Wydawnictwa ilustrowane i artystyczne

Książki XIX-wieczne

124.
BOBROWICZ Jan Nep[omucen] – Napoleon Bonaparte czyli Obrazy bitew i czynów wojennych Bohatera; 90 rycin na stali podług malowideł w Muzeum Wersalskiem i innych pomników z dodatkiem historycznych objaśnień podług [...] przez ... Lipsk 1838. Nakł. Breitkopfa i Haertela. 16d, s. [3]-286, tabl. 90 [w tym jedna rozkł.]. opr. pł. z epoki.
Banach 267. Egz. wymaga zabiegów introligatorskich - opr. nieco uszkodzona, blok nadpęknięty, brak karty przedtyt., kilka tablic przestawionych (gł. w okolicach str. 207), papier miejscami zaplamiony i zawilgocony, marginesy kilku kart z niewielkim ubytkiem bez szkody dla tekstu, ubytek prawego górnego narożnika karty 207 ze szkodą dla tekstu - egzemplarz mocno używany. Piecz. i podpisy własn. Tyt. okł. brzmiał: "Kronika malownicza Napoleona Bonapartego z 90 rycinami na stali". Trzy lata później ukazało się wydanie drugie ze 100 stalorytami. Nieczęste, szczególnie z kompletem tablic.
125.
DUCHIŃSKA Seweryna – Królowie polscy w obrazach i pieśniach. Część poetyczna ..., wstęp prozą Wojciecha Dzieduszyckiego, rys. Walerego Eljasza. Poznań 1893. Druk. Dziennika Poznańskiego. Nakł. Karola Kozłowskiego. 4, s. [4], XV, [1], 128, [3], tabl. 48. opr. oryg. pł. zdob.
Okł. lekko zakurzone, mimo to stan bardzo dobry. Praca dedykowana w druku Zdzisławowi Czartoryskiemu. Wizerunki władców ukazano w bogatym sztafażu symbolizującym czasy i okoliczności ich panowania. I tak, wokół portretów widać zabytkowe gmachy, elementy uzbrojenia, herby, instrumenty muzyczne, pomniki. Na końcu informacja wyjaśniająca układ tablic: "Rycin jest 48, tj. 44 wizerunków książąt i królów polskich, dalej 3 obrazy z przedpiastowskich czasów, a na zakończenie rycina, przedstawiająca Kościuszkę, Głowackiego i Kilińskiego".
126.
KRASZEWSKI J[ózef] I[gnacy] – Stara baśń. Powieść z dziewiątego wieku. Ilustrował E. M. Andriolli. Wydanie jubileuszowe z portretem autora. Warszawa 1879. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 4, s. [6], 432, [tabl. 25]. opr. oryg. pł. bogato złoc., zdob., obcięcia złoc.
Empireum 72; Banach 762. Grzbiet reperowany (stary naklejony na nowym), lekkie otarcia narożników okł., miejscowe zaplamienia i charakterystyczne zabrązowienia wewnątrz, poza tym stan dobry. Na przedniej wyklejce naklejka: "Ksiągarnia i Skład Nót Seyfarth i Czajkowski we Lwowie". Na karcie za przednią wyklejką odręczna, kaligrafowana dedykacja z 27 II 1885. Drzeworytowe tablice, w ramach paginacji, wg rysunków Andriolliego rytował E. Gorazdowski, J. Holewiński i in., ozdobne inicjały tego samego autorstwa. Na pierwszej tablicy portret Kraszewskiego i faksymile jego podpisu. Oprawa wydawnicza (czerwona płótno) wykonana przez R. Gerholda (sygn. na przedniej okł.) i J. P. Bösenberga (naklejka na tylnej wyklejce) w Lipsku.
127.
MALCZEWSKI Antoni – Marja. Powieść ukraińska. Z illustracyami W. Gersona. Lipsk-Warszawa [cenz. 1883]. K. F. Köhler i F. Hösick. 16d, s. 101, [1], tabl. 4. opr. oryg. pł. bogato zdob., obcięcie złoc.
Banach 791. Karta tyt. nieco zabrązowiona, stan dobry. Liczne winiety tytułowe i inicjały projektowane przez Wojciecha Gersona. Efektowna oprawa wydawnicza (czerwona). "Maria jest pierwszą [...] i najbardziej złożoną artystycznie polską powieścią poetycką, stanowi oryginalną, niezależną od Mickiewicza, propozycję epoki romantycznej" (LPPE).
128.
MICKIEWICZ Adam – Dziady. Część I, II i IV. Z illustracyami Cz. B. Jankowskiego. Lwów [1910]. Księg. H. Altenberga. folio, s. [4], 106, tabl. 17. opr. oryg. psk. zdob., obcięcie złoc.
Otarcia i zarysowania przedniej okł., wyklejki pęknięte w grzbiecie, niewielkie zaplamienia tablic, załamania marginesów dwóch kart, brak części bibułek ochronnych przy tablicach. Tekst w ozdobnej ramce. Po karcie tyt. "Przedmowa do pierwszego wydania" z datą II 1896. Na grzbiecie złoc. imię i nazwisko autora, tytuł i nazwa wydawcy, na przedniej okł. złoc. ozdobny napis "Dziady". Drugie, albumowe wydanie "Dziadów" ilustrowanych przez Czesława Jankowskiego. W stosunku do edycji z 1896 dodano 6 tablic odbitych w cynkotypii, pozostałe plansze wykonano techniką światłodrukową.
129.
MICKIEWICZ Adam – [Konrad Wallenrod. Powieść historyczna z dziejów litewskich i pruskich. Z siedmiu illustr. Juliusza Kossaka]. [Lwów 1890. Księg. H. Altenberga]. 8, s. [2], 88, tabl. 7. opr. oryg. pł. bogato złoc., zdob., obcięcia złoc.
Brak karty przedtyt. i tyt., miejscowe zaplamienia wewnątrz, nadpęknięcie tylnej wyklejki, stan zewnętrzny niemal idealny. Zatarty podpis własn. Luksusowe wydanie popularnego utworu polskiego romantyzmu w pięknej zielono-czarnej, złoconej secesyjnej oprawie i z siedmioma całostronicowymi rycinami Juliusza Kossaka. Tekst drukowany w podwójnej ramce ze zdobieniami w narożnikach, poprzedzony ozdobną winietą.
130.
MILMAN H[enry] H[art] – The Fall of Jerusalem. A Dramatic Poem. New edition. London 1821. John Murray. 8, s. VII, [1], 167, [1]. opr. luksusowa skóra złoc. z epoki, obcięcie złoc.
Nieznaczne otarcia krawędzi okł., miejscami zabrązowienia papieru, poza tym stan dobry. Podpis własn. Ekslibris herald. "C. Fox Chawner". Oprawa F. Kile'a z Oksfordu (naklejka na przedniej wyklejce). Na pionowym obcięciu, ukryty pod złoceniem akwarelowy widok Jerozolimy (tzw. fore-edge painting).
131.
POL Wincenty – Mohort. Rapsod rycerski z podania. Z 24 illustracyami Juliusza Kossaka. Lwów [1883]. Nakł. Księgarni F. H. Richtera (H. Altenberga). folio, s. [4], 199, [1], tabl. 5. opr. oryg. pł. zdob., obcięcie złoc.
Banach 792. Podklejony niewielki ubytek dolnej części grzbietu, otarcia narożników okł., brak jednej tablicy (po str. 110), poza tym stan dobry. Na przedniej okł. barwna kompozycja ukazująca ułana przy koniu na tle namiotu; całość zamknięta szeroką bordiurą geometryczno-florystyczną. Tekst drukowany w ozdobnych ramkach liniowych, każda pieśń rozpoczęta rozbudowanym inicjałem. Ilustracje Juliusza Kossaka w tekście (18) i na tablicach (5) odbito w drzeworycie, klocki rytował Z. Szymański i A. Zajkowski. Na końcu objaśnienia do trzeciego wydania, nuty, kilkunastostronicowy tekst dotyczący koni (wyścigów, umaszczenia, odmian itp.). Druk u Brockhausa w Lipsku.
132.
RYDEL Lucyan – Poezye. [T.] 1. Z rysunkami Stanisława Wyspiańskiego. Kraków 1899. Gebethner i Wolff. 16d, s. [4], 85, [2]. opr. oryg. pł., obcięcie złoc.
Niewielkie zaplamienie okł., blok lekko poluźniony, stan dobry. Wyd. I. Zdobienia: winiety nagłówkowe, finaliki, a także większe ilustracje autorstwa przyjaciela poety - Stanisława Wyspiańskiego.
L. Rydel (1870-1918) - poeta i dramatopisarz uwieczniony jako Pan Młody w "Weselu" Wyspiańskiego.
133.
SŁOWACKI Juliusz – Lilla Weneda. Tragedya w pięciu aktach. Illustrował A. M. [!] Andriolli. Warszawa 1883. Nakł. M. Orgelbranda. folio, s. [6], V, [1], 84, tabl. 12. opr. oryg. pł. zdob., obcięcie złoc.
Banach 793. Nieznaczne zarysowanie przedniej okł., niewielkie zaplamienia wewnątrz, miejscowe zażółcenia skrajnych kart; stan ogólny więcej niż dobry. Obca dedykacja na stronie przedtyt. Oprawa w kolorze granatowym. brązowym. Tablice odbite w drzeworycie, przesłonięte bibułkami ochronnymi. Druk u Brockhausa w Lipsku.
134.
WOJSKO polskie Kościuszki w roku 1794. 16 tabl. obejmujących 105 figur z natury rysowanych przez Michała Stachowicza [...] Z dodaniem 6 tabl. rysowanych podług źródeł współczesnych przez Walerego Eljasza. Ogółem 22 tablice [...] Poprzedza: Wstęp [...]. Podług wiarogodnych źródeł opracował Bolesław Twardowski. Poznań 1894. Nakł. Księg. Katolickiej. 4, s. 90, [2], tabl. 21 + 1 [naklejona na oprawę]. opr. oryg. ppł.
Otarcia krawędzi okł., przednia wyklejka i karta przedtyt. nadkruszone, niewielkie naddarcia krawędzi dwóch kart, kilka kart luzem. Wersja czarno-biała. Zaw.: Pogląd na historyą wojska w Polsce, Siła zbrojna w Polsce za Stanisława Augusta, Wojsko Kościuszki, Krótki pogląd na ruchy wojsk Kościuszkowskich, Chronologiczny spis bitew i potyczek w powstaniu Kościuszkowskiem, Imienny spis wojskowych z powstania Kościuszkowskiego, Objaśnienie tablic wojsk Kościuszki, Tablice Wojska Kościuszki.
135.
WÓJCICKI Kaz[imierz] Wł[adysław] – Życiorysy znakomitych ludzi wsławionych w różnych zawodach. Z rycinami. T. 1-2. Warszawa 1850. J. Bernstein. 8, s. [6], 526, [2], tabl. 37; [4], 371, [4], tabl. 37. opr. pł. z epoki.
Nieznaczne otarcia okł., stan bardzo dobry. Na końcu t. 1 wklejony opis katalogowy ze wsp. katalogu aukcyjnego. Egz. z kompletem rycin (łącznie 73 portretów (69 litografii, 4 drzeworyty) i jedna litografowana tablica z faksymile listu Szymonowicza). Nazwisko autora uwidocznione po przedmowie. Biogramy polskich i obcych pisarzy z portretami odbitymi w litografii Hirszla i Flecka. Nieczęste.
136.
WÓJCICKI Kaz[imierz] Wł[adysław] – Cmentarz Powązkowski pod Warszawą, opisał ... W Litografii A. Pecq et Comp. Z rycinami Władysława Walkiewicza. T. 2, zesz.10. Warszawa 1857. [b.w.]. 4, s. 137-168, tabl. litogr. 6. brosz.
Ubytki krawędzi okł. oraz grzbietu, wewnątrz niewielkie ślady zawilgocenia, stan dobry. Na przedniej okładce pieczątka własn. Zygmunta hrabiego Pusłowskiego. Do niniejszego zeszytu dołączono ryciny pomników grobowych: Romualda Xięcia Giedrojcia, Jakóba Tatarkiewicza rzeźbiarza, Antoniego Mianowskiego, L. A. Dmuszewskiego, Teodora Rudnickiego pułkownika oraz widok katakumb w perspektywie. W zeszycie krótkie życiorysy osób pochowanych na cmentarzu (Fryderyk Bystrzycki, Franciszek Ryxa, Ludwika z Melinów Ryxowa, Michał Jerzy książę Poniatowski, Leon Tarnowski, Ludwik Metzell, Floryan Kąsinowski, Franciszek Gabryel Ledoux, Mikołaj Chopin, Dominik Merlini, Franciszek Bohomolec, Joannis Bohomolec, Jan Albertrandy, Edward Żółtowski, Rafał Skolimowski).
* * *

Książki XX-wieczne

137.
ALBUM Legjonów Polskich. Pod protektoratem [...] gen. Juljana Stachiewicza opracowali: tekst: Wacław Lipiński, materjał fot.: Eugenjusz Quirini, akwarele rys.: J. Swirysz-Ryszkiewicz i A. Nałęcz-Korzeniowski. [Warszawa, cop. 1933]. Główna Księg. Wojskowa. 4, s. [9], 363, tabl. 7. opr. oryg. pł. zdob.
Teraz o. III.12.3. Otarcia narożników okł., stan dobry. Opracowanie graficzne Atelier Girs-Barcz. Oprawa wydawnicza Roberta Jahody. Bardzo bogaty materiał ilustracyjny. "Nawet po latach 'Album Legionów Polskich' olśniewa. Duży, podłużny format, wspaniały papier i krój pisma, a nade wszystko znakomicie zaprojektowany rozkład stronic i niezrównane fotografie. Łącznie w książce zamieszczono ich 740! Doskonale oddają one codzienność żołnierskiego życia. Zostały wykonane w większości przez anonimowych autorów, w wielu przypadkach legionistów. Fotografie oraz duet Girs-Barcz to największe atuty tego albumu. Najsłabszą stroną książki są akwarele tak niegdyś cenionego Świrysza-Ryszkiewicza. 'Album Legionów Polskich' to nie tylko pomnik wystawiony formacjom Piłsudskiego, ale i hołd całego społeczeństwa oddany Marszałkowi. Wydano go ze środków wyasygnowanych na ten cel przez polskie przedsiębiorstwa [...]. 'Album Legionów Polskich' to pierwsza polska książka światowego formatu od czasów wydawnictw Mortkowicza i wystawy paryskiej w 1926 roku. Na wystawie książki we Florencji Główna Księgarnia Wojskowa otrzymała za nią Grand Prix i Złoty Medal. Wydawca i graficy odnieśli więc ogromny sukces. Dzięki 'Albumowi Legionów Polskich' i innym, podobnym mu monumentalnym wydawnictwom w latach 30., Atelier Girs-Barcz i Główna Księgarnia Wojskowa na stałe zajęły opuszczone przez Jakóba Mortkowicza miejsce edytora najpiękniejszych polskich książek" (J. Straus "Cięcie". War. 2014, s. 124-126).
138.
BOGURODZICA, starożytna pieśń polska na chór mieszany z towarzyszeniem organów. Zharmonizował Stanisław Bursa. Ozdobił Jan Bukowski. Kraków 1910. Krakowski Związek Okręgowy TSL. 4, s. [11]. brosz.
Stan bardzo dobry. "Realizacje typograficzne Bukowskiego są świadomym nawiązaniem do kształtu typograficznego polskich książek renesansowych, zarówno jeżeli idzie o zdobnictwo, jak też spokojny, klasyczny układ kolumny, czego najdobitniejszym przykładem jest opracowane przez Bukowskiego monumentalne wydanie Bogurodzicy" (J. Sowiński "Sztuka typograficzna Młodej Polski", Wr. 1982, s. 130).
139.
BORGES J[orge] L[ouis] – Zoologia fantastyczna. Tłum. Zofii Chądzyńskiej. Łódź 1994. PWSSP. 16d, s. [8], [2], [6], [16], [12]. brosz., wspólne etui kart.
Nieznaczne załamanie etui, poza tym stan bardzo dobry. Praca dyplomowa Dariusza Kacy w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej PWSSP w Łodzi. Projekty odbito w linorycie i sitodruku. Zestaw 5 broszur, z których każda zawiera jeden tekst Borgesa z jego "Zoologii fantastycznej": Kujata, Anioły Swedenborga, Zwierzęta Kuliste, Sobowtór, Tygrysy Annamickie. Odbito 35 egz., ten nr 14.
140.
CZECZOT Andrzej – Aliens in the Big Apple. Polish Immigrants in New York. Polscy emigranci w Nowym Jorku. Twelve hand colored woodcuts. Dwanaście drzeworytów ręcznie kolorowanych. By [Andrzej] Czeczot. [Texts by Zofia Zaremba]. New York 1990. Polander Press. 32,5x45,8 cm, k. [20], tabl. 12. opr. imit. skóry.
Stan bardzo dobry. Wydano 50 egz., ten bez numeru, we wtórnej oprawie. Wewnątrz zachowana przednia okł. oryginalnej oprawy z tłoczoną sygnaturą artysty. Luksusowo wydany album zawierający w kolejności: wstęp, wykaz drzeworytów, 12 krótkich jednostronicowych tekstów z życia polskiej emigracji, 12 drzeworytów (z czego 11 ręcznie kolorowanych). Wszystkie teksty równoległe angielskie i polskie. Tekst drukowany na papierze żeberkowym, poszczególne karty naklejone na podkłady z grubego papieru. Grafiki odbite na papierze czerpanym, zamontowane na papierowych podkładach, wszystkie sygnowane ołówkiem przez artystę. Trzecia publikacja Polander Press. W kolofonie czytamy, że album "to żartobliwy i groteskowy obraz najnowszej emigracji polskiej w Nowym Jorku. Wychodzi jako zbiór 12 drzeworytów Andrzeja Czeczota [...]. Składał teksty czcionką Półtawskiego punktów dwanaście Mieczysław Rudek i ręcznie odbił na papierze szmacianym".
A. Czeczot (1933-2012) - grafik, karykaturzysta, twórca filmów animowanych, absolwent krakowskiej ASP, internowany w czasie stanu wojennego, od 1982 mieszkał i tworzył w USA, w 1997 powrócił do kraju. Był jednym z najważniejszych polskich artystów zajmujących się rysunkiem prasowym i satyrycznym. Projektował także okładki książek i plakaty.
141.
DRETLER-FLIN Stefania – Legendy Krakowa. 14 drzeworytów ... Kraków 1950. 4, s. [4], tabl. 14. brosz.
Wyraźne zaplamienia tylnej okł., miejscowe drobne zażółcenia przedniej, wewnątrz stan dobry. Karty spięte przeplecionym w grzbiecie sznurem. Na wewnętrznej okładce nadruk: "Odbito na prasie ręcznej dalszych 100 egzemplarzy numerowanych od 101 do 200. Na okładce dwubarwny drzeworyt". Egz. nr 103. Teka zaw. ryciny: Smok Wawelski, Wanda, Dwaj bracia, Djabeł z Krzysztoforów, św. Stanisław, Lajkonik, Uczta u Wierzynka, Żółta ciżemka, Otrzęsiny, Długosz, Wit Stwosz, Pan Twardowski, Zjawa Barbary, Turniej na Wawelu.
142.
DRÓŻDŻ Stanisław – Klepsydra. Łódź 2007. Galeria 86. 16d, s. [60]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Wydano 99 egz. numerowanych, ten bez numeru. Publikacja towarzysząca wystawie prac S. Dróżdża "Między, Klepsydra" w Galerii 86. Zaw. cykl 54 kompozycji literniczych.
143.
ELUARD Paweł – Pablowi Picasso. Warszawa 1948. Zarz. Gł. Związku Polskich Artystów Plastyków. 8, s. 61, [7], tabli. 1. brosz., obw.
Drobne zaplamienia obw., stan dobry. Ilustracje Pabla Picassa. Przełożył S. Flukowski. Obwoluta w kolorze czerwonym.
144.
ERENBURG Ilja – Sześć opowieści o łatwych skonach. Warszawa 1927. Towarzystwo Wydawnicze "Rój". 16d, s. 171, [5]. opr. oryg. skóra złoc., górne obcięcie złoc. Wyd. zbiorowe, t. 7.
Grzbiet nieco otarty, stan dobry. Piecz. własn. W tekście 6 oryginalnych całostronicowych drzeworytów Wacława Wąsowicza umieszczonych na początku każdej opowieści.
145.
GŁOWACKI Janusz – Antygona w Nowym Jorku. Ilustrował Andrzej Dudziński. Ze wstępem Jana Kotta. New York 1994. Bicentennial Publ. Co. 4, s. 117. opr. oryg. pł. zdob.
Załamanie narożnika przedniej okł. i części kart, poza tym stan dobry. Podpis autora i ilustratora. Edycja bibliofilska w 500 egz., ten nr 69. Tekst głośnej sztuki J. Głowackiego został napisany na zamówienie amerykańskiego teatru Arena Stage, po raz pierwszy ukazał się drukiem na łamach "Dialogu" w 1992. Dołączono całostronicowe omówienie książki z nowojorskiego "Przeglądu Polskiego", o której recenzentka pisała: "Prosta niby rzecz - pięknie wydana książka - a nabiera nadzwyczajnego znaczenia przez samą swoją wyjątkowość. Tandeta jest przecież nie tylko w Polsce powszechna" (G. Drabik).
146.
GOZDAWA[-MAŁĘCZYŃSKI] Jan – Dni przełomu. Ilustracje Wandy Stefanowskiej. Nicea 1943. U Tyszkiewicza, w nicejskiej filii jego Oficyny. 16d, s. 47, [4]. opr. oryg. kart.
Stamperia 1/43. Ubytek foliowej koszulki ochronnej, poza tym stan bardzo dobry. Wydano 300 egz., ten nr 80. Druk na własnym papierze z filigranem w kształcie znaku firmowego Oficyny. Publikacja, 30. w dorobku Oficyny Nicejskiej, zamyka pierwszą serię jej wydawnictw. Poezje J. Gozdawy (właśc. Gozdawy-Małęczyńskiego) ozdobiono 30 winietami W. Stefanowskiej.
147.
HOFMAN Wlastimil – Album wystawy zbiorowej dzieł Wlastimila Hotmanna z okazji jubileuszu 25-letniej pracy artysty z przedm. Marjana Morelowskiego i autolitografjami jubilata. 1902-1927. Kraków 1928. Nakł. Kom. Jubileuszowego. 16d, s. 12, tabl. 16. brosz.
Grońska 240. Stan bardzo dobry. Ołówkowa notatka na wewnętrznej stronie przedniej okł. Na tablicach 16 autolitografii jednobarwnych W. Hofmana (Wiara, Chrystus przy słupie, Autoportret, Matka z dzieckiem, Start, Madonna Gaudiosa, Ziemowit, Melancholja, Dziecko, Gorejące serce, Obrona piłki, Spowiedź, Fragment z tryptyku Vita somnium brevis, Przyjdź królestwo Twoje, W świat, Boży śpiewak), na okładce litografia barwna Syzyf
148.
JAKUBOWSKI Stanisław – Bogowie Słowian. Warszawa 1933. Druk. "Powściągliwość i Praca". folio, s. 58, [1], tabl. 21. opr. wsp. pł.
Grońska 282. Zabrudzenia skrajnych kart, poza tym stan dobry. Podpis autora na stronie przedtyt. Inicjały, winietki i tablice w drzeworycie Stanisława Jakubowskiego. Tytuł i tekst po polsku, francusku i angielsku. Wydano 3.000 egz. Na tablicach stylizowane wizerunki bożków pogańskich i świętych miejsc, odbite w precyzyjnym drzeworycie na żółtej tincie: Światowit, Swarożyc, Radgost, Bielboh i Czarnboh, Trigław, Rugiewit, Jarowit, Żywia, Prowe, Porenut, Łada, Marzana, Perun, Dażboh, Stryboh, Wełes, Chors, Mokosz, Simargł, Perepłut, Arkona. W tekście i na karcie tytułowej czarne winiety i finaliki oraz czerwono drukowane ozdobne inicjały. Łącznie "Bogowie Słowian" zawierają 131 rycin: winietę "Retra, słowiański Akropol" na karcie tyt., 43 czarne winietki i finaliki, 66 czerwonych inicjałów drzeworytowych oraz 21 tablic. Tekst (trójjęzyczny) oparty na bogatej literaturze przedmiotu (bibliografia obejmuje 19 pozycji polskich i obcych).
S. Jakubowski (1888-1964) - malarz, grafik, profesor ASP, artysta książki.
149.
JANTA Aleksander – Godzina dzikiej kaczki. Mała antologia poezji japońskiej. Słowo wstępne napisał Jan Miś. Southend-On-Sea 1966. Oficyna Stanisława Gliwy. 8, s. [4], XIII, [1], 52, [1]. opr. oryg. pł. złoc.
Stan bardzo dobry. Wydano 444 num. egz., ten nr 47. Egz. odbity na specjalnym żółtym papierze ze znakami wodnymi "Tosa Bütten". Czternasta publikacja Oficyny Stanisława Gliwy. Ilustracje inspirowane dawnymi drzeworytami japońskimi. Książka wyróżniona nagrodą Roy Publ. w Nowym Jorku w 1968.
150.
KOSSAK Juliusz – Pieśń Legionów. Z illustracyami ... Z tekstem objaśniającym Ludwika Finkla. Wyd. II. Lwów 1910. Księg. H. Altenberga. folio, s. 13, [4], tabl. 8. opr. oryg. pł. zdob.
Stan bardzo dobry. Zaw. tekst wstępny L. Finkla, tekst pieśni z jej wariantami ("Jeszcze Polska nieumarła, Kiedy my żyjemy [...]"), nuty, podobiznę rękopisu J. Wybickiego na osobnej tablicy, siedem plansz heliograwiurowych z reprodukcjami obrazów J. Kossaka (plansza tytułowa i 6 podpisanych fragmentami pieśni). Wyjątkowo dobrze zachowany egzemplarz.
151.
LENGREN [Zbigniew] – Prof. Filutek. Warszawa 1957. Wyd. Artystyczno-Graficzne. 16d (19,4x10,2 cm), s. [7], 100, [1]. opr. oryg. ppł.
Okł. nieco otarte, stan dobry. Pierwsza z kilku książeczek z rysunkowymi przygodami profesora Filutka. Bohater krótkich, niemych historyjek obrazkowych pojawił się po raz pierwszy na stronach "Przekroju" w 1948 i pozostał tam przez kilkadziesiąt lat; jego przygody rysowane przez Lengrena stały się jednym z najdłużej ukazujących się komiksów prasowych na świecie. We wstępie do prezentowanej tu książki Anatol Potemkowski pisał: "Oto leży przed nami twórczość Zbigniewa Lengrena [...]. Mimo to WAG zdecydowało się na jej wydanie". We wstępie podano także zaskakującą wiadomość, że "Zbigniew Lengren urodził się jako dziecko".
152.
LEPECKI Mieczysław B. – Józef Piłsudski na Syberji. Warszawa 1936. Gł. Księg. Wojsk. folio, s. XII, 227, tabl. 8 + tabl. 12 w osobnej tece. opr. oryg. pł.
Grońska 122, 181. Niewielkie naddarcie grzbietu, obie wyklejki podklejone w grzbiecie taśmą, ubytki skrzydełek teki na końcu książki, załamania teki z ilustracjami. Na tablicach naklejone całostronicowe drzeworyty Stanisława Ostoi-Chrostowskiego, układ graficzny, ozdobniki w tekście, okładka tegoż. Współwydana teka zawiera 12 litografii Zdzisława Czermańskiego zamontowanych wydawniczo na kartonowych podkładach.
153.
MAŃKOWSKI Tadeusz – Galerja Stanisława Augusta. Opracował ... przy współudziale Zygmunta Batowskiego, Kazimierza Brokla i Marjana Morelowskiego. Lwów 1932. Ossolineum. 4, s. XVIII, 528, tabl. 155 + 1. opr. oryg. pł. zdob.
Nieznaczne otarcia okł., stan bardzo dobry. Wydano 600 egz., ten nr 312. Dobrze zachowany egzemplarz monumentalnego dzieła wybitnych historyków sztuki opisujący szczegółowo zbiory malarstwa europejskiego ostatniego króla Polski. Przed tekstem tablica ze światłodrukową reprodukcją portretu Stanisława Augusta pędzla Bacciarellego. Zaw. obszerny szkic dotyczący mecenatu artystycznego Stanisława Augusta, jego kontaktów z artystami, dziejów królewskiej galerii malarstwa, jej dotychczasowych inwentarzy i losów po śmierci króla. Zasadniczą część dzieła stanowi katalog zbiorów obejmujący 2.289 obrazów, ponad 200 miniatur, ponad 150 rysunków, wyposażony w indeksy i skorowidze. Na końcu tablice z czarno-białymi reprodukcjami dzieł sztuki. Na przedniej okładce złocona cyfra SAR pod koroną królewską.
154.
MATEJKO Jan – Album Królów Polskich według pędzla ... Czterdzieści barwnych portretów z dodaniem krótkiego opisu życia i działalności odnośnych monarchów, opartego na najnowszych źródłach. Mikołów-Warszawa 1910. Nakł. K. Miarki. 4, s. [88], tabl. 42. opr. oryg. pł. zdob.
Okł. nieco otarta, tylna wyklejka wystrzępiona na krawędziach, poza tym wewnątrz stan dobry. Barwne reprodukcje naklejone na kartonowe podkłady. Zaw. 40 portretów panujących i dwie osobne tablice z herbem Królestwa i Litwy oraz z herbami księstw, województw i ziem polskich. Przed portretami szkice biograficzne. Wariant wydawniczy z Warszawą jako miejsce wydania w stopce (w innej mutacji występuje w tym miejscu Częstochowa).
155.
MATEJKO Jan – Wizerunki królów i książąt polskich. Z tekstem objaśniającym. Warszawa [przedm. 1901]. J. Fiszer. 8, s. XIV, 168, [3]. opr. oryg. pł. zdob. z zach. okł. brosz., górne obcięcie złoc.
Grzbiet nowy, zaplamienie tylnej okł., brak wyklejek, drobne zaplamienia wewnątrz. Obca dedykacja. Podpis własn. Czarno-białe reprodukcje 44 portretów władców Polski z krótkim tekstem biograficznym. Okładka brosz. sygn. "M. Noskowski". Oprawa wykonana w Introligatorni J. F. Pugeta (ślepy tłok na tylnej okł.). Tytuł okł.: "Królowie polscy".
156.
MYCIELSKI Jerzy, WASYLEWSKI St[anisław] – Portrety polskie Elżbiety Vigée-Lebrun 1755-1842. 24 ryc. w heljograwjurze na osobnych tablicach. Lwów-Poznań 1927. Nakł. Wyd. Polskiego. 4, s. XIV, [2], 148, 15, [1], tabl. 24. opr. wsp. psk.
Niewielkie miejscowe zaplamienia wewnątrz, jedna tabl. podklejona przez introligatora, jedna ze śladami wilgoci, poza tym stan dobry. Ukazało się w nakładzie 1.100 numerowanych egzemplarzy, z czego 100 egzemplarzy z heliograwiurami na chińskim papierze i własnoręcznymi podpisami autorów Stanisława Wasylewskiego i Jerzego Mycielskiego. Tu prezentujemy jeden z tych 100 egzemplarzy specjalnych. Oprawa: czerwony półskórek, grzbiet 6-polowy ze złoceniami i zdobieniami, górne obcięcie złoc. Oprawa sygn. na wewnętrznej stronie tylnej okł.: "Introligator - Jerzy Budnik". Tablice w heliograwiurze, w większości chronione bibułkami. Papier ręcznie czerpany (ze znakami wodnymi Wydawnictwa Polskiego) pochodził z Mirkowa. Heliograwiury wykonała wiedeńska firma F. Paulussena. Układ literniczy karty tytułowej projektował Ernest Czerper. Elisabeth-Louise Vigée-Lebrun to najsłynniejsza malarka XVIII wieku. Była portrecistką królowej Francji Marii Antoniny. Malowała głównie portrety arystokracji europejskiej, w tym polskiej. Wśród portretowanych osób znalazły się m.in.: H. Lubomirski jako "Geniusz sławy", Izabela z Czartoryskich Stanisławowa Lubomirska, Anna z Cetnerów Kajetanowa Potocka, ks. Adam Czartoryski, Pelagia z Potockich Franciszkowa Sapieżyna, Maria z Lubomirskich Protowa Potocka, Szczęsny Potocki junior, Feliks Woyna, król Stanisław August Poniatowski. Portrety zostały opisane z punktu widzenia historyka sztuki przez profesora UJ Jerzego Mycielskiego (1856-1929). Noty biograficzne portretowanych postaci opracował Stanisław Wasylewski (1885-1953) - pisarz i historyk, pracownik Ossolineum we Lwowie. Na końcu bibliografia i spis portretów polskich Elżbiety Vigée-Lebrun wraz z datą ich powstania, wymiarami, sygnaturą, danymi właściciela i kopiami.
We wspomnieniowych "Czterdziestu latach powodzenia" S. Wasylewski pisał: "Całość [...] była klejnotem techniki wydawniczej u nas, niesłychanym chyba od czasów albumów [...] 'Wzory sztuki średniowiecznej' [...]. Recenzenci pogłupieli z podziwu [...]. Było się nad czym cudować!" (Wr. 1959, s. 216). Dodawał, że wysoka cena ("coś 200 zł") nie przerażała zamożnych bibliofilów.
157.
PLUTARCH – Przestrogi małżeńskie. Rysunki E[mila] Szinagla. Przekład [...] H. Birnbaum. Antwerpja [1936]. Librairie "Progrès". 16d, s. 113. brosz.
Okł. nieco otarte, tylna okł. przyklejona do poprzedzającej ją karty. Winieta okładkowa i 10 całostronicowych ilustracji w tekście autorstwa E. Szinagla (1899-1943) - malarza, ucznia T. Axentowicza, współzałożyciela grupy "Zwornik", członka Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy, zmarłego we lwowskim getcie. Rzadkie.
158.
POLEWKA Adam – Serce z czerwonego korala. Opowieści o św. Mikołaju, gwiazdce i nowym roku. Na okładce i w tekście drzeworyty oryginalne artysty malarza Jozefa Kluski. Kraków [1928]. Druk. Gronusia i Orłowskiego. 16d, s. 118. brosz. Bibljot. Premjowa.
Grońska 300; Krassowska 6063. Stan dobry. Drzeworyt okładkowy, 5 całostronicowych drzeworytów w ramach paginacji, finalik na tylnej okł.
159.
ROZMOWY ktore myał Krol Salomon mądry Zmarchołtem grubym a sprosnym, a wssakoz iako o nyem powyedaia barzo zwymownym zfigurami y zgadkami smyessnymi. Wydał Ludwik Bernacki. Haarlem 1913. Joh. Enschede en Zonen. 4, s. [8], 125, [2]. opr. psk. z epoki.
Nieznaczne otarcia grzbietu, Stan dobry. Egz. obcięty tylko od góry. Oprawa H. Nowakowskiego ze Lwowa (piecz. introligatora na tylnej wyklejce). Wydano 126 egz., ten nr 42. Pierwszy tom planowanej przez Bernackiego serii "Inkunabułów polskich". Zaw. obszerny wstęp, transkrypcję tekstów "Marchołta" drukowanych u Wietora w 1521, ok. 1525 i ok. 1535, przedruk "Wokabularza", podobizny zachowanych kart transkrybowanych wcześniej wszystkich trzech wydań "Marchołta", reprodukcje drzeworytów, reprodukcje kart "Wokabularza". Na końcu: "Podobizny z nieznanych inkunabułów łacińskich: 'Collationes inter Salomonem et Marcolphum'". Nieczęste.
160.
RÓZGA Leszek – Erotyki. Łódź 1990. Wyd. 86-Press. 8, s. [64]. opr. oryg. pł., obw.
Stan dobry. Wydano 2.000 egz., w tym 1.000 numerowanych, ten nr 668. Na karcie przedtyt. wklejona oryginalna odbitka suchorytowa "Akt" (płyta form. 5,7x3,7cm) odręcznie sygnowana przez artystę. Tekst opracował Janusz Głowacki. "Prezentowany album zawiera 9 reprodukcji grafik i 30 reprodukcji rysunków. Jest to wybór prac z lat 1985-1990, prezentowanych na wystawie: Erotyki Leszka Rózgi, w Galerii 86 w Łodzi w terminie 23 XI-7 XII 1990" (ze wstępu).
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
161.
SŁOWACKI Juliusz – Anhelli. Okładkę, inicjały, ozdobniki i całostronicowe rysunki wykonał Wacław Borowski. Wydał Jakób Mortkowicz. Warszawa-Kraków 1929. Tow. Wydawnicze. 4, s. [8], 49, [1], tabl. 8. opr. oryg. pł. złoc. z zach. okł. brosz.
Teraz o. III.8.31. Przednia okł. odbarwiona w grzbiecie, stan bardzo dobry. Ozdobne inicjały i finaliki oraz 8 rycin na tablicach. Wyjątkowo piękny druk. Jakub Mortkowicz (1876-1931) był wydawcą przywiązującym wielką wagę do pięknej typografii swoich wydawnictw. Z czasem przyczyniło się to do popadnięcia w długi jego wydawnictwa i do samobójczej śmierci Mortkowicza dwa lata później. Poemat Słowackiego jest relacją z wędrówki polskich zesłańców po "białym piekle" - Syberii, którą odbywa tytułowy bohater ze swym przewodnikiem Szamanem. Utwór stanowi pesymistyczną wizję przyszłości polskiej emigracji i szans na odzyskanie niepodległości Polski. Treść poematu inspirowała malarzy ("Śmierć Ellenai" Jacka Malczewskiego) i kompozytorów (poemat symfoniczny Ludomira Różyckiego).
W. Borowski (1885-1954) - malarz, grafik i scenograf, autor m.in. ilustracji do "Elementarza" Falskiego. Studiował m.in. u Mehoffera, z technik graficznych uprawiał najchętniej litografię. W swojej twórczości łączył tendencję do syntezy i kubistyczną geometryzację formy z elementami klasycyzmu, ze statyką, spokojnym układem postaci. Te cechy widoczne są wyraźnie w ilustracjach do "Anhellego".
162.
WIKTOR Jan – Legendy o grajku bożym. Ozdobił drzeworytami Zdzisław Gedliczka. Przemyśl [1925]. Wyd. "Płomień". 8, s. 90. brosz.
Grońska 210. Okł. otarte i zakurzone, załamania ich krawędzi, kilka kart częściowo zakurzonych, załamania narożników. Odręczna dedykacja autora z 1930 dla niewymienionego z nazwiska "Pana Fredka" za "tak życzliwe choć nie zasłużone słowa". Egzemplarz z licznymi marginaliami i zakreśleniami fragmentów tekstu stanowiących zapewne pomysły inscenizacyjne książki Wiktora. Plany wystawienia "Legendy o grajku bożym" na deskach teatralnych nie zostały zapewne zrealizowane. Publikację ozdobił drzeworytami Z. Gedliczka, dając kompozycję okładkową, "Chrystusa", finalik i ozdobne inicjały otwierające kolejne rozdziały.
163.
WILDER Hieronim – Grafika. Drzeworyt, miedzioryt, litografja. Wskazówki dla bibljotekarzy i miłośników sztuki [...]. Lwów 1922. Księg. Wyd. H. Altenberga. 4, s. 87, tabl. 36. opr. oryg. pł. złoc. z zach. okł. brosz.
Nieznaczne otarcia grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Egz. nieobcięty. Jeden z podstawowych podręczników technik graficznych. Szczegółowemu opisowi poszczególnych technik towarzyszą dobrej jakości reprodukcje, a czasem nawet oryginalne odbitki. Książka zaw. 2 oryginalne litografie Leona Wyczółkowskiego, drzeworyt Władysława Skoczylasa i Józefa Holewińskiego. Zaw. m.in.: Kilka słów o naszej dotychczasowej inwentaryzacji rycin, Drzeworyt, Sposób groszkowany, Drzeworyt japoński, Miedzioryt, Niello, Akwaforta, Sztuka czarna (mezzotinta), Akwatinta, Miękki werniks (vernis mou), Fluoroforta, Litografja, Falsyfikaty i kopje, Jak odróżnia się poszczególne techniki, Inwentaryzacja grafiki. Na końcu kilkujęzyczny słownik terminów graficznych.
164.
WOWRO Jędrzej – Piecątki beskidzkie Jędrzeja Wowra. Poznań 1938. A. Piwowarczyk, E. Zegadłowicz. Druk. Rolnicza [J. Kuglin]. 4, k. 3, tabl. 10. bez oprawy.
Grońska 605. Niewielkie ubytki narożnika dwóch tablic, podklejone naddarcie jednej karty tekstowej. Brak oryginalnej teki i końcowej karty tekstowej (zastąpiona wsp. wydrukiem zamontowanym na czystej karcie). Wydano 50 egzemplarzy. Zaw. w kolejności: drzeworyt tytułowy, portret Jędrzeja Wowry autorstwa Jana Hryńkowskiego, trzy karty z tekstem E. Zegadłowicza dat. 7 III 1938 w Gorzeniu Górnym, osiem drzeworytów odbitych z oryginalnych klocków Wowry (Chrystus Frasobliwy, Św. Szymon, Św. Katarzyna, Św. Jan, Dzieciątko Jezus, Pasja, Upadek pod krzyżem, Strącenie do piekła), dwie karty czyste (na jednej zamontowano kopię brakującej "Noty i kroniki do teki Wowry"). Tekst złożono antykwą polską Jeżyńskiego. Teka ukazała się po raz pierwszy za życia artysty, w III 1928 w 15 niesprzedażnych egzemplarzach i zawierała jedynie reprodukcje drzeworytów. Niniejsze wydanie, pośmiertne, zawiera oryginalne odbitki drzeworytowe. Rzadkie.
* * *