Sztuka, architektura, rzemiosło, kolekcjonerstwo

1.
[BERLEWI Henryk]. Neue Grafik. New Graphic Design. Graphisme actuel. Nr 9. Zürich, III 1961. R. P. Lohse. 4, s. 62, [2]. brosz.
Załamania narożnika tylnej okł., podklejone naddarcie tamże, krawędzie okł. nieco zakurzone. Jeden z 17 numerów szwajcarskiego pisma poświęconego historii i teorii projektowania graficznego. Ten numer zaw. m.in. obszerny artykuł (s. 2-25) H. Berlewiego "Funktionelle Grafik der zwanziger Jahre in Polen. Functional Design of the Twenties in Poland. Le Graphisme Functionnel Polonais des Années Vingt". Artykuł stanowi jeden z najczęściej przywoływanych tekstów dotyczących polskiej grafiki funkcjonalnej, jest relacją współtwórcy projektowania funkcjonalnego w Polsce. Liczne ilustracje w tekście: karty tytułowe, okładki, winiety, kolumny druku, reklamy (eksponaty ze zbiorów autora). Tekst po niemiecku, angielsku i francusku. Przed tekstem odręczna dedykacja H. Berlewiego dla S. Bojko, historyka i krytyka sztuki. Autor skorygował odręcznie pomyłki w opisach dwóch obiektów. Pozostałą część numeru zajmują dwa teksty: "Werbung und Grafik" i "Gestaltung von Drucksachen für ein Hochschulfest". Nieczęste.
2.
BIULETYN Historii Sztuki i Kultury. Kwartalnik wydawany przez Państw. Inst. Historii Sztuki oraz Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki Politechniki Warszawskiej. Warszawa. 4. opr. pergamin z epoki z zach. okł. brosz.
R. XI, nr 1-2: VI 1949. s. 168.
Stan dobry. Ekslibris Franciszka Kotuli. Ilustracje w tekście. Zaw. m.in.: A. Król "Dwór w Bolminie", Z. Rewski "Z genezy rozplanowania placu Saskiego w Warszawie", Z. Świechowski "Zabytki powiatu myśliborskiego", F. Kotula "Z dziejów meblarstwa polskiego XVIII w.".
3.
BUCZKOWSKI Kazimierz, SKÓRCZEWSKI Witold – Dawne szkła polskie. Warszawa 1938. Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki Politechniki Warsz. 4, s. 44, [1], tabl. 2. brosz. Wnętrze i Sprzęt.
Załamania tylnej okł., ostatnia strona zakurzona, poza ty, stan dobry. Karta tyt. również po niemiecku. Liczne ilustracje w tekście. Znacznie rozszerzona wersja artykułu "Dawne polskie szkła malowane" drukowanego w "Arkadach".
4.
ESTREICHER Karol – Historia sztuki w zarysie. Wyd. IV. Warszawa-Kraków 1981. PWN. 8, s. 563, [1], ilustr. barwnych 52. opr. oryg. pł., obw.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora.
5.
[FILATELISTYKA]. Ilustrowany podręcznik i katalog polskich znaczków pocztowych. Łódź 1920. Biuro Filatelistyczne W. Lichtenstein. 16d, s. 61, [1]. brosz.
Grzbiet lekko otarty, egzemplarz rozszyty.
6.
La FRANCE et la Pologne dans leurs relations artistiques. Annuaire historique édité par la Bibliothéque Polonaise. Paris. Red. J. Żarnowski. 4. brosz.
Vol. 1, nr 4: X-XII 1938. s. [269]-367, [1].
Stan bardzo dobry. Numer czasopisma. Na s. 313-349 ilustrowany artykuł T. Mańkowskiego "François selimand" poświęcony polskim pasom kontuszowym, na s. 351-353 E. Boyé opisuje zabytkową oprawę książkową z 1756 z herbem Ossolińskich.
7.
GRYŻEWSKI Tadeusz – Katalog znaczków pocztowych polskich wydanych w latach wielkiej wojny 1941-1945. Oprac. ... Łódź 1945. T. Gryżewski i M. Joński. 8, s. 24. brosz.
Stan dobry. Wyd. I. Ilustracje w tekście. Na str. 12-14 znaczki wydane poza granicami kraju, od str. 15 prowizoryczne znaczki lokalne - Zamość, Niezabitów, Wąwolnica, Leżajsk, Rudnik n. Sanem, Brwinów, Końskie.
8.
GUMOWSKI M[arian] – Studja nad gdańską sztuką medaljerską XVII w. Kraków 1925. Tow. Numizmatyczne. 4, s. 47, tabl. 8. brosz. Odb. z "Wiadomości Numizmatyczno-Archeolog.".
Stan dobry.
9.
GUMOWSKI Marjan – Mennica wileńska w XVI i XVII wieku. Warszawa 1921. E. Wende i S-ka. 8, s. [4], VI, 200, tabl. 18. opr. późn. pł. Bibliot. Wydz. Zabytków Tow. Straży Kresowej, t. 2.
Stan dobry. Podpis własn.
10.
GUTBIER Adolf – Rafael's Madonnen und Heilige Familien in Nachbildungen nach Kupferstrichen und Photographien. Hrsg. von ... Mit einer Einleitung von Wilhelm Lübke. Dresden 1881. Verlag von A. Gutbier. 7, s. XIX, [1], tabl. 44. opr. oryg. psk. bogato zdob.
Niewielkie otarcia krawędzi okł., stan dobry. Piecz. monogramowa "Heinrichau" (Henryków). Album zaw. reprodukcje 44 prac Rafaela i powstałych w jego kręgu.
11.
HOMOLACS Karol – Budowa ornamentu i harmonia barw. Wykłady obejmujące całkowity kurs ... w Państw. Szkole Przem. Artyst. w Krakowie. Kraków 1930. Miejskie Muzeum Przem. 8, s. 438, tabl. rozkł. 3. opr. wsp. ppł. z zach. okł. brosz.
Jedna tablica przecięta przez introligatora, mimo to stan bardzo dobry. Ekslibris. Na okł. i karcie przedtyt. podtytuł: "Dydaktyka zdobnictwa". Zaw. m.in: Układanie ozdobnych posadzek z płyt kwadratowych białych i czarnych, Układanie ornamentu z dwutonowych płyt trójkątnych, Wytłaczanie skóry "na ślepo" przy pomocy stempla, Kraty ozdobne, Zdobnictwo piórowa, Zdobnictwo pendzlowe, Analiza barw i zestrojów barwnych, Zdobnictwo kilimowe, Zdobnictwo batikowe, Techniki swobodne.
12.
HOMOLACS Karol – Podręcznik do ćwiczeń zdobniczych. Wyd. II uzup. i wzbogacone ilustracjami. Kraków 1930. Miejskie Muzeum Przemysłowe. 8, s. 324, [7], tabl. 3. opr. oryg. ppł.
Stan bardzo dobry. "Podręcznik niniejszy jest przeznaczony do użytku nauczycieli, którzy prowadzą ćwiczenia w zakresie nauki zdobnictwa. Obejmuje on kurs początkowy, który wymaga sumarycznie przeszło 600 godzin".
13.
HOPLIŃSKI Jan – Technologja malarska i techniki malarskie. Kraków 1934. Nakł. własnym. 8, s. 303, [1]. opr. nieco późn. ppł.
Zaplamienia grzbietu i tylnej okł., wewnątrz stan dobry. Na przedniej okł. i na stronie tyt. naniesione pędzlem i czarną farbą podpisy autora. Na stronie tyt. dodatkowo podpis malarza Jana Szczęsnego Książka. Stanowi część drugą "Podręcznika technicznego dla malarzy".
14.
HORNUNG Zbigniew – Antoni Osiński najwybitniejszy rzeźbiarz lwowski XVIII stulecia. Warszawa-Lwów 1937. Skład gł. w księg. A. Krawczyński. 8, s. 77, [5], tabl. 11. opr. wsp. pł. złoc. z zach. okł. brosz. Biblioteka Zakł. Architektury Pol. i Historii sztuki Politechniki Warsz.
Stan dobry. Ekslibris Romana Chrząstowskiego. Zaw. m.in. rozdziały: Zagadnienie mistrza figur dominikańskich na tle badań nad rokokową plastyką lwowską, Spuścizna artystyczna tego niepospolitego snycerza, Znaczenie mistrza z Hodowicy i Monasterzysk w dziejach sztuki polskiej i zachodnio-europejskiej.
15.
ISKIERSKI Stanisław – Bronzy Zamku Królewskiego i Pałacu Łazienkowskiego w Warszawie. Warszawa 1929. Min. Wyznań Religijnych [...], Dyr. Zbiorów Państw. 8, s. 28, [4], tabl. 16. brosz.
Załamanie narożnika przedniej okł. i następnych kart. Tekst po polsku i francusku.
16.
JAWORSKA Władysława – Tadeusz Makowski. Życie i twórczość. Wrocław 1964. Zakł. Narodowy im. Ossolińskich. 4, s. 390, [2], tabl. barwne 4. opr. oryg. pł.
Stan bardzo dobry. Najpoważniejsza monografia poświęcona twórczości Tadeusza Makowskiego (1882-1932) - malarza, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli École de Paris. Blisko 200 ilustracji w tekście oraz 4 barwne reprodukcje na tablicach. Na końcu katalog 627 prac malarskich artysty (z podaniem właścicieli), indeks nazwisk.
17.
"KILIM", stow. zar. z ogr. por., Zakopane. Kraków 1913. Druk. W. L. Anczyca. 16 podł., s. [7], tabl. 12. brosz.
Okł. lekko otarte, stan dobry. Zaw. artykuł dotyczący powstania stow. "Kilim", spis rycin (reprodukcji tkanin z podaniem autora, przeznaczenia, wymiarów i ceny) oraz 14 barwnych reprodukcji na 12 tablicach. Wśród twórców: W. Skoczylas, T. Niesiołowski, B. Treter, S. Gałek.
18.
KOPERA Feliks – Dzieje malarstwa w Polsce. T. 1-3. Warszawa-Kraków [1925-1929]. Trzaska, Evert i Michalski, Druk. Narodowa 4, s. VII, [1], 250, [2], tabl. 24 [w tym 7 barwnych]; [4], 345, tabl. 52 [w tym 15 barwnych]; XII, 572, tabl. 103 [w tym 30 barwnych]. opr. oryg. w 2 wol. pł. bogato złoc., futerały kart.
Futerały otarte i nadpęknięte, poza tym stan bardzo dobry. Niebieski wariant oprawy wydawniczej. Na obu ciemnoniebieskich grzbietach złocone motywy roślinne, orzeł w koronie i paleta malarska. Na przednich okładkach złocona paleta i pędzle malarskie. Na tylnych okł. sygnatura (ślepy tłok) Introligatorni Artystycznej. T. 1: Średniowieczne malarstwo w Polsce, t. 2: Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII w., t. 3: Malarstwo w Polsce XIX i XX w. Monumentalne dzieło wybitnego historyka sztuki, będące do dziś jednym z najlepszych opracowań tematu w naszym piśmiennictwie. Bardzo bogaty materiał ilustracyjny - łącznie 1.259 reprodukcji w tekście i na tablicach.
19.
KOPERA Feliks – Dzieje malarstwa w Polsce. T. 1-3. Warszawa-Kraków [1925-1929]. Trzaska, Evert i Michalski, Druk. Narodowa 4, s. VII, [1], 250, [2], tabl. 24 [w tym 7 barwnych]; [4], 345, tabl. 52 [w tym 15 barwnych]; XII, 572, tabl. 103 [w tym 30 barwnych]. opr. w 2 wol. ppł. z epoki.
Bloki lekko wygięte, niewielkie zażółcenia wewnątrz. Zachowane okł. brosz. t. 1 i 3. T. 1: Średniowieczne malarstwo w Polsce, t. 2: Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII w., t. 3: Malarstwo w Polsce XIX i XX w. Monumentalne dzieło wybitnego historyka sztuki, będące do dziś jednym z najlepszych opracowań tematu w naszym piśmiennictwie. Bardzo bogaty materiał ilustracyjny - łącznie 1.259 reprodukcji w tekście i na tablicach.
20.
KOSSAK Wojciech – Wspomnienia. Z 92 illustracyami w tekście oraz 8 kolorowemi na osobnych kartach. Kraków 1913. Nakł. G. Gebethnera i Spółki. 4, s. [14], 348, tabl. 12 (w tym 8 barwnych). opr. ppł. z epoki z zach. okł. brosz.
Maliszewski 3653. Otarcia krawędzi okł., zaplamienia wyklejek, miejscami zażółcenia kart, poza tym stan dobry. Zakreślony podpis własn. Oprawa M. Górskiego ze Lwowa (naklejka introligatora na przedniej wyklejce). "'Wspomnienia' Kossaka ukazały się drukiem w Krakowie w r. 1912 (i drugi nakład w 1913 r.), w luksusowej szacie graficznej, z ilustracjami specjalnie dobranymi i wykonanymi przez autora, wywołując wiele pochlebnych recenzji i uwag [...]. 'Wspomnienia' [...] przynoszą stosunkowo niewiele informacji dotyczących twórczości malarskiej Kossaka. Dają nam jednak pojęcie np. o ogromie prac przygotowawczych, które musiał podejmować jako malarz panoram. Gruntowne studia literatury dotyczącej czy to bitwy racławickiej [...] czy walk pod Somosierrą [...] uzupełniały wyjazdy na tereny tychże bitew [...]. Niezwykle plastyczny jest we 'Wspomnieniach' opis świeżo wówczas odkrytego Zakopanego, wypraw w Tatry prowadzonych przez T. Chałubińskiego, zdobywania szczytów, wieczorów przy ogniskach i tańcach góralskich - jeden z pierwszych i celniejszych w naszej literaturze [...]. Najsilniej jednak na artystę oddziałał pobyt w Wiedniu i Berlinie [...]. Opisy błyszczących przyjęć i balów, kapiących od złota mundurów, wytwornych toalet, jak i galopujących koni, sfory psów i dźwięków trąbek wojskowych i myśliwskich - przeplatane anegdotami, charakterystyką obyczajów i etykiety dworskiej - świadczyły o umiejętności obserwowania, podpatrywania i przekazywania spostrzeżeń" (z przedmowy K. Olszańskiego do "Wspomnień" (War. 1971, s. 33-37)).
21.
LAFRANCHIS Jean – Marcoussis. Sa vie, son oeuvre. Catalogue complet des peintures, fixés sur verre, aquarelles, dessins, gravures. Présentation de Jean Cassou. Textes originaux ou inédits de Tristan Tzara, Jeaan Lurçat, Max Jacob, Paul Éluard et Marcel Jouhandeau. Paris 1961. Les Éditions du Temps. 4, s. 338, [4], tabl. barwnych 15. opr. oryg. pł. Panoramique, t. 3.
Brak obw., górna część okł. pożółkła, poza tym stan dobry. Starannie wydany i bogato ilustrowany katalog wszystkich znanych prac Louisa Marcoussisa, wzbogacony materiałami biograficznymi.
22.
LEICA w Polsce. Miesięcznik fotografii małoobrazkowej. Organ Sekcji Małoobrazkowej Polskiego Tow. Fotograficznego. Warszawa. Red. J. A. Neuman. 8. razem opr. nieco późn. ppł. z zach. okł. brosz.
R. 1: 1937. s. [4], 162, [2], tabl. 18
R. 2: 1938. s. [4], 166, [2], tabl. 22.
Reperowane pęknięcie grzbietu, jedna okł. pokreślona długopisem, obcięte marginesy spisu treści r. 1938. W r. 1937 brak nr 7, rocznik 1938 kompletny. W 1937 ukazało się 10 numerów (III-XII), w 1938 - 11 (ostatni łączony 11/12). Na początku każdego rocznika zbiorcza karta tyt. i spis treści.
23.
LEWICKI Tomasz – Sygnatury malarzy polskich. Zebrał i oprac. ... Warszawa 2000. Fundacja Dobrej Książki. 8, s. 219, [7]. brosz.
Stan bardzo dobry. Praca zaw. 1.150 sygnatur 770 malarzy od XVIII w. po w. XX.
24.
LORENTZ Stanislas – Le Canada refuse de rendre a la Pologne ses richesses culturelles. Varsovie [1949]. Le Musée National. 8 podł., s. 85. brosz.
Wyraźne otarcia okł., niewielkie zaplamienia. Nazwisko autora w brzmieniu: Lorenz. Publikacja dotycząca zwrotu wywiezionych w latach II wojny do Kanady skarbów kultury polskiej. Sprawę komplikowały m.in. spory między rządem londyńskim a warszawskim; ten pierwszy starał się powstrzymać zwrot skarbów komunistycznej Polsce (w obawie przed przekazaniem ich Moskwie), ten drugi zabiegał o ich powrót, co po części legitymizowało by rząd powojennej Polski. Skonfliktowani byli także opiekunowie dóbr narodowych przechowywanych w Kanadzie: Józef Krzywda-Polkowski, lojalny wobec rządu w Londynie, i Stanisław Świerz-Zaleski współpracujący z Warszawą. Te i inne powody sprawiły, że na powrót arrasów wawelskich, insygniów królewskich, bezcennych rękopisów trzeba było czekać 15 powojennych lat. Prezentowana tu broszura miała na celu wywarcie presji opinii międzynarodowej na rząd w Ottawie. Liczne ilustracje.
25.
ŁOZIŃSKI Władysław – Sztuka lwowska w XVI i XVII wieku. Architektura i rzeźba. Z 103 ryc. w tekście. Lwów 1898. Księg. H. Altenberga. 4, s. [4], III, [1], 228. opr. psk. z epoki z zach. okł. brosz., z 2 szyldzikami, górne obcięcie barwione.
Opr. nieco otarta, miejscowe zaplamienia wewnątrz, mimo to stan ogólny dobry. Ekslibris Romana Chrząstowskiego. Klasyka!
26.
[MEBLE]. Wilhelm Suhr Möbel. Das Haus für alle Preislagen. Breslau [193-]. 4, s. 64, tabl. 2. brosz.
Otarcia grzbietu i okł., drobne zaplamienia. Ilustrowany katalog wrocławskiej firmy meblowej. Zaw. zestawy mebli do sypialni, jadalni, salonu, gabinetu. Na tablicach wzory tapet ściennych.
27.
NIEWIADOMSKI Eligjusz – Wiedza o sztuce na tle jej dziejów. Malarstwo, architektura, rzeźba, przemysł artystyczny. Warszawa 1923. Trzaska, Evert i Michalski. 8, s. [4], 464, [2]. opr. oryg. pł. zdob.
Stan bardzo dobry. Ok. 350 ilustracji w tekście. Oprawa w kolorze brązowym.
28.
[NUMIZMATYKA]. Maszynopis: "Skarb z ul. Florjańskiej w Krakowie" z 1936.
Maszynopis jednostronny na 14 kartach form. 34x21 cm. Opis okoliczności odkrycia skarbu numizmatycznego w piwnicach zburzonej kamienicy przy ul. Floriańskiej w Krakowie dokonanego dn. 21 IX 1936 oraz wykaz monet wchodzących w skład znaleziska. Skarb zawierał ok. 1.500 monet, głównie denarów oraz półgroszy. Na pierwszej stronie dopisane ołówkiem nazwisko Marii Fredro-Bonieckiej (autorki tekstu?, właścicielki maszynopisu?). Maria Fredro-Boniecka (1891-1958), od 1920 roku pracowała w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego, a od 1927 roku była kierownikiem Gabinetu Numizmatycznego Tow. Numizmatycznego w Krakowie. Zaplamienia, otarcia, poprzeczne załamania kart.
29.
POKUTYŃSKI Józef – Odbudowa polskiego miasteczka. Projekty budynków użyteczności publicznej opracowane przez grono architektów polskich, wydane pod red. ... Kraków 1918. Obywatelski Kom. Odbudowy Wsi i Miast. folio, s. 96. opr. ppł. z epoki.
Otarcia krawędzi kart, wewnątrz stan dobry. Piecz. bibliot. Zaw. m.in. przykładowe projekty łaźni ludowej, gospody, hotelu z zajazdem, szkoły ludowej jedno- i wieloklasowej, szpitala, urzędu gminnego, ochronki.
30.
POLLAKÓWNA Joanna – Formiści. Wrocław 1972. Ossolineum. 8, s. 199, [1], ilustr. 128. opr. oryg. pł., obw. Studia z Historii Sztuki, t. 14.
Stan bardzo dobry. Najobszerniejsza monografia formizmu polskiego.
31.
[PORADNIA Artystyczna]. Prospekt. Kraków, IV 1930. Nakł. Związku Plastyków Poradnia Artystyczna. 8, s. 15, [1]. brosz.
Niewielkie zaplamienia okł., stan dobry. Okładkę projektował Wojciech Weiss, tekst napisał S. Świerz-Zaleski. Prospekt związku artystów-plastyków mającego na celu świadczenie usług w zakresie malarstwa, rzeźby, architektury, grafiki, a także udzielania porad odnośnie restauracji dzieł sztuki i oceny ich wartości artystycznej. Poradnia zapewniała także pośredniczenie między klientem i artystą.
32.
RUSSIAN Semi-Precious Stones. Catalogue. Moscow [196-?]. Raznoexport. 4, s. 84, [4]. opr. oryg. pł., obw.
Niewielkie otarcia krawędzi obw., wewnątrz stan dobry. Katalog wyrobów z kamieni półszlachetnych oferowanych przez rosyjską centralę handlu zagranicznego Raznoexport.
33.
RUTOWSKI Tadeusz – Prof. Antoniewicz o Grottgerze. Lwów 1911. Skł. gł. w Księg. H. Altenberga. 8, s. 61. brosz. Przedruk z "Gazety Wieczornej".
Okł. nieco zabrudzone, wewnątrz stan bardzo dobry.
34.
SANDEL Józef – Żydowscy artyści plastycy ofiary hitlerowskiej okupacji w Polsce. T. 1-2. Warszawa 1957. Idisz Buch. 8, s. 247, [5], tabl. 33; 262, [2], tabl. 43. razem opr. ppł. z epoki z zach. okł. brosz.
Stan dobry. Tekst, poza stopką wydawniczą, w całości w jidysz. Nieczęste.
35.
SIKORSKI Tomasz – Harcerskie odznaki honorowe 1916-1989. Kraków 1991. Harcerska Oficyna Wydawnicza. 16d, s. 133, ilustr. 47. brosz.
Stan dobry. Ekslibris Romana Chrząstowskiego. Zaw. m.in. regulaminy poszczególnych odznak, listy nadań, czarno-białe reprodukcje.
36.
SKRUDLIK Mieczysław – Królowa Korony Polskiej. Szkice z historji malarstwa i kultu Bogarodzicy w Polsce. Lwów 1930. Tow. "Bibljot. Religijna". 8, s. 372. opr. nieco późn. pł.
Stan dobry. Okł. brosz. naklejona na przednią wyklejkę. Jedna z podstawowych publikacji pośw. kultowi maryjnemu w Polsce. Zaw. m.in.: Madonny czeskie, Mater Dolorosa, Legenda o św. Łukaszu, malarzu Najśw. Panny, Niekatolickie przedstawienia "Zwiastowania", Patronka stolicy, Madonna Kotwiczna, Polskie legendy o żydach i Najśw. Pannie, Najśw. Marja Panna Ostrobramska, Matka Boska Kodeńska, Legendy o polskich malarzach Najśw. Panny, Madonna Mickiewicza, Najnowsze źródła do ikonografji Bogarodzicy. 109 ilustracji w tekście.
37.
SŁOWNIK artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy. T. 1-7 + Uzupełnienia i sprostowania do t. 1-6. Wrocław. 1971-2003. Ossolineum [i in.]. 4, s. XXII, 417, [1]; VIII, [2], 531, [1]; VIII, 417, [1]; VIII, [2], 469, [1]; IX, [1], 683, [1]; IX, [1], 484; IX, [1], 463; 197. opr. oryg. pł. i kart.
Zabrudzenia okładek pierwszych czterech tomów, pozostałe w stanie bardzo dobrym. W t. 1-3 wkładki uzupełniające. Obejmuje litery A-Po. Po 2003 ukazały się się jeszcze 4 tomy (do Srz), których tu brak.
38.
STRYJEŃSKI Tadeusz – Pałace wiejskie i dwory z czasów saskich, Stanisława Augusta i Księstwa Warszawskiego w województwie poznańskiem na podstawie podróży odbytej w lipcu 1926 roku. Kraków 1929. Druk. Przem. 4, s. 81, [2]. opr. wsp. miękka ppł., okł. brosz. naklejona na oprawę.
Podklejony ubytek górnej krawędzi przedniej okł., poza tym stan dobry. Liczne ilustracje w tekście. Zaw. m.in. opisy dworów i pałaców w Lubostroniu, Siedlcu, Objezierzu, Rogalinie, Pawłowicach, Dobrzycy, Lewkowie, Siernikach.
39.
SZYDŁOWSKI Tadeusz, STRYJEŃSKI Tadeusz – O pałacach wiejskich i dworach z epoki po Stanisławie Auguście i budowniczym królewskim Jakóbie Kubickim. Kraków 1925. Gebethner i Wolff. 4, s. 50. brosz.
Okł. otarte, lekkie wygięcie krawędzi kart. Piecz. bibliot., numery inwentarzowe. Ilustracje w tekście. Dotyczy pałaców i dworów w Białaczewie, Bejscach, Igołomii, Pławowicach, Witkowicach i w Nadzowie.
40.
TOMKOWICZ Stanisław – Style w architekturze kościelnej. Z 36 ilustracjami. Kraków 1923. Krakowska Spółka Wyd. 16d, s. 166, [2]. brosz.
Załamania krawędzi okł., nieznaczny ubytek narożnika tylnej okł. .
41.
TRZEŚNIAK Piotr – Naukowy i fachowy opis o bursztynie. Wydał właściciel jedynej w Polsce fabryki wyrobów bursztynowych i obróbki muszli w Gdyni. Toruń [ca 1929]. Nakł. autora. Druk. S. Buszczyńskiego. 16d, s. 12. brosz.
Stan dobry. Autor przedstawia swoją firmę jako "jedyni ei wyłącznie uprawnioną (monopol) przez Skarb Państwa do skupywania i exploatacji surowego bursztynu na całej przestrzeni polskiego pobrzeża morskiego Bałtyku". Krótki zarys technologii obróbki bursztynu. Rzadkie.
42.
TUROWSKI Andrzej – Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921-1934). Wrocław 1981. Ossolineum. 8, s. 361, [1], ilustr. 373. opr. oryg. pł., obw. Studia z Historii Sztuki, t. 32.
Stan bardzo dobry. Najpełniejsza monografia kierunku. Obwolutę projektował Henryk Stażewski.
43.
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy – Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Jedna tablica kolorowa, cztery jednobarwne i dwie figury w tekście. Warszawa 1919. Zakł. Graf. "ARS". 8, s. 187, [4], tabl. 5. brosz.
Okł. nieco otarte, podklejone naddarcie przedniej okł., stan ogólny dobry. Jedna z najważniejszych publikacji teoretycznych Witkacego - najpełniejszy wykład jego doktryny znajduje się w zamieszczonej tu rozprawie "O zaniku uczuć metafizycznych w związku z rozwojem społecznym". Na przedniej okł. kompozycja Augusta Zamoyskiego.
44.
ŻMIGRODZKI Michał – Krótki zarys historyi sztuki. [T.] 1-2. Kraków 1908. Nakł. autora. 8, s. XI, [1], 398; [4], 499. razem opr. pł. z epoki.
Wyklejki pęknięte w grzbiecie, skrajne karty poluźnione i naddarte, ubytek jednej karty (s. 49-50), uzupełniony dołączonym maszynopisem. Egz. z biblioteki Stanisława Jakubowskiego, grafika, z jego akwafortowym ekslibrisem odręcznie sygnowanym przez artystę.

Katalogi

45.
Biuro Wystaw Artystycznych. Wileńskie środowisko artystyczne 1919-1945. Olsztyn, VI-VIII 1989. 8, s. 187, [1]. brosz.
Stan bardzo dobry. Obszerne teksty wprowadzające, biogramy artystów, reprodukcje.
46.
Biuro Wystaw Artystycznych. Józef Wilkoń. Ilustracja książkowa. Zamość, V 1994. 4, s. 94, [2]. brosz.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja artysty ozdobiona niewielkim rysunkiem. Tytuł i tekst także po angielsku i niemiecku. Tekst wstępny A. Matyni i D. Wróblewskiej, 53 barwne reprod. ilustracji książkowych, kilka zdjęć "ilustracji przestrzennych", biogram artysty, wykaz wybranych książek zilustrowanych przez Wilkonia.
47.
Cech Artystów Plastyków "Jednoróg". Katalog trzeciej wystawy ... Kraków, IV-V 1926. 16d, s. 10, [6], tabl. 8. brosz.
Stan bardzo dobry. Tytuł okł.: "III. wystawa Cechu [...]". Cech Artystów Plastyków "Jednoróg" - ugrupowanie artystyczne działające w latach 1925-1935 w Krakowie. Założycielami byli: J. Hrynkowski i F. Kowarski, członkami m.in.: E. Eibisch, J. Fedkowicz, M. Paszkiewicz, I. Pękalski, J. Rubczak, J. Rychter. Artyści skupiający się w ugrupowaniu uważali kolor za główny problem w malarstwie, a doskonałość warsztatu za jego podstawę.
48.
Centralne Biuro Wystaw Artystycznych. Mieczysław Wejman. Rysunki z podróży. Warszawa 1962. 8, s. [24]. brosz., obw. .
Obw. częściowo zakurzona, poza tym stan dobry. Odręczna dedykacja artysty.
49.
Centralne Biuro Wystaw Artystycznych. Jonasz Stern. Wystawa monograficzna. Warszawa, IX 1983. 8 podł., s. [24], tabl. 18. brosz., obw.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja artysty. Wystawę prezentowano następnie w Poznaniu i Wrocławiu.
50.
Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich. Jerzy Nowosielski. Kraków 2003. Starmach Gallery, Fundacja Nowosielskich. 4, s. 731, [5]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Liczne ilustracje barwne i czarno-białe, wykaz 750 prac reprodukowanych. Katalog towarzyszący wystawie artysty w Galerii Zachęta w Warszawie w dn. 21 III-27 IV 2003. Autorzy tekstów: Mieczysław Porębski, Józef Chrobak, Ewa Kulka, redakcja: Piotr Cypryański, Andrzej Szczepaniak przy współpracy Anny Bujnowskiej. Kurator generalny wystawy: Andrzej Starmach.
51.
Grupa Krakowska. VI wystawa Grupy Krakowskiej. Kraków, VI 1965. 8, s. [52]. brosz.
Okł. nieco otarte i zakurzone, wewnątrz stan dobry. Czarno-białe reprodukcje w tekście.
52.
Institut Polonaise. Jan Lebenstein. Etapy. Wybrane obrazy na płótnie i na papierze z lat 1956-1993. Paris, XII 1998-I 1999. Wyd. UMCS. 4, s. 71, [1]. brosz.
Stan bardzo dobry. Podpis artysty z 1999 na stronie przedtyt. Publikacja towarzysząca wystawie prac J. Lebensteina kolejno w Paryżu, Lublinie, Krakowie, Gdańsku i Warszawie. Tekst równoległy francuski i polski. .
53.
Malingue Daniel, Galerie. Kisling. Centenaire. Paris, IV-VII 1991. 4, s. [170]. opr. oryg. pł., obw.
Obw. nieco zarysowana, wewnątrz stan dobry. Ilustrowany katalog wystawy dorobku malarskiego Mojżesza Kislinga (1891-1955) zorganizowanej w stulecie jego urodzin. Wstęp J. M. Tasset. Zaprezentowano 65 prac, każdą z nich reprodukowano w katalogu, podając konieczne informacje o obrazach. Na końcu kalendarium życia i twórczości i obszerna bibliografia.
54.
Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego. Katalog dzieł Leona Wyczółkowskiego znajdujących się w zbiorach ... W setną rocznicę urodzin 1852-1952. Oprac. A. Borucka. Bydgoszcz 1952. 8, s. 111, [2], tabl. 28. brosz.
Ślad zawilgocenia w narożniku kart, poza tym stan dobry. Opis blisko 500 obiektów.
55.
Muzeum Mazowieckie w Płocku. Szkło secesyjne. Pokaz kolekcji Zuzanny Prószyńskiej, Andrzeja Ryszkiewicza, Pawła Banasia. Katalog Wystawy. Płock 1981. 8, s. 28, tabl. 10. brosz.
Stan dobry. Czarno-białe zdjęcia i opis 120 obiektów.
56.
Muzeum Mazowieckie w Płocku. Grafika Józefa Mehoffera. Katalog wystawy. [Oprac.] Kazimierz Czarnecki. Płock 1983. 8, s. 36, [1], tabl. 25. brosz.
Niewielkie odbarwienia tylnej okł., wewnątrz stan bardzo dobry. Opis 192 prac, ponad 120 reprodukcji.
57.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Witold Wojtkiewicz 1879-1909. Katalog wystawy. T. 1. Kraków 1976. 8, s. [71], tabl. barwnych 8. brosz.
Niewielkie otarcia przedniej okł., stan dobry. Zaw. obszerny biogram, kalendarium życia i twórczości, wzory sygnatur, reprod. 8 prac temperą. T. 2 ukazał się w 1989 (w dołączonym powielaczowym liście wydawcy obiecywano wydanie t. 2 w 1977).
58.
Muzeum Narodowe w Poznaniu. Wojciech Weiss 1875-1950. Wystawa monograficzna. Poznań, VI-IX 1977. 8 podł., s. 385, [4]. brosz.
Niewielkie otarcia okł., poza tym stan dobry. Katalog wielkiej wystawy dorobku artystycznego W. Weissa prezentującej jego obrazy olejne, akwarele, pastele, rysunki, grafiki i rzeźby. Liczne ilustracje w tekście.
59.
Muzeum Narodowe w Warszawie. Grafika polska. Przewodnik po wystawie retrospektywnej. Oprac. Stanisława M. Sawicka. Warszawa 1938. 8, s. 33, [3], tabl. 8. opr. wsp. pł.
Stan bardzo dobry. Ekslibris. Omówienie wystawy prezentującej dzieła polskiej grafiki od XVI w. do współczesności. Druk w Doświadczalnej Pracowni Graficznej Salezjańskiej Szkoły Rzem. w Warszawie. Na tablicach reprodukowani artyści: Jan Ziarnko, Jeremiach Falck, Bohdan Lubieniecki, Jan Piotr Norblin, Michał Płoński, Jan Feliks Piwarski, Władysław Skoczylas, Leon Wyczółkowski.
60.
Muzeum Narodowe w Warszawie. Adam Chmielowski, brat Albert 1846-1916. Katalog wystawy oprac. Jerzy Sienkiewicz. Warszawa 1939. 8, s. 47, tabl. 19. brosz.
Niewielki ubytek grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Wstęp biograficzny, wykaz właścicieli prac, opis 56 obrazów Chmielowskiego, kilku jego portretów, na tablicach reprodukcje.
61.
Muzeum Narodowe w Warszawie. Henryk Gotlib 1890-1966. Katalog wystawy malarstwa i rysunku. Warszawa, I-II 1980. 8, s. [2], 80, [1], tabl. 29. brosz., obw.
Stan bardzo dobry. Obszerny wstęp I. Jakimowicz, szczegółowe kalendarium życia i twórczości, bibliografia, opis 124 wystawionych prac, ilustracje. Dołączono zaproszenie na wernisaż wystawy.
62.
Muzeum Narodowe w Warszawie. Władysław Ślewiński 1854-1918. Wystawa monograficzna. Warszawa 1983. 8, s. 122, [8], tabl. 12, ilustr. 306. brosz., obw.
Stan bardzo dobry. Katalog (oprac. Władysława Jaworska) najobszerniejszej wystawy prac W. Ślewińskiego; zaprezentowano ponad 300 dzieł, wiele z nich z prywatnych kolekcji.
63.
Muzeum-Zamek w Łańcucie. Wystawa biskwitów ze zbiorów Muzeum-Zamku w Łańcucie, Muzeum Narodowego w Warszawie z Oddziałem w Wilanowie [i in.]. Łańcut, V 1973. 16d, s. 115, [1]. brosz., obw.
Otarcia grzbietu obw., poza tym stan dobry. Opis 69 obiektów. .
64.
Pałac w Łazienkach. Katalog galerji obrazów Pałacu w Łazienkach w Warszawie. Oprac. Stanisław Iskierski. Warszawa 1931. Min. Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. 8, s. 60. brosz.
Stan dobry. Dublet Bibliot. Narod. (piecz.), egz. z biblioteki S. Dembego (notatka ołówkowa na tylnej okł.). Opis blisko 200 obiektów, na końcu wzory sygnatur.
65.
Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości. 8-ma wystawa...: Portret kobiecy XVIII wieku. Warszawa 1917. 16d, s. 46, tabl. 4. brosz,.
Okł. otarte, drobne zaplamienia wewnątrz. Zaprezentowano 223 obiekty (obrazy, miniatury, sztychy), katalog odnotowuje ich właścicieli.
66.
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Polska sztuka kościelna XVIII, XIX i XX w. Przewodnik 75. Warszawa, IV-VIII [1932]. 8, s. 64. brosz.
Niewielki ubytek krawędzi tylnej okł., poza tym stan dobry. Podpis własn. Zaprezentowano prace m.in. J. Chełmońskiego, W. Gersona, J. Malczewskiego, J. Simmlera. Dołączono broszurę ks. M. Skrudlika "Prawda o wystawie 'Polskiej sztuki kościelnej' w 'Zachęcie'".
67.
Wydawnictwo Kart Pocztowych Artystycznych Jana Czerneckiego. Katalog. Część 2: Karty świąteczne na Boże Narodzenie i Nowy Rok. Wieliczka [1910?]. J. Czernecki. 16d, s. 88. brosz.
Okł. nadkruszone i zaplamione, wewnątrz stan dobry. Zaw. reprod. 59 kart pocztowych.
* * *