Ze zbiorów Andrzeja Szczepki

166.
ALBUM Teatralne. Rocznik poświęcony sprawom teatralnym i artystycznym. Rok 1: 1896/7, t. 1-2. Warszawa 1897. Druk. J. Sikorskiego. 4, s. 96; 84 + [A-R, XXXVIII - reklamy]. razem opr. wsp. pł., okł. brosz. naklejona na oprawę.
Podklejone uszkodzenia jednej karty, część kart podklejona w grzbiecie, początkowe karty t. 1 przestawione przez introligatora, brak końcowych kart (s. 85-96) w t. 2. Piecz. A. Szczepki. Ważne źródło do dziejów teatrów warszawskich końca XIX w.
167.
BANACH Andrzej – O ilustracji. Kraków 1950. Tow. Miłośników Książki, Wyd. M. Kot. 8, s. 170, [5]. opr. ppł. z epoki z zach. okł. brosz.
Przebarwienia krawędzi okł., poza tym stan dobry. Piecz własn. A. Szczepki. Ołówkowa notatka na okł. brosz. Układ graficzny Adama Młodzianowskiego. Bogato ilustrowane (103 reprodukcje w tekście), podstawowe opracowanie historii ilustracji książkowej, omawiające wszelkie rodzaje grafiki książkowej, przemiany w zakresie estetyki ilustracji i zdobnictwa książki oraz technik ich druku. Książka w ciekawym opracowaniu artystycznym, z bardzo szerokimi marginesami, na których umieszczono liczne ozdobniki oraz małe grafiki w kolorze czarnym i ceglastym. Na początku rozdziałów stylizowane inicjały, na końcu zaś ozdobne finaliki. Szata graficzna książki pozostaje w ścisłej harmonii z jej treścią.
168.
BATOWSKI Zygmunt – Zbiór graficzny w Uniwersytecie Warszawskim. Z 49 ilustr. Warszawa 1928. Nakł. Uniwersytetu. 4, s. 102, ilustr. 49. opr. wsp. psk. z epoki z zach. okł. brosz. Rozprawy, [t.] 5.
Stan dobry. Piecz. własn. J. Dunina-Borkowskiego.
169.
BERBECKI Leon – Pamiętniki generała broni ... [odbitka recenzyjna]. Katowice 1958. Wyd. "Śląsk". 8, k. [2], 277. opr. pł. z epoki.
Skrzypek 77 (wersja opublikowana w 1959). Stan dobry. Piecz. własn. A. Szczepki. Odbitka recenzyjna pamiętników gen. Berbeckiego. Fragmenty wspomnień zostały opublikowane w 1958 na łamach "Życia Warszawy" i spotkały się ze sporymi zastrzeżeniami. Do prezentowanego egzemplarza dołączono dwa wycięte z czasopism teksty: "W sprawie 'Pamiętników' generała L. Berbeckiego" (S. Widomski, "Tyg. Powszechny") i "Prostujemy nieścisłości" (S. Okęcki, "Życie Warszawy"). Towarzyszy im list wydawcy do Stefana Arskiego, który książkę recenzował. Informuje, że wobec "zasadniczych merytorycznych zastrzeżeń opiniodawców oraz Szefa Biura Historycznego Wojska Polskiego MON" i braku zgody autora na wprowadzenie poprawek, rezygnuje z wydania drukiem "Pamiętników". Decyzję tę zmieniono w 1959, publikując wspomnienia poprzedzone redakcyjnym wstępem (książka liczyła 287 s.). J. Majchrowski pisał o tej sprawie: "w sądach swych, kierując się demaskatorskimi zapędami, tak się Berbecki zagalopował, iż samo wydawnictwo zdystansowało się od jego wypowiedzi, stwierdzając we wstępie delikatnie, iż 'być może niektórzy czytelnicy napotkają w tek książce pewne nieścisłości'" ("Ulubieniec Cezara Bolesław Wieniawa-Długoszowski", Wr. 1990, s. 11).
170.
BIEGELEISEN Henryk – Illustrowane dzieje literatury polskiej. T. 1-5. Wiedeń [1898-1908]. F. Bondy. 4, s. [4], 394; [4], 395, [1]; [4], 363, [1]; [4], 396; [4], 389, [3]. opr. oryg. pł. zdob.
Niewielkie otarcia krawędzi grzbietów, niewielkie zaplamienia w t. 2, stan dobry. Podpisy własn. W każdym tomie liczne tablice i ilustracje w tekście: podobizny rękopisów, kart tytułowych, dawnych rycin, portrety. Obejmuje czas od początków piśmiennictwa do zmierzchu romantyzmu. Monumentalne dzieło lwowskiego historyka literatury i etnografa. Biegeleisen "podjął tu trud ponad siły jednostki, zwłaszcza w  ówczesnym stanie badań, zamierzył bowiem dać całkowitą historię piśmiennictwa polskiego, a poniekąd i kultury, traktując literaturę jako jeden z jej działów. Posługując się z konieczności wynikami cudzych dociekań, zgromadził olbrzymi materiał" (PSB).
171.
BRÜCKNER Aleksander – Encyklopedia staropolska. T. 1-2. Oprac. ... Materiałem ilustracyjnym uzupełnił Karol Estreicher. Warszawa [cop. 1939]. Księg. Trzaski, Everta i Michalskiego. 4, s. VI, szp. 956, tabl. 5; s. [4], szp. 1070, tabl. 11. opr. oryg. pł., górne obcięcie barwione, kartonowy futerał.
Stan bardzo dobry. Egzemplarz wyposażony przez wydawcę jedynie w część tablic (brak barwnych). Słynna encyklopedia obrazująca życie codzienne, kulturę materialną i duchową dawnej Rzeczypospolitej. Wynik współpracy wielkiego erudyty i znawcy przedmiotu Aleksandra Brücknera (1856-1939), slawisty, odkrywcy "Kazań Świętokrzyskich" z Karolem Estreicherem juniorem (1906-1984) historykiem sztuki, ostatnim z wielkiego klanu Estreicherów, który dostarczył blisko 4.000 ilustracji do tego monumentalnego przedsięwzięcia. Estreicher starał się tam gdzie to było możliwe zamieszczać oryginalną fotografię zabytku historycznego. Wiele ilustracji ukazało się tu po raz pierwszy.
172.
CZEMPIŃSKI Jan – Teatry polskie w Warszawie. Rocznik teatralny od 1/VIII 1915-1/I 1917 r. Oprac. ... Warszawa 1917 ["wojny roku trzeciego"]. Nakł. autora. 8, s. 278, [2]. opr. ppł. z epoki.
Otarcia krawędzi okł., poza tym stan dobry. Ślad po naklejce inwentarzowej na grzbiecie. Ekslibris R. Stacheckiego. Ważne, bogato ilustrowane źródło do dziejów teatru w Polsce.
173.
GÓRNICKI Łukasz – Dzieła wszystkie. Pierwsze wydanie zbiorowe. Przygotował do druku Rafael Loewenfeld. Wydał [...] i słowniczkiem archaizmów opatrzył Piotr Chmielowski. T. 1-3. Warszawa 1886. S. Lewental. 8, s. XXXII, 242; IX, [10]-260, [3]; 292, IX, [2]. opr. psk. z epoki. Bibliot. Najcelniejszych Utworów Literatury Europejskiej, Literatura Polska.
Grzbiety lekko otarte, stan dobry. Piecz. własn (wielokrotnie odbita). T. 1: Dworzanin polski, t. 2: Przekłady z Seneki: Troas, Rzecz o dobrodziejstwach, t. 3: Pisma oryginalne.
174.
KOPERA Feliks – Dzieje malarstwa w Polsce. T. 1-3. Warszawa-Kraków [1925-1929]. Trzaska, Evert i Michalski, Druk. Narodowa 4, s. VII, [1], 250, [2], tabl. 24 [w tym 7 barwnych]; [4], 345, tabl. 52 [w tym 15 barwnych]; XII, 572, tabl. 103 [w tym 30 barwnych]. opr. oryg. w 2 wol. psk. bogato złoc., futerały kart.
Grzbiety spłowiałe (brązowe), poza tym stan bardzo dobry. Na obu grzbietach złocone motywy roślinne, orzeł w koronie i paleta malarska. Na przednich okładkach złocona paleta i pędzle malarskie, na tylnych okł. ten sam motyw ślepo tłoczony. T. 1: Średniowieczne malarstwo w Polsce, t. 2: Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII w., t. 3: Malarstwo w Polsce XIX i XX w. Monumentalne dzieło wybitnego historyka sztuki, będące do dziś jednym z najlepszych opracowań tematu w naszym piśmiennictwie. Bardzo bogaty materiał ilustracyjny - łącznie 1.259 reprodukcji w tekście i na tablicach.
175.
KRAUSHAR Alexander – Palestra warszawska. Wspomnienia starego mecenasa z czasów dziesięciolecia przed zniesieniem sądownictwa polskiego (1866-1876). Wydanie illustrowane wizerunkami patronów, adwokatów, mecenasów [...] i członków Senatu. Warszawa 1919. Tow. Akc. S. Orgelbranda S-ów. 8, s. [6], 264, XI, [1]. opr. nieco późn. bibliot. ppł.
Maliszewski 3678. Kilka kart podklejonych w grzbiecie, poza tym stan dobry. Praca dedykowana w druku "niedobitkom dawnej palestry".
176.
KREW za Ojczyznę. [Warszawa?] [1931]. Zrzeszenie Inwalidów Wojsk Polskich. 16m podł., s. 14, tabl. 6. brosz.
Otarcia okł., grzbiet oklejony papierem, załamania narożników, ślad zawilgocenia. Tytuł okł. "Historyczny album pamiątkowy 'Krew za Ojczyznę'". Piecz. wydawcy. Po tekście data: VI 1931. Na tablicach: Bitwa pod Raszynem, Walerjan Łukasiński, Noc listopadowa 29/XI 1830, [Przywódcy powstania listopadowego], Bitwa pod Rogowem, Obchód 100 letniej rocznicy Powstania Listopadowego.
177.
[KRZEPELA Józef] – Spis miejscowości i rodów ziemiańskich województwa pomorskiego. Zestawił J. K. [krypt.]. Kraków 1925. Druk. Uniw. Jagiellońskiego. 8, s. IV, 159. opr. wsp. psk. z zach. okł. brosz.
Załamanie przedniej okł., stan dobry.
178.
ŁADA-WALICKA Janina – Wierna straż. (Z walk listopadowych). Z przedm. M. Rollego. Lwów 1919. H. Altenberg, G. Seyfarth, E. Wende i Sp. 8, s. 51, [1]. brosz.
Okł. nieco otarte, wewnątrz stan dobry. Dotyczy wydarzeń 1918 roku we Lwowie.
179.
MOSSAKOWSKA Wanda – Walery Rzewuski (1837-1888), fotograf. Studium warsztatu i twórczości. Wrocław 1981. Ossolineum. 8, s. 253, ilustr. 131. brosz.
Lekkie otarcia grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Najobszerniejsze opracowanie dorobku krakowskiego fotografa. Wydano 900 egz.
180.
[OSTROŁĘCKI Stanisław] – Cmentarz parafialny rzymsko-katolicki w Lublinie. Spisał i ułożył S. O. [krypt.]. Warszawa 1902. Druk. "Gazety Rolniczej". 8, s. 80, plan rozkł. 1. brosz.
Grzbiet oklejony papierem, załamanie tylnej okł. Piecz. własn. Zaw. m.in. obszerny wykaz osobowy pochowanych na cmentarzu. Nieczęste.
181.
PACHOŃSKI Jan Z. – Legiony polskie w walce z powstaniami rzymskimi w 1798 r. Kraków 1939. Druk. "Fortuna". 8, s. XV, [1], 135, mapy 2. opr. pł. z epoki.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora z 1940. "Cały nakład tej pracy, poza 20 egz. autorskimi, uległ zniszczeniu podczas wkraczania do Krakowa wojsk hitlerowskich" (J. Pachoński "Legiony polskie", t. 1, War. 1969, s. 39).
182.
RACHALEWSKI Stanisław – Zastygły nurt życia. Łódź, która odeszła. Łódź 1938. Druk. Ludowa. 8, s. [4], 172, [1]. brosz.
Okł. wyraźnie otarte, niewielki ślad zawilgocenia na końcu. Podpis własn. Ze wstępu: "Autor [...] oprowadza nas po cmentarzach łódzkich, wydobywa z pyłu zapomnienia przeszłość tego największego po stolicy, a które jest stolicą polskiego przemysłu miasta. Z zatartych i omszałych [...] kamieniach, czyta, jak z żywej księgi, historię Łodzi".
183.
RAPACKI Wincenty – Sto lat sceny polskiej w Warszawie. 110 ilustr. Warszawa 1925. Instytut Wyd. "Bibljoteka Pol.". 8, s. [4], 208, [1], tabl. 7. opr. psk. z epoki z zach. okł. brosz.
Niewielkie otarcia okł., zaplamienia końcowej strony, stan dobry. Podpis własn., piecz. A. Szczepki.
184.
RECHT Camille – Die alte Photographie. Vorwort von Iwan Goll. Paris-Leipzig 1931. H. Jonquieres. 4, s. XV, [1], 144, 19, [1]. opr. oryg. pł. bogato zloc., obcięcie złoc.
Stan bardzo dobry. Album zaw. blisko 170 dobrej klasy reprodukcji zabytkowych zdjęć. Na końcu informacje o autorach fotografii, dacie i technice wykonania, zbiorach, z których zdjęcia pochodzą.
185.
SOKOŁOWSKI August – Powstanie styczniowe (1863-1864). Wiedeń [ok. 1910?]. Nakł. F. Bondego. Druk. "Industrie". 4, s. [2], 344, tabl. 24. opr. oryg. pł. zdob. Powstania Polskie, [t. 3].
Otarcia krawędzi grzbietu, poza tym stan dobry. Okł. proj. Henryka Uziembły.
186.
STEFKOWA Marja – Introligatorstwo domowe. Warszawa [1932]. Tow. Wyd. "Bluszcz". 8, s. 25, [3]. brosz.
Otarcia okł., przetarcia grzbietu, załamanie narożnika przedniej okł. Ilustr. w tekście.
187.
SZYMANOWSKI Wojciech, ROGALSKI Leon – Dykcyonarz biograficzny powszechny, czyli Krótkie wspomnienia żywotów ludzi wsławionych cnotą, mądrością, przemysłem, męstwem, wynalazkami, błędami, od początku świata do najnowszych czasów. T. [1]-2. Warszawa 1844-1851. G. L. Glücksberg. 8, s. [4], 642; [4], 422. razem opr. wsp. psk.
Zaplamienia pierwszych kart, ślad zawilgocenia na marginesie kilkunastu początkowych kart, podklejone uszkodzenia końcowej karty. Piecz. własn. A. Szczepki. W. Szymanowski i L. Rogalski przetłumaczyli "dykcjonarz" uzupełniając go polskimi biogramami.
188.
ŚWIERCZEWSKI Eugenjusz – Stulecie Teatru Wielkiego w Warszawie 1833-1933. Wydawnictwo zbiorowe pod red. ... Warszawa 1933. Kierownictwo Opery Warsz. 8, s. 64, [48]. opr. oryg. [?] skóra.
Okł. lekko otarte, stan dobry. Liczne ilustracje w tekście.
189.
TESSARO-KOSIMOWA Irena – Historia litografii warszawskiej. Warszawa 1973. PWN. 8, s. 301, [3]. opr. oryg. pł., obw.
Stan dobry. Nieliczna zapiski olówkiem. Odręczna dedykacja autorki dla prof. A. Ryszkiewicza. Zaw. m.in.: Technika, Organizacja zakładów, Szkolenie, nauka zawodu, Litografowie-artyści i rzemieślnicy, Produkcja litograficzna, Rozpowszechnianie litografii, Słownik warszawskich zakładów litograficznych. Liczne ilustracje w tekście.
190.
VERDMON-JACQUES L[eonard], GRAEVE Stanisław – Przewodnik po guberni kaliskiej z kolorowaną szczegółową mapą miast, osad, wsi, folwarków, kościołów, szkół, poczt, telegrafów, telefonów, zakładów przemysłowych, granic gmin, parafii, okręgów sądowych i t. d. Oprac. ... Warszawa 1912. Wyd. S. Graeve. 4, s. [26], 177, [5], 197, [21]. opr. oryg. pł.
Oprawa reperowana, grzbiet nowy, drobne zaplamienia, brak mapy; poza tym stan dobry. Rzadki szczegółowy informator guberni kaliskiej sprzed I wojny. Zaw. spis wszystkich miejscowości i dóbr z podaniem nazwisk właścicieli, strukturę kościelną, spis telefonów, wykaz zakładów przemysłowych, dane statystyczne. Bogaty dział reklamowy.
191.
VERDMON-JACQUES Leonard – Krótka monografia wszystkich miast, miasteczek i osad w Królestwie Polskiem. Warszawa 1902. Nakł. F. Borysławskiego. 8, s. [4], 330, VII, [1]. opr. późn. ppł., obcięcie marmoryzowane.
Stan dobry. Zaw. krótki opis 462 miejscowości w układzie alfabetycznym, indeks.
192.
WIERCIŃSKA Janina – Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zarys działalności. Wrocław 1968. Ossolineum. 8, s. 219, tabl. 31. brosz., obw. Studia z Historii Sztuki, t. 12.
Stan bardzo dobry. Podstawowa, najobszerniejsza monografia TZSP - organizacji artystów i miłośników sztuki działającej w Warszawie od 1860 do 1939 (wznowionej w 1990). Omawia historię Towarzystwa, wystawy, działalność artystyczną i popularyzatorską, związanych z nią twórców i działaczy, zbiory, działalność handlową, a także najważniejsze warszawskie salony artystyczne. Indeks nazwisk.
193.
WIŚNIEWSKI Jan – Historyczny opis kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Jędrzejowskiem. Marjówka 1930. Druk. Szkoły rzem. 8, s. 443, [1], tabl. 10. brosz.
Okł. częściowo nieco odbarwiona, zaplamienia strony tyt., poza tym stan dobry. Egz. niemal w całości nierozcięty.
194.
WIŚNIEWSKI Jan – Udział księży z djecezji sandomierskiej w powstaniu styczniowem 1863 r. Radom 1927. Druk. S. Nowakowskiego. 8, s. 106. brosz.
Okł. otarte i zaplamione, nieliczne zaplamienia wewnątrz.
195.
ŻEROMSKI Stefan – Duma o hetmanie. Warszawa 1908. Kasa Przezorności i Pomocy Warsz. Pracowników Księgarskich. 8, s. 217. opr. pł. z epoki z zach. okł. brosz.
Okł. nieco otarte, wewnątrz stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla Józefa Weyssenhoffa. Na odwrocie strony tyt. wklejona marka ochronna proj. Edwarda Okunia z odręcznym numerem (11) i inicjałem S. Ż. ręką S. Żeromskiego. Ekslibris J. Weyssenhoffa. Wyd. I. W kilku miejscach podkreślenia i zapiski ołówkiem (zapewne Józefa Weyssenhoffa) dotyczące języka powieści. Przykładowo: "rwaczów" - jakich rwaczów?, "zaszczycie" - zaszczyt w znaczeniu 'zasłona' jest archaizmem i dwuznacznikiem, "krzeszczot-biłaozor" - krzeszczot znaczy to samo, co białozor, tylko z ruska, "brzeszczotowe koszule" - brzeszczot = klinga, a co znaczy 'brzeszczotowa koszula'?, "praktykuje" (w zwrocie "praktykuje kozaki przeciw ojczyźnie") - b. rzadko używane w tej formie czynnej, "dorobkiewicz" - czy to 17ty wiek? niema w Lindem wyrazu 'dorobkiewicz', "naju" - co ten wyraz ludowy tu robi?

Bilety wizytowe

196.
[BERSON Jean Otmar]. Jean Otmar Berson journaliste / Varsovie / "Gazeta Polska".
Bilet wizytowy form. 5,2x8,8 cm. Odręczny dopisek kredką: "Warszawa. Polska Agencja Telegraficzna ul. Królewska 5". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "Jan Stanisław (1903-46) pseud. Otmar, dziennikarz, wspópr. 'Gazety Polskiej', w l. 1932-35 korespondent Pol. Ag. Telegraf. w Moskwie. Wydalony przez władze radzieckie.". Stan dobry.
197.
[BOCHENEK Mieczysław]. Mieczysław Bochenek.
Bilet wizytowy form. 5,6x9,4 cm. Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1838-87) ekonomista, uczest. powst. stycz. od 1874 prof. U.J., od 1876 czł. zarządu Kasy Oszczędności w Krakowie". Pionowe załamanie na lewym marginesie, poza tym stan dobry.
198.
[GERLACH Emil]. Emil Gerlach.
Bilet wizytowy form. 4,3x7,6 cm. Odręczny dopisek atramentem: "z najlepszymi życzeniami noworocznymi 30/12/30". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1859-1941) przemysłowiec, dz. społecz. od 1887 współwłaściciel (z bratem) firmy ojca "G. Gerlach" w Wwie prod. instrumenty geodezyjne i chirurgiczne". Stan dobry.
199.
[GUTTRY Alfred]. Alfred Guttry.
Bilet wizytowy form. 6x9,6 cm. Odręczny dopisek atramentem: "'Szczęść Boże młodej Parze! / Poznań, d. 7.VI. 21. / verte! / Zdrowia szczęścia, pomyślności a w małżeństwie wytrwałości!'". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "syn Leona i Celiny Moszczeńskiej (ur. 1891, 24 lipca)". Niewielki ubytek prawego górnego narożnika, zaplamienia, załamanie poziome.
200.
[LILIENTHAL Mieczysław]. Dr. Mieczysław Lilienthal / Dyrektor Zarządzający Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń "Patria" Sp. Akc. / Warszawa Pl. Napoleona 3. / Tel. 266-81.
Bilet wizytowy form. 6x11 cm. Odręczny dopisek atramentem: "Z p. N. R. 1936". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1896-? Dr praw, ekonomista, pracuje w ubezpieczeniach". Stan bardzo dobry.
201.
[ŁĘTOWSKI Ludwik]. Le Prélat Łętowski / Administrateur du Diocer de Cracovie.
Bilet wizytowy form. 4,1x7,4 cm. Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "Ludwik Stanisław (186-1868) - biskup, od 1818 ksiądz, potem deputowany na Sejm Król Pol. 1820, senator Wolnego m. Krakowa. 1827-32 i 1839-41 administrator apostolski części diecezji Krak., bp tytularny, autor Katalogu biskupów, prałatów i kanoników krakowskich (t. i/IV), 1852-53)". Stan dobry.
202.
[SUZIN-CHORJAN Gustaw A.]. Gustaw A. Suzin-Chorjan / Wspólna 73-6.
Bilet wizytowy form. 5,8x9,5 cm. Odręczny dopisek atramentem: "29 paźdz. 1924 r. - Kłania się uniżenie Paniom !!". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1899-1932) - śpiewak, występował na scenach operowych Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Jugosławii itp.". Stan dobry.
203.
[TWARDOWSKI Juliusz]. Juliusz Twardowski.
Bilet wizytowy form. 6,4x10,5 cm. Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1874-1945) urzędnik austr. w Wiedniu, min. Galicji (1917-18), działacz Polonii wied. prezes Gł. Urzędu Likwid. w Wiedniu (1919-20), prezes pol.-austr. Izby Handl. od 1921 r.". Niewielkie pionowe załamanie, poza tym stan dobry. Patrz poz. poniżej.
204.
[TWARDOWSCY]. Juliuszostwo Twardowscy.
Bilet wizytowy form. 6,4x10,5 cm. Niewielkie pionowe załamanie, poza tym stan dobry. Patrz poz. powyżej.
205.
[WALTER Franciszek]. Dr. med. Franciszek Walter / profesor Uniwersytetu Jagiell.
Bilet wizytowy form. 5,2x8,8 cm. Odręczny dopisek atramentem: "przesyła serdeczne życzenia w dniu Imienin 28. I. 31.". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1885-1950) lekarz, 1925 prof. dermatologii i wenerologii UJ (1946-48 - rektor), od 1935 czł. PAU, 1939-40 więzień obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, znany bibliofil.". Dolne narożniki zaplamione, poza tym stan dobry.
206.
[ZALESKI Stanisław]. Stanisław Zaleski.
Bilet wizytowy form. 6,2x9,8 cm. Odręczny dopisek atramentem: "z żoną / z P. N. R. 1891". Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1826-99) prawnik ciwilista, od 1847 w adwokaturze Król. Pol., m.in. od 1866 adwokat przy Sądzie Apelac. Król, później mecenas przy Warsz. Departamentach Rządzącego Senatu. Autor wielu prac specjalistycznych". Stan dobry.
207.
[ZAŁUSCY, hrabiowie]. Le Comte Zalusky.
Bilet wizytowy form. ca 6x9 cm, z XVIII w. W centrum napis, wokół wytłaczana we wzory kwiatowe bordiura. Stan dobry.
208.
[ZATHEY Hugo]. Dr Hugo Zathey.
Bilet wizytowy form. 5,9x9,7 cm. Na odwrocie ołówkowy napis identyfikujący: "(1846-1896), dyr. Wyższej Szkoły Realnej w Krakowie, filolog, hist. literatury, red. "Przeglądu Pol.". Stan dobry.
* * *

Listy

209.
[FILIPOWICZ Kornel (1913-1990)]. Maszynopisowy list Kornela Filipowicza z jego podpisem do Andrzeja Szczepki, dat. 1 II 1975 w Krakowie.
Maszynopis jednostronny na ark. form. A4. List dotyczy spraw kolekcjonerskich. Z nadesłanych pocztówek zatrzymuje tylko jedną. Opisuje pokrótce swoją kolekcję numizmatyczną: "mam ogromne luki w zbiorze i wielki apetyt, ale przy dzisiejszych cenach [...] widoki na uzupełnienie zbioru są znikome". Wymienia poszukiwane trojaki, półtoraki, półgrosze z XVI i XVII w. Ma nadzieję na rychłe spotkanie. Zachowana oryg. koperta. Stan dobry.
210.
[KUNCEWICZOWA Maria (1899-1989)]. Odręczny list Marii Kuncewiczowej do Andrzeja Szczepki, dat. 8 II 1972 w Kazimierzu Dolnym.
Rękopis jednostronny na ark. 17,8x16,3 cm. Pisarka prosi o przelanie należnego honorarium na jej konto bankowe. Sprawa dotyczy filmu dokumentalnego o festiwalu w Kazimierzu, do którego Kuncewiczowa napisała komentarz. Podaje numer konta. Zachowana oryg. koperta. Stan dobry.
M. Kuncewiczowa (1899-1989) - pisarka, studiowała literaturę i muzykę w Krakowie, Warszawie i Paryżu, w 1938 r. została laureatką Złotego Wawrzynu Polskiej Akademii Literatury, po 1939 r. mieszkała we Francji, Anglii i USA, laureatka licznych nagród. Jej najbardziej znane dzieło to "Cudzoziemka".
211.
[SZYMBORSKA Wisława (1923-2012)]. Wyklejanka z odręcznym listem Wisławy Szymborskiej do Andrzeja Szczepki, dat. 25 I 1974 w Krakowie.
Karta sztywnego papieru form. 10,3x14,7 cm. Poetka informuje, że zatrzymuje wszystkie nadesłane pocztówki, mając nadzieję, że
będzie umiała odwzajemnić się za prezent. Na obu stronach karty naklejone wycinki prasowe pod przewodnim hasłem "La menace" (zagrożenie). Zachowana oryginalna koperta. Stan bardzo dobry.
W. Szymborska (1923-2012) - poetka, eseistka, krytyczka, tłumaczka, felietonistka, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1996, założycielka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w 1989.
212.
[SZYMBORSKA Wisława (1923-2012)]. Wyklejanka z odręcznym listem Wisławy Szymborskiej do Andrzeja Szczepki, dat. 8 XI 1974 w Krakowie.
Karta sztywnego papieru form. 14,6x10,4 cm. Poetka informuje, że oglądając w telewizji wywiad z adresatem uświadomiła sobie, że dotychczas nie zrewanżowała się ma za "piękną karteczkę". Nie mając poszukiwanych przez niego wizytówek przesyła (tu niezachowane) ich "krewniaczki" - bileciki oznaczające miejsca przy stole. Wyraża nadzieję na spotkanie. Na odwrocie wyklejanka: kobieca dłoń trzymająca wycinek z francuskiej gazety "Causerie litteraire". Zachowana oryginalna koperta. Stan bardzo dobry.
W. Szymborska (1923-2012) - poetka, eseistka, krytyczka, tłumaczka, felietonistka, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1996, założycielka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w 1989.
213.
[SZYMBORSKA Wisława (1923-2012)]. Wyklejanka z odręcznym listem Wisławy Szymborskiej do Andrzeja Szczepki, dat. 23 III 1975 w Krakowie.
Karta sztywnego papieru form. 10,3x14,7 cm. Poetka dziękuje za "prześliczną nowelkę pocztówkową", dodając "bardzo w moim guście!". Informuje: "Ja znowu coś wyszperałam dla Pana w antykwariacie Cieślawskiego". Kończy pozdrowieniami. Na obu stronach karty naklejone wycinki prasowe (w tym anons dotyczący sprzedaży pianina). Zachowana oryginalna koperta. Stan bardzo dobry.
W. Szymborska (1923-2012) - poetka, eseistka, krytyczka, tłumaczka, felietonistka, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1996, założycielka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w 1989.
214.
[ZECHENTER Witold (1904-1978)]. Odręczny list Witolda Zechentera do Andrzeja Szczepki, dat. 5 XI 1974 w Krakowie.
Rękopis jednostronny na ark. form. A4. Autor listu pisze, że w ślad za artykułem w "Przekroju" traktującym o "hobbiźmie" adresata, przesyła mu 4 bilety wizytowe (tu niezałączone). Pozdrawia i życzy "szczęśliwego powiększania zbioru". Stan bardzo dobry.
W. Zechenter (1904-1978) – poeta, prozaik, publicysta, autor książek dla dzieci oraz tekstów piosenek, tłumacz.
* * *

Varia

215.
[KASETA z Orłem]. Drewniana ozdobna kaseta na biżuterię z Białym Orłem na tarczy herbowej na wieku. Śląsk?, przełom XIX/XX w.?
Kaseta form. 23x29,8x8 cm, wieko na zawiasach, z działającym zamkiem (zachowany kluczyk). Wnętrze podzielone na dwie nierównomierne części przy pomocy drewnianej listwy. Na wieku 5 pół zasłoniętych szkłem, w środkowym polu w kształcie rombu tarcza herbowa z ręcznie malowanym Orłem, obwiedziona biało-czerwonym sznurem. Ubytki zdobień, poza tym stan dobry.
216.
[KOŚCIUSZKO Tadeusz, portret]. Tadeusz Kosciuszko.
Litografia barwna w owalu form. 36,3x28,3 na ark. 48x36,5 cm. Plansza wydana w Berlinie przez A. Felgnera zapewne w latach 80. XIX stulecia. Kościuszko sportretowany w pełnej postaci, z lewą dłonią na szabli i prawą ręką ukrytą częściowo pod płaszczem i sukmaną. Kościuszko w ciemnoniebieskim płaszczu, białej sukmanie czapce-krakusce i wysokich butach, przy szabli. Niektóre części stroju (pas, wykończenie płaszcza, pochwa szabli, zdobienia mankietów, ostrogi) zdobione dodatkowo naklejonymi elementami w kolorze złotym. W tle pagórkowaty krajobraz z wieżą i zabudowaniami kościelnymi. Arkusz, poza owalem, w kolorze czarnym, wokół kompozycji złoc. ramka liniowa ze zdobnikami w narożnikach. Pod dolną ramką złoc. nadruk "Verlag von A. Felginer in Berlin" i tytuł ryciny. Stan dobry.
217.
[PATERKA patriotyczna]. Paterka z elementami patriotycznymi wykonana w firmie Filipa Eile w Krakowie na przełomie XIX/XX w.
Paterka form. 13,5x17,8x2 cm, wykonana z mosiądzu, zachowane resztki srebrzenia. Wewnątrz pięć metalowych aplikacji zamontowanych na śrubach: medaliony T. Kościuszko i A. Mickiewicz, Brama Floriańska w Krakowie, Orzeł, Pogoń. Na odwrocie owal z tekstem "Magazyn 'Au bon marche' Filipa Eile w Krakowie". Wymaga odczyszczenia.
218.
PLEWIŃSKA-SMIDOWICZ Zofia (1888-1944) – Portret damy w kapeluszu z piórem (Autoportret?).
Pastel na ark. 76,3x56 cm. Przy prawej krawędzi odręczna sygnatura: "Z. Plewińska 1916". Praca we wsp. ramie drewnianej, za szkłem. Stan bardzo dobry.
Z. Plewińska-Smidowicz (1888-1944) - malarka, graficzka, ilustratorka, działaczka ruchu niepodległościowego. Studiowała w Warszawie, Paryżu i Wiedniu. Przed I wojną światową działała w ruchu skautowskim, w czasie jej trwania pracowała jako sanitariuszka w szpitalu legionowym, później dołączyła do I Brygady Legionów. Walczyła w męskim przebraniu, posługując się męskimi personaliami. Działała w POW. W czasie II wojny zaangażowała się w działalność konspiracyjną. Była kurierką na terenie Warszawy. Zginęła w powstaniu warszawskim. "W malarstwie posługiwała się przede wszystkim akwarelą i techniką olejną, a także rysowała, projektowała witraże, zajmowała się kolorową litografią i malarstwem na szkle. Jej twórczość nacechowana była secesyjną stylistyką. Głównym źródłem inspiracji były dla niej baśnie i legendy, choć tworzyła także prace o treści patriotycznej czy rysunki z życia legionów [...]. Większość jej dorobku zaginęła w okresie II wojny światowej" (Wikipedia).
219.
[STAN wojenny, zezwolenie na wyjazd]. Zezwolenie na "zmianę miejsca pobytu w czasie obowiązywania stanu wojennego" wydane Andrzejowi Szczepce i jego żonie przez Urząd Dzielnicowy Warszawa-Mokotów 2 I 1982.
Odręcznie wypełniony powielony blankiet form. 15x20,9 cm. Udzielono zezwolenia na wyjazd do Prażek w woj. piotrkowskim  od 4 do 7 I. "Decyzja niniejsza jest ostateczna". Piecz. Stan dobry.
220.
[WOJSKO Kościuszki 1]. Officer Gwardyi Narodowey, Kossinier, Gwardista Narodowy.
Litografia ręcznie kolorowana form. 23,8x29,7 cm (w świetle passe-partout), odbita ok. 1831 w zakładzie litograficznym Karola Magnusa w Warszawie, działającym w l. 1828-1846. Na planszy trzy sylwetki podpisane: "Officer Gwardyi Narodowey, Kossinier, Gwardista Narodowy" (i to samo po niemiecku). Rycinę  litografował D. Dietlab. Plansza w ozdobnej drewnianej ramie, w passe-partout, za szkłem. Stan bardzo dobry.
221.
[WOJSKO Kościuszki 2]. Kossynier.
Litografia ręcznie kolorowana form. 37x21,8 cm (w świetle passe-partout), odbita ok. 1831 w zakładzie litograficznym Karola Magnusa w Warszawie, działającym w l. 1828-1846. Na tablicy kosynier ze sztandarem z Orłem Białym i kosą osadzoną na sztorc, podpisany "Kossynier" i opatrzony czterowierszem ("Tnie chwacko tęga kosa [...]") (i to samo po niemiecku). Pod kompozycją z prawej sygn. "w Warszawie u K. L. Magnusa". Rycinę litografował D. Dietlab. Plansza w starej ozdobnej ramie, w passe-partout, ze szkłem. Stan dobry.
* * *