I wojną światową wybitny znawca epoki napoleońskiej Szymon Askenazy. W skład zbioru wchodzą następujące dokumenty: o obronie Ajaccio (z IV 1793), list do Carteaux (z X 1793), pismo do reprezentantów (z XI 1793), zapiska o Genui (z VII 1794), o artylerii Armii Zachodniej (z X 1794), pismo do Chauveta (z II 1795), memoriał o Armii Włoskiej (z VII 1795), pierwsza instrukcja dla Kellermanna (z VII 1795), druga instrukcja dla Kellermanna (z VIII 1795), pierwsze pismo do Kellermanna (z VIII 1795), drugie pismo do Kelermanna (z VIII 1795), postanowienie Komitetu (z VIII 1795), "Clisson i Eugenia" (VIII, IX 1795), o misji do Turcji (z IX 1795), zapiska o Armii Włoskiej (z XII 1795). Szymon Askenazy, polski historyk żydowskiego pochodzenia, zajmujący się głównie stosunkami międzynarodowymi w XVIII i XIX wieku był profesorem Uniwersytetu Lwowskiego i Warszawskiego i twórcą lwowskiej szkoły historycznej nazywanej też szkołą Askenazego.
1.200.–
165.
BOCCACCIO Giovanni – Dekameron. Pełne wydanie stu opowieści. Przeł. z włoskiego, komentarzami i posłowiem opatrzył Edward Boyé. Słowo wstępne Kornela Makuszyńskiego. Ilustracje Maji Berezowskiej. Warszawa 1930. Bibljoteka Arcydzieł Literatury. 4, s. XXXII, [4], 745, [1], tabl. 18. opr. oryg. pł. zdob., górne obcięcie barwione.
Brak 2 tablic. Grzbiet lekko nadpęknięty i podklejony, niewielkie zaplamienia wewnątrz, poza tym stan dobry. Polskie wydanie arcydzieła literatury światowej z uroczymi, erotycznymi ilustracjami Mai Berezowskiej. Oprócz przedmowy pióra Kornela Makuszyńskiego tekst poprzedza "Kilka słów na marginesie przekładu" autorstwa E. Boyé. Posłowie przybliża czytelnikowi epokę Boccaccia. "Dekameron", czyli "Księga dziesięciu dni", jest zbiorem krótkich historii opowiadanych przez siedem panien i trzech młodzieńców. Kiedy w 1348 roku we Florencji wybuchła zaraza, znaleźli oni schronienie poza miastem. Tu przez dziesięć dni pobytu umilają sobie czas opowieściami. Opowieści są dowcipne i frywolne, bez pruderii ukazują koloryt i obyczajowość czternastowiecznej Italii. Są pochwałą radości życia, miłości zmysłowej, rycerskości i dworności, demonstrują wiarę w człowieka i jego możliwości, zwiastują epokę renesansu. Wśród dość powszechnych pozytywnych, a czasem wręcz entuzjastycznych głosów krytyki pojawiły się i opinie negatywne; Czesław Lechicki w swoim "Przewodniku po beletrystyce" (War. 1935) pisał: "osnową miłostki traktowane z jurną wesołością owidjuszowską, więc demoralizująco i pogańsko"; nie miał też dobrego zdania o autorze: "zamłodu lekkoduch i rozpustnik. Naiwnie rozwiązły". Ksiądz Pirożyński w poradniku "Co czytać" (Kr. 1932) dodawał: "zbiór nowel, jedna sprośniejsza od drugiej".
M. Berezowska (1898-1978) - uczennica Roericha, Pankiewicza i Wyczółkowskiego, swoimi rysunkami do "Dekameronu" świetnie wczuła się w nastrój dzieła literackiego. Należą one do jej najbardziej znanych dzieł.
380.–
Sprzedano za: 1.400.–
166.
CHOYNOWSKI Piotr – Opowiadania szlacheckie. Warszawa 1937. Gebethner i Wolff. 16d, s. 213, [3], tabl. 7. brosz.
Grońska 405. Okł. mocno zakurzone, grzbiet lekko nadpęknięty, marginesy stron 75-80, 138-139 lekko uszkodzone przez nieumiejętne rozcięcie egzemplarza, poza tym wewnątrz stan dobry. Na tablicach 7 oryginalnych drzeworytów Stefana Mrożewskiego. Zaw. m.in.: Magnackie swaty, Wigilia wojewody, O pięciu pannach Sulerzyckiech, Kniaź Kurbski.
140.–
Sprzedano za: 180.–
167.
CZARTAK. Zbór poetów w Beskidzie. [Nr 3]. Poezje i proza Józefa Birkenmajera, Janiny Brzostowskiej, Wiktora Hanysa, Zofji Kossak-Szczuckiej, Edwarda Kozikowskiego, Tadeusza Szantrocha, Jana Wiktora, Emila Zegadłowicza. Kraków 1928. Druk. "Czasu". 4, s. 217, [1], tabl. 8. opr. wsp. pł. z zach. okł. brosz.
Grońska 29. Reperowane ubytki i naddarcia okł. brosz., poza tym stan bardzo dobry. Trzeci i ostatni numer pisma literackiego środowiska Czartaka. Tablice odbite w autolitografiach - składają się na "Tekę autolitografij Czartaka", zaw. prace: Juliana Fałata ("Skrzeczna widziana z Bystrej"; "Widok z Bystrej na Klimczok"), Jana Hrynkowskiego ("Cyganka"), Felicjana Szczęsnego Kowarskiego ("Baca"), Ludwika Misky'ego ("Czartak"), Tytusa Czyżewskiego ("Dom Zegadłowicza w Gorzeniu" - mylnie oznaczony w spisie jako litografia Jana Mrozińskiego "Dworek w Beskidzie"), Zbigniewa Pronaszki ("Ulica w Suchej"), Wojciecha Weissa ("Kalwarja"). W ramach paginacji całostronicowe drzeworyty Zdzisława Gedliczki ("Jablonka"), Ludwika Misky'ego (3 szt. - do "Jałowcarza" E. Zegadłowicza: "Jałowcarz przy drzewku", "Pejzaż", "Na wędrówce") i Edwarda Porządkowskiego ("Poławiacze piasku") oraz reprodukcje rys. Zbigniewa Pronaszki (portrety i karykatury autorów).
740.–
Sprzedano za: 740.–
168.
CZASKI Józef – Miedzioryty Krakowa. [Kraków-? 193-?]. [Wyd. Salonu Malarzy Pol.-?]. 16d podł., s. [2], tabl. 15. opr. oryg. brosz. złoc.
Krawędzie okł. lekko załamane, lekkie zabrązowienia papieru, poza tym stan bardzo dobry. Podpis własn. z XII 1934. Grzbiet przewiązany sznurkiem. Na licu wyzłoc. tytuł i jedna z wież kościoła Mariackiego. Każda ilustracja umieszczona w papierowym passe-partout, każdej towarzyszy bibułkowa przekładka; każda podpisana nazwiskiem autora i tytułem pracy. Na karcie tyt. wykaz widoków po polsku i francusku - "Widok z Bramy Florjańskiej", "Brama Florjańska", Rynek - Pomnik Mickiewicza", "Wieże kościoła Marjackiego", "Kościół Marjacki - Sukiennice", "Wieża Ratuszowa", "Barbakan - Pomnik Grunwaldzki", "Kościół św. Wojciecha", "Fragment Bramy Florjańskiej", "Pomnik Grunwaldzki", "Bibljoteka Jagiellońska", "Pomnik Kościuszki", "Kaplica św. Stanisława", "Brama Florjańska - Barbakan", "Wawel uroczyście oświetlony".
320.–
169.
CZYŻEWSKI Tytus – Pastorałki. Drzeworyty Tadeusza Makowskiego. Jędrzejów-Kraków 1982. Znak. 4, s. 34, [6]. brosz., oryg. teka kart.
Teka nieco otarta, poza tym stan bardzo dobry. Reprint oryginalnego wydania z 1925. Podstawę przedruku stanowił egzemplarz Stanisława Cieślawskiego, krakowskiego antykwariusza. Wydano 1.982 egz, z czego 350 niesprzedażnych, numerowanych liczbami rzymskimi. Ten egz. nr XI, przypisany w druku na początkowej karcie Stefanowi Wilkanowiczowi (1924-2022), dziennikarzowi, działaczowi katolickiemu, wieloletniemu redaktorowi miesięcznika "Znak". Na przedniej okł. teki naklejono wydawniczo ekslibris Wydawnictwa Znak.
160.–
Sprzedano za: 220.–
170.
DENŠIN Al[eksej] – Vjatskaja glinjannaja igruška v risunkach. Raskaska risunkova ručnaja, jaičnymi kraskami, točno skopirovannymi s podlinnikov. Moskva 1917. Izdanie sobstvennost avtora. 8, s. [3], 21, tabl. 50. brosz.
Wyraźne otarcia okł., podklejone naddarcie ich krawędzi, ubytek narożników przedniej okł., niewielkie zaplamienie tylnej, załamania narożników części kart, drobne zaplamienia. Podpis własn. na wewnętrznej stronie przedniej okł. Na pierwszej tablicy podpis autora niebieskim ołówkiem, w wykazie ilustracji  autorski dopisek informujący, że obrazek nr 45 znajduje się na okładce książki. Wydano 300 egz.
Wykonana ręcznie przez autora książka poświęcona ludowym zabawkom glinianym wytwarzanym w okolicach wsi Dymkowo nad Wiatką. Zgodnie ze starą tradycją szykowano gliniane zabawki, gwizdki na czwartą niedzielę po Wielkanocy, kiedy wypalone i pokolorowane figurki zawożono do Wiatki (miasta) i sprzedawano na jarmarku. Po rewolucji zwyczaj ten zaczął zanikać, a ręcznie robione gliniane figurki zostały wyparte przez łatwiejsze w produkcji wyroby gipsowe. Denszyn, znający doskonale środowisko twórców glinianych zabawek, a zwłaszcza jego wybitną przedstawicielkę A. Mierzinę, zdołał utrwalić w swojej publikacji ginącą tradycję. Opisał zwyczaje, a tekst odbił metodą litograficzną. Na tablicach umieścił 51 podobizn, odbijając je na niewielkich arkuszach, ręcznie kolorując farbami jajecznymi i przyklejając do tablic. Sposób przygotowania barwników zapożyczył do artystów Dymkowa. Stworzył niezwykłą książkę, będącą małym dziełem sztuki, rzadko pojawiającym się na rynku antykwarycznym.
1.200.–
Sprzedano za: 2.800.–
171.
FREDRO Aleksander – Sztuka obłapiania. Poemat w czterech pieśniach wierszem z roku 1817. Z illustracyami Andrzeya Czeczota. Wyd. bibliofilskie. [Katowice?] 1980. [b.w.]. folio, k. [2], 23, [1], tabl. 10. opr. [oryg.?] pł. z epoki.
Stan bardzo dobry. Wydano 230 egz., ten bez numeru. Odbito techniką serigrafii, tekst kaligrafowany. 10 całostronicowych ilustracji A. Czeczota, jedna mniejsza w tekście. Mocno erotyczny tekst A. Fredry zilustrowano równie mocnymi rycinami z cyklu "Suita tańców polskich" (np. chodzony, wsiadany, hujawiak).
240.–
Sprzedano za: 360.–
172.
JAKUBOWSKI Stanisław – Teka prasłowiańskich motywów architektonicznych. Dwadzieściasiedem [!] drzeworytów. Rysował i rytował ... Kraków 1923. Księg. "Orbis". 4, s. [7], tabl. 20. bez okł.
Grońska 271. Brak okł., otarcia strony tyt., grzbiet podklejony od spodu, załamania narożników kilku plansz. Tekst wstępny po polsku, francusku i angielsku. Ryciny odbite w czerni, brązie i ciemnym błękicie. Na tablicach przykłady dawnych chat, bram, podcieni, kapliczek, pomników grobowych, świątyń, budynków gospodarskich - łącznie 27 drzeworytów sygnowanych na klocku monogramem własnym artysty.
S. Jakubowski (1888-1964) - malarz, grafik, profesor ASP, artysta książki.
440.–
Sprzedano za: 440.–
173.
JUER-DRETLER Stefania, RUTKOWSKI Kazimierz – Błękitna podróż. 30 oryginalnych drzeworytów. Kraków 1936. Druk. Literacka. 8, k. [32]. brosz.
Krassowska 1596 (nazwisko autorki obocznie Dretler-Flin); Grońska 192. Otarcia okł. i grzbietu, wewnątrz stan dobry. Całość (tekst i ilustracje) w 30 planszach drzeworytowych.
120.–
Sprzedano za: 260.–
174.
KHAYYÁM – Rubáiyát of Omar Khayyám, rendered in English verse by Edward Fitzgerald. The text of the first edition illustrated by Arthur Szyk. New York 1946. The Heritage Press. 4, s. [24], tabl. 8. opr. oryg. ppł.
Niewielkie otarcia narożników okł., wewnątrz stan dobry. Piecz. własn. Nazwisko autora występuje także w transkrypcji "Chajjam". Angielski przekład czterowierszy autorstwa Omara Chajjama (1048-1131) - perskiego matematyka, astronoma, lekarza i pisarza. Jako poeta "znany jest przede wszystkim jako autor znakomitych 'Rubajatów', dowcipnych, śmiałych, nieraz cynicznych, ale przede wszystkim gorzkich czterowierszy, w których drwił z różnych prądów filozoficznych i teologicznych swego czasu" (Wikipedia). Tekst zilustrował Artur Szyk, dając 8 wielobarwnych kompozycji umieszczonych w książce na wklejkach.
280.–
175.
KOSSAK-SZCZUCKA Zofja – Szaleńcy boży. Z 7 barwnemi ilustracjami Leli Pawlikowskiej. Kraków 1929. Krakowska Spółka Wyd. 8, s. [4], 182, [2], tabl. barwnych 7. opr. pł. złoc. z epoki.
Opr. lekko zaplamiona, margines jednej karty podklejony taśmą, miejscowe zaplamienia wewnątrz, poza tym stan dobry. Na przedniej wyklejce naklejka: "W nagrodę za wzorowe sprawowanie [...] dla Ireneusza Janiona. Inicjały i zdobniki w tekście zaczerpnięto z zasobów typograficznych dawnych oficyn drukarskich. Barwne ilustracje L. Pawlikowskiej zamontowane na kartonowych podkładach zostały wykonane w manierze dawnego malarstwa tablicowego. Zaw.: Św. Antoni, Św. Jerzy, Św. Franciszek Ksawery, Św. Orszula, Św. Hieronim, Krzyż św. Andrzeja, Św. Mikołaj.
140.–
Sprzedano za: 140.–
176.
LAM Stanislas – Le livre polonais au XV et XVI siècle. Varsovie 1923. Édité et l'imprimé de Wł. Łazarski. 8, s. 79, [1]. opr. wsp. psk. złoc. z zach. okł. brosz. Bibliot. Professionelle Graphique, vol. 5.
Okł. brosz. zakurzona i zaplamiona, miejscowe zabrązowienia papieru, poza tym stan bardzo dobry. Egz. obcięty tylko od góry. Wydano 400 egz. dla uczestników Międzynarodowego Kongresu Bibliotekarzy i Bibliofilów w Paryżu w 1923, podpisanych przez autora i Zygmunta Zalewskiego. Piękny i bardzo staranny druk na papierze mirkowskim Hollande, ozdobiony reprodukcjami, także dwubarwnymi, kart tytułowych, drzeworytów, inicjałów, kolofonów itp. polskich książek XV-XVI w. Praca miała za zadanie zaznajomienie międzynarodowej publiczności z osiągnięciami staropolskiej typografii. Do egzemplarza dołączono wizytówkę Stanisława Piotra Koczorowskiego (Tow. Bibliofilów Pol. w Warszawie i prac. Bibliot. Polskiej w Paryżu) z jego odręczną notatką dedykującą ten egz. (nr 8) Alfredowi Pereirze, francuskiemu historykowi i bibliografowi. Egzemplarz posiada także wklejony drukowany list przewodni z odręcznym podpisem Stanisława Lama i Zygmunta Zalewskiego, prospekt wydawniczy pracy "Recueil de gravures populaires sur bois polonaises" i książki S. Lama "Le beau livre".
1.400.–
177.
LENGREN [Zbigniew] – Prof. Filutek i jego piesek. Warszawa 1964. Wyd. Artystyczno-Graficzne. 8 (24x10,5 cm), s. [7], 126, [2]. opr. oryg. kart.
Okł. lekko otarte, poza tym stan bardzo dobry. Zaw. autorski wstęp i 60 historyjek.
120.–
178.
MARKOWA Eugenia – Witraże. Kartki z kroniki śląskiej. Z drzeworytami Stefana Mrożewskiego. Paryż [1946]. Księgarnia Pol. 8, s. 102, [2], tabl. 4. brosz.
Niewielkie otarcia grzbietu, stan dobry. Cztery całostronicowe drzeworyty na tablicach, jeden na przedniej okładce książki. Dołączono egzemplarz krajowego (?) przedruku "Witraży" z reprodukcjami drzeworytów, wydanego pomiędzy 1973 i 1985.
120.–
179.
MICKIEWICZ Adam – Pchła i rabin. Warszawa 1998. 8, s. [8]. brosz., futerał.
Stan bardzo dobry. "W dwusetną rocznicę urodzin Poety wyciął w linoleum i wydał w 22 numerowanych egzemplarzach Zbigniew Dolatowski". Ten egzemplarz numer 12 przypisany odręcznie przez wydawcę Ryszardowi Pietkiewiczowi. Druk bibliofilski z oryg. całostronicową grafiką Z. Dolatowskiego (1927-2001) - artysty samouka, tworzącego grafiki (głównie linoryty i drzeworyty) od lat 50. XX w., bibliofila, cenionego twórcy ekslibrisów.
200.–
Sprzedano za: 240.–
180.
MIERCZYŃSKI Stanisław – Muzyka Podhala. Zebrał i ułożył ... Ilustrowała Zofja Stryjeńska. Wstęp napisał Karol Szymanowski. Lwów-Warszawa 1930. Książnica-Atlas. folio, s. XXII, [2], 71, [2], tabl. barwnych 9. opr. pł. z epoki, okł. brosz. naklejona na oprawę.
Stryjeńska MNK VI.I.I.29. Niewielkie zarysowanie tylnej okł., stan dobry. Układ książki zaprojektował Jerzy Warchałowski przy współpracy graficznej Jerzego Manteuffla, ilustracje Zofii Stryjeńskiej - dziewięć wklejanych barwnych tablic z reprodukcjami obrazów i pięć barwnych przerywników graficznych. Tekst wstępny po polsku i francusku. Egz. bez numeru.
480.–
Sprzedano za: 1.500.–
181.
MYCIELSKI Jerzy, WASYLEWSKI St[anisław] – Portrety polskie Elżbiety Vigée-Lebrun 1755-1842. 24 ryc. w heljograwjurze na osobnych tablicach. Lwów-Poznań 1927. Nakł. Wyd. Polskiego. 4, s. XIV, [2], 148, 15, [1], tabl. 24. opr. wsp. psk.
Niewielkie miejscowe zaplamienia wewnątrz, jedna tabl. podklejona przez introligatora, jedna ze śladami wilgoci, poza tym stan dobry. Ukazało się w nakładzie 1.100 numerowanych egzemplarzy, z czego 100 egzemplarzy z heliograwiurami na chińskim papierze i własnoręcznymi podpisami autorów Stanisława Wasylewskiego i Jerzego Mycielskiego. Tu prezentujemy jeden z tych 100 egzemplarzy specjalnych. Oprawa: czerwony półskórek, grzbiet 6-polowy ze złoceniami i zdobieniami, górne obcięcie złoc. Oprawa sygn. na wewnętrznej stronie tylnej okł.: "Introligator - Jerzy Budnik". Tablice w heliograwiurze, w większości chronione bibułkami. Papier ręcznie czerpany (ze znakami wodnymi Wydawnictwa Polskiego) pochodził z Mirkowa. Heliograwiury wykonała wiedeńska firma F. Paulussena. Układ literniczy karty tytułowej projektował Ernest Czerper. Elisabeth-Louise Vigée-Lebrun to najsłynniejsza malarka XVIII wieku. Była portrecistką królowej Francji Marii Antoniny. Malowała głównie portrety arystokracji europejskiej, w tym polskiej. Wśród portretowanych osób znalazły się m.in.: H. Lubomirski jako "Geniusz sławy", Izabela z Czartoryskich Stanisławowa Lubomirska, Anna z Cetnerów Kajetanowa Potocka, ks. Adam Czartoryski, Pelagia z Potockich Franciszkowa Sapieżyna, Maria z Lubomirskich Protowa Potocka, Szczęsny Potocki junior, Feliks Woyna, król Stanisław August Poniatowski. Portrety zostały opisane z punktu widzenia historyka sztuki przez profesora UJ Jerzego Mycielskiego (1856-1929). Noty biograficzne portretowanych postaci opracował Stanisław Wasylewski (1885-1953) - pisarz i historyk, pracownik Ossolineum we Lwowie. Na końcu bibliografia i spis portretów polskich Elżbiety Vigée-Lebrun wraz z datą ich powstania, wymiarami, sygnaturą, danymi właściciela i kopiami.
We wspomnieniowych "Czterdziestu latach powodzenia" S. Wasylewski pisał: "Całość [...] była klejnotem techniki wydawniczej u nas, niesłychanym chyba od czasów albumów [...] 'Wzory sztuki średniowiecznej' [...]. Recenzenci pogłupieli z podziwu [...]. Było się nad czym cudować!" (Wr. 1959, s. 216). Dodawał, że wysoka cena ("coś 200 zł") nie przerażała zamożnych bibliofilów.
2.000.–
182.
ORWELL George – Folwark zwierzęcy. Przeł. Teresa Jeleńska. Ilustrował Jan Lebenstein. [Kraków] 1985. Oficyna Literacka. 4, s. [3]-48, [2], tabl. 10. op. oryg. pł.
Federowicz 4142; Brzeski 3442. Załamania narożników okł., wewnątrz stan bardzo dobry. Bibliofilski druk podziemnej oficyny drukarskiej. Oprawa w kolorze ciemnoniebieskim. Świetne ilustracje Jana Lebensteina (1930-1999) są reprodukcjami litografii z teki "Animal Farm". Ilustracje naklejono na podkłady z czarnego grubego papieru. Jedno z pierwszych wydawnictw drugiego obiegu wyposażonych w barwne ilustracje.
200.–
Sprzedano za: 260.–
183.
OSTOJA-CHROSTOWSKI Stanisław – Ekslibrysy ... Tekst d-ra M. Tretera. Warszawa 1931. J. Mortkowicz. 4, s. 37. opr. luksusowa skóra zdob. z zach. okł. brosz.
Grońska 107. Niewielkie otarcia krawędzi okł., wewnątrz stan bardzo dobry. Tytuł okł.: "Czternaście ekslibrysów narysował i wyciął na klockach bukszpanowych Stanisław Ostoja-Chrostowski [...]". Ekslibris Anny Ostoja-Chrostowskiej, żony Stanisława. Wg naklejki w egz. Bibliot. Narod. książka zdobyła pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Wystawie Ekslibrisów w Los Angeles w 1931. Wydano 25 egz., ten bez numeru. Druk na ręcznie czerpanym papierze dąbrowickim. Zaw. 14 oryginalnych odbitek graficznych z lat 1928-1931 sygnowanych odręcznie ołówkiem przez artystę oraz drzeworyt tytułowy na przedniej okł. i ozdobny drzeworytowy inicjał. Oprawa (autorska?): grzbiet wyokrąglony 5-polowy, ze zwięzami, w środkowym polu złoc. monogram S.O.C., w pozostałych ślepo tłocz. zdobienia liniowe i złoc. zdobniki roślinne; wokół obu okł. złocona bordiura liniowa i ślepe tłocz. geometryczne. Bardzo rzadkie!
2.000.–
Sprzedano za: 2.600.–
184.
PILAR Ladislas Pilars de – Tragédie. Traduit de l'original polonais par le Comte Gaétan de Lubraniec Dąmbski. Milanówek près Varsovie [cop. 1937]. Nakł. autora. 4, s. 260, [4], tabl. 1. brosz.
Grzbiet nieco uszkodzony, okł. otarte, blok lekko poluźniony i z niewielkim nadpęknięciem, miejscowe ślady wilgoci wewnątrz, mimo to stan ogólny dobry. Odręczna dedykacja autora dla Józefa Stalina! (po rosyjsku, z 1951 roku). Przed kartą tyt. całostronicowa drukowana barwna karta dedykacyjna dla marszałka Ferdynanda Focha. Francuskie tłumaczenie obszernego wierszowanego utworu scenicznego barona Władysława Pilarsa de Pilara, który ukazał się w 1927 roku w Warszawie. Jak czytamy w autorskim posłowiu wydania z 1927 utwór jest "epopeą okresu Napoleona I, ujętą w formę jednowieczorowej sztuki scenicznej, posiadającej jednolity nerw akcji i konflikt, obejmujący interesy ludzkości całej". W tekście 14 całostronicowych czarno-białych ilustracji (w tym 3 dwustronicowe) Zygmunta Grabowskiego. Na końcu dołączono dwie opinie dot. m.in. konieczności wydania przekładu francuskiego "Tragedii"; jeden z recenzentów stawia sztukę Pilara na równi z dokonaniami Shelley'a i Wyspiańskiego, a nawet Szekspira. Curiosum!
200.–
185.
REYMONT Władysław – Chłopi. Powieść. Z 20 ilustracjami barwnemi Apolonjusza Kędzierskiego i 75 ozdobami graficznemi Z[ygmunta] Kamińskiego. T. 1-2. Warszawa [1928]. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 4, s. [4], 384, [1], tabl. 10; [4], 450, [1], tabl. 10. opr. oryg. pł. zdob.
SPKL 190. Oprawy zakurzone, wewnątrz stan bardzo dobry. Zachowane wszystkie bibułki przekładkowe z nadrukami tytułów przed tablicami. Tablice kolorowe, liczne jednobarwne zdobienia w tekście. Jedna z najpiękniej wydanych polskich książek ilustrowanych, a przy tym powieść, za którą Władysław Reymont uzyskał nagrodę Nobla w 1924 roku. Oprawa graficzna książki to wspólne dzieło Apoloniusza Kędzierskiego (1861-1939) i Zygmunta Kamińskiego (1888-1969). Kędzierski - uczeń Brandta, Gersona i Aleksandra Kamińskiego, artysta o dużej wrażliwości i zamiłowaniach kolorystycznych przygotował cykl 20 akwarel (pejzaże i sceny z życia wsi) reprodukowanych na barwnych tablicach. Kamiński, uczeń m.in. Mehoffera, malarz, rysownik i grafik zaprojektował okładkę, kartę tytułową, inicjały i liczne ozdoby graficzne w tekście z motywami zaczerpniętymi ze sztuki ludowej. Prace obu artystów harmonizują ze sobą. Książka jest pięknie drukowana, dużą czcionką, na dobrym papierze.
1.200.–
Sprzedano za: 3.600.–
186.
ROGOSZÓWNA Zofja, ROGOSZ-WALEWSKA Józefina – Przez kolorowe okienko. Ilustrowała Zofja Stryjeńska. Warszawa [1930]. Nakł. "Nowego Wydawnictwa". 4, s. 80, tabl. 6. opr. oryg. ppł.
Stryjeńska VI. I. I. 31. Krassowska 6521. Opr. mocno otarta i zaplamiona, wyklejki nowe, wzmocnione taśmą marginesy karty przedtyt. oraz dolny margines str. 15, miejscowe zaplamienia wewnątrz. Autorkami tekstu były siostry Rogoszówny, książkę ozdobiła 6 całostronicowymi ilustracjami na tablicach i ilustracjami w tekście Zofia Stryjeńska.
800.–
Sprzedano za: 1.800.–
187.
SICHULSKI Kazimierz – XXX karykatur. Kraków [1904]. Nakł. W. Teodorczuka i Sp. 16d, k. 33. brosz.
Grońska 490. Grzbiet z niewielkim ubytkiem, okł. otarte i nieco zaplamione, miejscowe zabrudzenia wewnątrz. 30 litografii Kazimierza Sichulskiego. Wśród portretowanych: J. Malczewski, S. Wyspiański, S. Żeromski, L. Wyczółkowski, F. Jasieński, J. Kasprowicz, H. Sienkiewicz, T. Axentowicz, W. S. Reymont, W. Orkan, L. Rydel.
320.–
188.
SŁOWACKI Juliusz – Anhelli. Okładkę, inicjały, ozdobniki i całostronicowe rysunki wykonał Wacław Borowski. Wydał Jakób Mortkowicz. Warszawa-Kraków 1929. Tow. Wydawnicze. 4, s. [8], 49, [1], tabl. 8. opr. wsp. pł. z zach. obu okł. brosz.
Teraz o. III.8.31. Okł. brosz. nieco zaplamione, papier z miejscowymi zabrązowieniami, stan ogólny dobry. Wydano 100 numerowanych egzemplarzy na papierze mirkowskim ręcznie czerpanym, ten nr 58 z podpisem J. Mortkowicza. Ozdobne inicjały i finaliki oraz 8 rycin na tablicach. Wyjątkowo piękny druk. Jakub Mortkowicz (1876-1931) był wydawcą przywiązującym wielką wagę do pięknej typografii swoich wydawnictw. Z czasem przyczyniło się to do popadnięcia w długi jego wydawnictwa i do samobójczej śmierci Mortkowicza dwa lata później. Poemat Słowackiego jest relacją z wędrówki polskich zesłańców po "białym piekle" - Syberii, którą odbywa tytułowy bohater ze swym przewodnikiem Szamanem. Utwór stanowi pesymistyczną wizję przyszłości polskiej emigracji i szans na odzyskanie niepodległości Polski. Treść poematu inspirowała malarzy ("Śmierć Ellenai" Jacka Malczewskiego) i kompozytorów (poemat symfoniczny Ludomira Różyckiego).
W. Borowski (1885-1954) - malarz, grafik i scenograf, autor m.in. ilustracji do "Elementarza" Falskiego. Studiował m.in. u Mehoffera, z technik graficznych uprawiał najchętniej litografię. W swojej twórczości łączył tendencję do syntezy i kubistyczną geometryzację formy z elementami klasycyzmu, ze statyką, spokojnym układem postaci. Te cechy widoczne są wyraźnie w ilustracjach do "Anhellego".
360.–
Sprzedano za: 600.–
189.
SPARE Austin Osman – A Book of Automatic Drawing. London 1975. Catalpa Press. folio, k. [4], tabl. 16. opr. oryg. ppł.
Otarcia i zaplamienia grzbietu, blok lekko nadpęknięty na początku, niewielkie zaplamienia dwóch stron. Wydano 1.000 egz., ten bez numeru, z adnotacją "out of series". Szesnaście całostronicowych reprodukcji rysunków autora (wliczając kaligrafowany frontispis, spis treści i kartę końcową) wykonanych cienkim piórkiem i tuszem. Cykl powstał w 1925, nie udało się go wówczas autorowi opublikować. Stało się to dopiero pół wieku później, po śmierci autora (zm. 1956), książkę poprzedza dwustronicowy wstęp Iana Lawa przybliżający dzieło artysty uznawanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli dwudziestowiecznego malarstwa magicznego.
360.–
Sprzedano za: 360.–
190.
STAROŚWIECKI sklep. Warszawa 1938. Towarzystwo Wydawnicze "Rój". 16d, s. 227, [3]. brosz.
Grońska 45. Brak obwoluty, załamania krawędzi okł., wewnątrz stan dobry. Praca zbiorowa wydana z okazji jubileuszu firmy cukierniczej E. Wedel w Warszawie. Dziesięć oryginalnych całostronicowych drzeworytów (odbitych z klocków) autorstwa J. Konarskiej, E. Bartłomiejczyka, W. Podoskiego, E. Manteuffla, J. Hładki, S. O. Chrostowskiego, S. Mrożewskiego, B. Krasnodębskiej-Gardowskiej, Z. Fijałkowskiej, T. Cieślewskiego syna. Ilustracja na stronie tyt. E. Manteuffla. Przedmowa J. Tuwima. Teksty wyszły spod pióra m.in. J. Iwaszkiewicza, P. Górskiej, W. Potemkowskiej, J. Piaseckiej.
240.–
Sprzedano za: 260.–
191.
STRYJEŃSKA Zofia – Tańce polskie. 11 wielobarwnych rotograwjur. Słowo wstępne napisał Artur Schroeder. Kraków [cop. 1929]. Druk i nakład Drukarni Narodowej w Krakowie. folio, s. [11], tabl. barwnych 11. oryg. oryg. teka ppł. zdob.
Stryjeńska MNK VI.I.I.24. Otarcia teki, naddarcia wyklejki przy skrzydełkach, nieznaczne zaplamienia karty tyt., mimo to wewnątrz stan dobry. Każda tablica przesłonięta bibułką z nadrukowanym tytułem i fragmentem zapisu nutowego. Jedna z najbardziej cenionych i popularnych tek Zofii Stryjeńskiej. Artystka przedstawiła taneczne pary w strojach ludowych z różnych regionów Polski. Prezentowane tańce: góralski, krakowiak, kołomyjka, mazur, oberek, polka, polonez, zbójnicki i żydowski. Artur Schroeder we wstępie podkreśla wartość dokumentalną przedstawionych strojów i walory artystyczne kompozycji Stryjeńskiej. Przykłady nutowe w opracowaniu muzykologa Zdzisława Jachimeckiego, okładka zaprojektowana przez B. Krzyżanowską.
2.400.–
Sprzedano za: 4.600.–
192.
WASYLEWSKI Stanisław – Klasztor i kobieta. Studjum z dziejów kultury polskiej w średniowieczu. 10 drzeworytów, 8 inicjałów Władysława Skoczylasa. Lwów-Poznań 1923. Wyd. Polskie. 4, s. [16], 138, [3], tabl. 8. opr. wsp. pł. z zach. obiema okł. brosz.
Grońska 501; SPKL 342. Stan bardzo dobry. Pierwsza książka ilustrowana oryginalnymi drzeworytami przez Władysława Skoczylasa. Na tablicach 8 oryginalnych, całostronicowych drzeworytów ("Dziwożona", "Karczowanie lasu", "Kazanie św. Franciszka do ptaków", "Diabelskie pokusy", "Kara chłosty", "Pławienie czarownicy", "Pomocnica iluminatora"), 18 (wiele powtórzonych) jasnoczerwonych drzeworytowych inicjałów tego samego artysty. Nie dołączono okładek brosz., na których były umieszczone dwa drzeworyty. Poszczególne rozdziały noszą tytuły: W roku pańskim 1001, O siostrach i braciach ś-tego Norberta, O śniadych cysterkach i czarnych benedyktynkach, O słowiku z Asyżu i paniach wawelskiego dworu, Wśród bluszczów świętej legendy, Walka z szatanem, Życie za kratą, Walka z mężczyzną, Gospodarstwo na roli, ogrodzie i morzu, Szpital, apteka, sąd boży, Piastunka cywilizacji polskiej, Gdy przeminęły dwa wieki, "Niszczcie klasztory", Rebelia odszczepieńców, Zakonnice polskie wobec reformacji. Na końcu obszerna bibliografia do każdego z rozdziałów.
Wasylewski uważał "Klasztor i kobietę" za "jedną z najpyszniejszych kreacyj" oficyny F. Wegnera. "Znakomity papier, pisał, dostojny druk z inicjałami oraz 10 drzeworytami Władysława Skoczylasa. Cięte po mistrzowsku na deskach lipowych, dały grafikowi sławę na wystawach za granicą" ("Czterdzieści lat powodzenia", Wr. 1959, s. 224).
S. Wasylewski (1885-1953) - autor ponad 20 znakomitych książek poświęconych głównie polskim obyczajom i historii polskiej kultury. Jak stwierdził Krzysztof Masłoń: "Ponieważ pisał o historii zajmująco, był zwalczany przez historyków". W tej książce autor z dużą swadą i z humorem wprowadza czytelnika w groźny czasem świat średniowiecznych klasztorów, ludowych legend i zabobonów.
420.–
193.
WEYSSENHOFF Józef – Soból i panna. Cykl myśliwski ozdobiony 85 barwnymi i czarnymi rysunkami Henryka Weyssenhoffa. Warszawa 1913. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 4, s. [4], 228, [2], tabl. 15. opr. oryg. skóra, górne obcięcie złoc.
Niewielkie otarcia krawędzi grzbietu, drobne zabrudzenia wewnątrz, stan dobry. Oprawa Karola Wójcika (złoc. sygn. w dolnej części grzbietu). Wspólne dzieło dwóch kuzynów: Józefa - pisarza i Henryka - ilustratora. Najpopularniejsze wydanie poczytnej powieści Weyssenhoffa (pierwodruk ukazał się w "Gazecie Warszawskiej" w 1911, pierwsze wydanie książkowe miało miejsce w tym samym roku). Powieść obyczajowa, "zawiera opisy życia ziemiańskiego na Litwie kowieńskiej, opiewa urodę krajobrazów litewskich, uroki łowiectwa i miłości [...]. Powieść oparto m.in. na motywach życiorysu rannego oficera napoleońskiego po kampanii 1812 roku, który osiedlił się w miejscowości Gaczany (Gacionys) w rejonie Rakiszki (Rokiskis) w północno-wschodniej części Litwy - barona Pierre'a de Rojana, któremu spolszczono imię i nazwisko na Piotr Rozan, zaś autor w powieści powierzył rolę Stanisława Pucewicza" (Wikipedia).
1.200.–
194.
ZEGADŁOWICZ Emil – Dziesięć ballad o powsinogach beskidzkich. Z drzeworytami barwnemi Zbigniewa Pronaszki. Poznań 1929. Towarzystwo Bibljofilów Polskich. 4, s. XII, 181. opr. bibliot. ppł.
Grońska 453. Opr. zabrudzona, otarta, amatorska - egz. wymaga przeopr. Brak 2 kart na początku, miejscowe zabrudzenia wewnątrz, mimo to wewnątrz stan ogólny dobry. Wydano 350 egz. numerowanych, ten bez numeru. Druk Kuglinowski - odbity w zakładach graficznych Rolniczej Drukarni i Księgarni Nakładowej w Poznaniu, pod kierownictwem Jana Kuglina (1892-1972), dyrektora tejże drukarni, artysty sztuki drukarskiej, bibliofila. Dziesięć całostronicowych barwnych drzeworytów Zbigniewa Pronaszki w ramach paginacji. Pierwsza książka drukowana nową czcionką - antykwą Jeżyńskiego. Tekst w czerwonej ramce liniowej. Na początku trzystronicowy wstęp Kuglina: "Pierwszą na wskroś polską książkę, pierwszą, bo przepojoną miłością Twoją ku ziemi, tłoczoną pierwszą polską czcionką na polskim papierze polskim czernidłem i przyozdobioną przez polskiego artystę". Książkę prezentowano na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, jako przykład jednego z największych osiągnięć typografii odrodzonej Rzeczypospolitej, a później, w 1930, także na prestiżowej wystawie bibliofilskiej British Museum w Londynie.
Z. Pronaszko (1885-1958) - jeden z czołowych polskich artystów awangardowych I połowy XX w., współtwórca formizmu, ilustrator wielu utworów Zegadłowicza.
360.–
Sprzedano za: 850.–
195.
ŻUŁAWSKI Jerzy – Na srebrnym globie. Rękopis z księżyca. Rysunki wykonał A[ntoni Stanisław] Procajłowicz. Lwów-Warszawa1903. Nakł. Tow. Wydawniczego, Księg. S. Sadowskiego. 8, s. [8], 349, tabl. 14. opr. oryg. pł. zdob.
Opr. nieco otarta, miejscowe zaplamienia wewnątrz. Brak tablicy z mapą Księżyca. Ekslibris Tadeusza Jodłowskiego. Obca dedykacja. Wyd. I. Pierwsza część fantastyczno-naukowej trylogii księżycowej, w formie pamiętnika jednego z uczestników wyprawy na Księżyc, poczytnego pisarza, poety i dramaturga okresu Młodej Polski.
UWAGA: w drukowanej wersji katalogu nie ma informacji o brakującej tablicy. Przepraszamy.
280.–
Sprzedano za: 1.200.–
* * *

Tyszkiewicziana

196.
[EKSLIBRIS]. Ekslibris Konstantego Brandla dla Samuela Tyszkiewicza z 1920.
Stamperia 3/1. Drzeworyt na ark. 12,5x8,2 cm. Farba brązowa. Herb Leliwa, obok dwa akty kobiece. Kompozycja Konstantego Brandla z 1920, niesygnowana. Ekslibris w papierowym passe-partout. Stan dobry.
120.–
Sprzedano za: 340.–
197.
[HYMN]. "Benedicat tibi Dominus [...]". [Florencja 1927. Oficyna Tyszkiewicza].
Stamperia 1.1. Nieznaczne załamanie prawej krawędzi, stan bardzo dobry. Pierwszy druk Oficyny Tyszkiewiczów zawierający fragment Hymnu św. Franciszka w języku starowłoskim. Poprzedza go sentencja łacińska z Księgi Liczb i fragment listu św. Jakuba Apostoła po polsku. Jednostronny druk dwubarwny czarny i oranżowy na ark. 33,3x24,3 cm, kolejne trzy strony czyste. Tekst odbito ręcznie przy pomocy wałka (lub butelki, jak twierdzą niektóre źródła) przed zakupem prasy drukarskiej przez Tyszkiewiczów. Znane są dwie wersje tej publikacji: jedno- i dwubarwna. Tu pomarańczowym kolorem wydrukowano ramkę okalającą tekst i trzy inicjały.
800.–
198.
TYSZKIEWICZ Maryla – Bernardo Rossellino. Florencja 1928. [Oficyna Tyszkiewiczów]. 4, s. [4], 141, [2], tabl. 32 (światłodruki). opr. wsp. pperg. zdob.
Stamperia 1/3. Wyklejki w odbitkach kserograficznych, niewielkie zaplamienia skrajnych kart, poza tym stan dobry. Wydano 125 egz., ten nr LXXXV - jeden z 25 z iluminaturą zieloną (karta tyt., inicjały, nazwy dokumentów źródłowych na końcu). Druk na "gładkim, szmacianym, ręcznie robionym papierze z Pescji - Val di Nievole", brak podpisu autorki pod kolofonem. Karta tyt. ozdobiona drzeworytowym sygnetem drukarskim Maryli i Samuela Tyszkiewiczów zaprojektowanym przez Marylę Tyszkiewiczową na wzór znaków dawnych drukarzy. Pierwsza książkowa publikacja florenckiej Oficyny. Zawiera drukowaną dedykację autorki: "Rodzicom moim, co mi cierpliwie a miłośnie drogę ku pięknu torowali, te opowieści me florenckie poświęcam". Książka ilustrowana światłodrukowymi odbitkami zdjęć. W prawym górnym narożniku przedniej wyklejki naklejka introligatora Marka Szypulskiego.
B. Rossellino (1409-1464) - włoski rzeźbiarz i architekt, przedstawiciel quattrocenta, działający we Florencji i Rzymie.
2.400.–
199.
TESLAR Joseph Andre – Devant la Colonne de Mickiewicz, Paris 1929. Florence [1929]. Composé & imprimé a la main, chez les Tyszkiewicz a Florence. 8, s. 29, [2]. brosz., obw.
Stamperia 1/7. Obw. nieco zaplamiona, poza tym stan bardzo dobry. Egz. nierozcięty i nieobcięty. Wydano 500 egz., ten bez numeru, z odręcznym podpisem Maryli Tyszkiewicz (każdą setkę egz. odbito w innym kolorze, tu użyto niebieskiej farby). Czwarta publikacja florenckiej Oficyny. Wydana w uznaniu dla Adama Mickiewicza i jako wyraz przyjaźni dla Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Książki w Paryżu. Przedruk z francuskiego czasopisma "Le Monde Nouveau" (V-VI 1929). Całostronicowy drzeworyt Franciszka Prochaski.
300.–
200.
ZEGADŁOWICZ Emil – Podkowa na progu. Florencja 1932. W Oficynie florenckiej Tyszkiewiczów. 4, s. [105], tabl. 14. opr. wsp. pperg. zdob.
Stamperia 1/12. Stan bardzo dobry. Wyd. 100 egz., ten bez numeru. Siedem całostronicowych drzeworytów Maryli Tyszkiewiczowej i dodatkowy drzeworyt (stożek i jego przekroje) powtórzony siedmiokrotnie na początku każdego rozdziału. Tom wierszy. Z kolofonu: "Ósma publikacja florenckiej oficyny Tyszkiewiczów via Giordani 7, złożona kursywą Nicolas Cochin i odbita manu propria et antiquo modo na własnym szmacianym papierze z wodnym znakiem oficyny [...]". Na początku dedykacja wydawcy: "Poeto, za obcowanie z pięknem słów - za muzykę mowy rodzinnej z kart twoich płynącą w wieczory florenckie - za myśli głęboko prawdziwe i chwile szczerego wzruszenia w szare dni roboty codziennej i jednostajnej - za odbiegnięcie radosne od obcych przepychów do bliskiej sercu troski naszej, polskiej - dzięki ci składa z głębi serca Oficyna".
2.000.–
201.
[ŻYCZENIA]. Ad celebrandum Joannem Gutenberg Stratisburgii A.D. MCCCCXXXVI Tyszkiewiciana Typographia Florentiae A.D. MCMXXXVI. In questo memorabilissimo anno [...].
Stamperia 2/13. Życzenia z okazji pięćsetlecia wynalazku Gutenberga i 10 rocznicy powstania Oficyny Tyszkiewicza na 4 dwustronnie zadrukowanych kartach. Na pierwszej drzeworyt ukazujący prasę drukarską Tyszkiewicza i - za oknem - widok Florencji. Na s. 7 kolofon z ołówkowym podpisem Tyszkiewicza i datą XII 1935. Tekst włoski (wydano również wersję polską). Zachowana oryg. koperta z nadrukowanym adresem "Polonia, Lwów" i florenckim adresem zwrotnym. Stan bardzo dobry.
100.–
Sprzedano za: 240.–
202.
GOZDAWA[-MAŁĘCZYŃSKI] Jan – Dni przełomu. Ilustracje Wandy Stefanowskiej. Nicea 1943. U Tyszkiewicza, w nicejskiej filii jego Oficyny. 16d, s. 47, [4]. opr. oryg. kart., futerał kart.
Stamperia 1/43. Niewielki otwór w dolnej części grzbietu, drobne zaplamienia okł., wewnątrz stan bardzo dobry. Wydano 300 egz., ten nr 54, imienny - przypisany Szymonowi Nebelskiemu. Druk na własnym papierze z filigranem w kształcie znaku firmowego Oficyny. Publikacja, 30. w dorobku Oficyny Nicejskiej, zamyka pierwszą serię jej wydawnictw. Poezje J. Gozdawy (właśc. Gozdawy-Małęczyńskiego) ozdobiono 30 winietami W. Stefanowskiej.
240.–
Sprzedano za: 240.–
203.
JANTA Aleksander – Psalmy. Nicea 1943. U Tyszkiewicza. 16d, s. 89, [6]. opr. oryg. ppł.
Stamperia 1/45. Grzbiet lekko spłowiały, poza tym stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla Jana Kowalika "na pamiątkę jego odwiedzin w domu na Elnichroście" z 1967. Trzydziesta pierwsza publikacja Oficyny Tyszkiewicza. Wydano 150 egz. ["w normalnym nakładzie"] plus 100 egz. autorskich, ten egz. nosi nr 9. Druk dwubarwny, czarny i czerwony. Na końcu katalog wydawnictw filii nicejskiej.
480.–
Sprzedano za: 650.–
204.
PUŁASKI Franciszek – Sprawozdanie z działalności Biblioteki Polskiej w Paryżu za czas od 3 maja 1939 roku do 3 maja 1940 roku, przedstawione przez ... delegata Polskiej Akademii Umiejętności na dorocznym zebraniu 3 maja 1940 roku. Nicea 1944. U Tyszkiewicza, w nicejskiej filii jego Oficyny. 16d, s. 80. opr. oryg. pperg.
Stamperia 1/51. Grzbiet lekko zabrudzony i nieznacznie pęknięty na dł. ok. 1 cm, wewnątrz stan bardzo dobry. Publikacja nr 33 Oficyny florenckiej Samuela Tyszkiewicza i jednocześnie nr 16 filii nicejskiej. Odbito 250 egz., ten nr 188 z podpisem typografa. Dekoracyjne wyklejki z centralnie umieszczonym motywem Orła z dziedzińca wawelskiego wykonane w linorycie i odbite własnoręcznie przez Tyszkiewicza. Trzy ilustracje w teście projektu Tyszkiewicza. Tekst złożony ręcznie garstką czcionek odlanych w Marsylii w 1940 i bardzo już zużytych ciągłą pracą. Papier żeberkowy czysto szmaciany z wodnym znakiem Oficyny.
Powstaniu książki towarzyszyły dramatyczne okoliczności. Sprawozdanie Franciszka Puławskiego opisuje straty kultury polskiej poniesione wskutek niemieckiej agresji i celowej polityki prowadzonej przez okupanta od IX 1939. Kilka tygodni po wygłoszeniu sprawozdania do Biblioteki Polskiej w Paryżu wkroczyło Gestapo rekwirując zbiory i zamykając instytucję. W 1942 maszynopis sprawozdania trafił do Tyszkiewicza, który go ukrył. W dniu lądowania wojsk alianckich 15 VIII 1944 wydobył go z ukrycia. Druk ukończył 4 X 1944.
320.–
Sprzedano za: 800.–
205.
[ŻYCZENIA noworoczne]. Podejmując na nowo po czteroletnim przymusowym milczeniu [...] obyczaj przypominania o sobie noworocznymi powinszowaniami Oficyna ze swej obecnej filii nicejskiej życzy Wacławowi Zyndram-Kościałkowskiemu wszelkiego dobra.
Stamperia 2/21. Dwukrotnie złożona karta form. 32,5x24,.2 cm (po złożeniu 16,3x12,2 cm). Wewnątrz ilustracja przedstawiająca S. Tyszkiewicza przy prasie drukarskiej i jego podpis pod życzeniami. Życzenia imienne dla W. Zyndram-Kościałkowskiego (1905-1979) - prawnika, pisarza, przyjaciela skamandrytów. Zaplamienia, otarcia grzbietu.
70.–
Sprzedano za: 220.–
206.
TYSZKIEWICZ Samuel – Do Przyjaciół-Bibliofilów od Typografa słów kilkoro. [Nicea] 1946. 16, s. [8]. brosz.
Stamperia 1/57. Drobne zabrązowienia papieru. Wydano 120 egz. Informacja o aktualnym stanie oficyny nicejskiej - finansowo trudnym. Apel o stałą subskrypcję publikacji Tyszkiewicza i zapewnienie o dalszej działalności wydawnictwa.
80.–
Sprzedano za: 340.–
207.
DAVID Marie-Laure – Les images murmurent. Arco 1952. Maryla Tyszkiewicz Éditeur. 8, s. 30. brosz.
Stamperia 5/3. Niewielkie zaplamienia, poza tym stan bardzo dobry. Egz. częściowo nierozcięty. Wydano 185 egz., ten bez numeru. Na przedniej okł. i na karcie tyt. sygnet oficyny Maryli Tyszkiewiczowej odbity w drzeworycie.
100.–
Sprzedano za: 120.–
208.
DANYSZ Stéphanie – Art sacré et prophétie de la piété et de la beauté. Arco 1955. Maryla Tyszkiewicz Éditeur. 8, s. [6], 35, [2]. brosz.
Stamperia 5/4. Drobne zaplamienia wewnątrz, poza tym stan bardzo dobry. Egz. nierozcięty. Wydano 245 egz., ten bez numeru. Na przedniej okł. i na karcie tyt. sygnet oficyny Maryli Tyszkiewiczowej odbity w drzeworycie.
120.–
Sprzedano za: 120.–
209.
TRIONFO di Bacco e d'Arianna del Magnifico Lorenzo de Medici [Medici Lorenzo de zwany Il Magnifico = Wawrzyniec Wspaniały]. Arco 1960. [Maryla Tyszkiewicz Éditeur]. 8, s. [12]. brosz.
Stamperia 5/5. Stan bardzo dobry. Egz. nierozcięty. Wydano 100 egz. na papierze ze znakiem wodnym Raffaello z Fabriano, ten nr LXXXII . Wewnątrz jeden drzeworyt Maryli Tyszkiewiczowej.
120.–
Sprzedano za: 160.–
210.
ROHN Noëllie – Cadences libres. Arco 1963. Imprimé par Maryla Tyszkiewicz. 8, s. 45. brosz.
Stamperia 5/7. Stan dobry. Egz. nierozcięty. Wydano 205 egz., ten bez numeru.
80.–
Sprzedano za: 80.–
211.
TYSZKIEWICZIANA. [Francja, nie przed 2005]. folio, k. [47]. opr. pł.
Stan bardzo dobry. Karty z papieru czerpanego wyprodukowanego dla oficyny Tyszkiewicza, w części z filigranem "M S T" (Magister Samuel Typographus). Poszczególne obiekty zamontowano na kartach księgi, każdy poprzedzony jest kartą z naklejoną krótką informacją. Zespół stanowi:
  1. jednostronicowy maszynopisowy życiorys Samuela Tyszkiewicza (doprowadzony do 31 XII 1923) z jego podpisem i aktualnym adresem (majątek Buczek pod Łaskiem)
  2. pierwszy druk Tyszkiewicza „Benedicat Tibi Dominus” z 20 I 1926 z monogramowym podpisem wydawcy
  3. okładka „Devant la colonne de Mickiewicz” J. A. Teslara (wersja niebieska)
  4. wyklejka z publikacji: C. Cennini „Rzecz o malarstwie” z 1934
  5. zapowiedź wydania książki E. Wilder o pomniku kard. N. Forteguerri z 1935
  6. pierwszy arkusz nieukończonej książki J. A. Teslara „Żywot Mistrza Samuela” z 1939
  7. karta „Krótka chronologia dziejów Rzymu chrześcijańskiego” (od r. 313 do 1849)
  8. odbitka próbna dyplomu Uniwersytetu Florenckiego z 1939
  9. odbitka próbna dyplomu Uniwersytetu Florenckiego z 1946
  10. okładka i jedna karta z książki J. Gozdawy „Poèmes futiles” z 1946
  11. wyklejki do książki J. Gozdawy
  12. artykuł prasowy R. Foltza „Samuel Tyszkiewicz artiste imprimeur” z „Le Messager de Pologne” z 1947
  13. okleina futerału do książki J. Bérangera i C. Norwida „Adieu – Pożegnanie” z 1949
  14. zaproszenie na koncert z drzeworytem (Chopin z profilu) użytym na wyklejkach książki L. Kociemskiego „Il poeta della musica” z 1949
  15. wyklejka do książki W. Pelca „Lato miłościwe” z 1951
  16. tekst przemówienia J. A. Teslara „Mistrz Samuel Tyszkiewicz” z „Dodatku Tygodniowego Ostatnich Wiadomości” (Mannheim, 12 VI 1953)
  17. pierwsze wydrukowane arkusze nieukończonej książki: Aix "Wiersze" z 1954
  18. kopia listu Vittorii Lenzi-Tyszkiewicz do Stanisłąwa P. Koczorowskiego z informacją o śmierci Samuela Tyszkiewicza, dat. 31 VIII 1954 we Florencji
  19. 4 zdjęcia Samuela Tyszkiewicza z l. 1937-1954 (późniejsze odbitki)
  20. 7 zdjęć Maryli Tyszkiewicz z l. 1918-1968
  21. 5 zdjęć z cmentarza w Castel d’Aiano z nagrobkiem Samuela Tyszkiewicza.
3.800.–
212.
ZBIÓR 8 drobnych druków Tyszkiewiczowskich z l. 1932-1958.
Zestaw stanowi:
* ulotka towarzysząca prospektowi do "The Unfinished Monument" 1 1932
* karta z dodatkową informacją do własnego przewodnika "Włochy. Z Polski do Neapolu" z 1939 (Stamperia 3/20)
* karta z czerwoną lilią i grecką sentencją
* "Katalog florenckich wydawnictw oficyny" obejmujący nr. 1-20
* "Katalog wydawnictw nicejskich" obejmujący nr. 21-35
* karta z życzeniami świątecznymi i noworocznymi na 1946 dla Antoniego Bogusławskiego (Stamperia 2/22)
* dyplom dla wolontariusza pracującego dla działającej w czasie wojny we Francji polskiej sieci wywiadowczej F-2
* okładka do niewydanej książki B. Mancusiego "L'eta d'oro della medicina" (Arco 1958).
Stan dobry i bardzo dobry.
220.–
Sprzedano za: 1.000.–
* * *