Grafika, rysunek

68.
[ALBUM de Wilna]. Okładka zeszytowa do 2. serii "Albumu".  de Wilna": "Album de Wilna publiée par Jean Kasimir Wilczinski. [2-e] série".
Jaworska 49. Chromolitografia form. 41,3x30 na ark. 54,2x37,8 cm. Rozbudowana kompozycja florystyczna, nad tytułem Pogoń na tarczy herbowej. W centrum miejsce na nadrukowanie numeru serii - tu niewypełnione. Na dolnym marginesie nadruk: "E. Hauger inv. et lith. Imprimé en couleurs par Lemercier, rue de Seine 55 à Paris". "Album Wileńskie czyli zbiór rycin i chromolitografii poświęcone wyłącznie przedmiotom krajowym" był wydawany w Paryżu od 1845 r. przez Jana Kazimierza Wilczyńskiego. Było to pomnikowe przedsięwzięcie wydawnicze, realizowane przez kilkanaście lat, m.in. pod protektoratem K. Świdzińskiego i J. I. Kraszewskiego. Opublikowano dwieście kilkadziesiąt rycin - widoków miast, portretów sławnych Polaków, ilustracji do dzieł literatury, a także obrazków świętych, a nawet rycinek na papierach listowych. "Wilczyński wiele troski poświęcał okładkom i obwolutom do poszczególnych serii Albumu, wnikliwie obmyślał część ilustracyjną i układ graficzny" (J. Jaworska w "Roczniku Muz. Narod.", t. 20). Rycina po konserwacji, stan dobry.
69.
[ALBUM de Wilna]. J[ózef] I[gnacy] Kraszewski. 1851.
Jaworska 103; Portr. BN 2685. Litografia form. ca 44,5x38 na ark. 57x40,2 cm. Portret pisarza J. I. Kraszewskiego wydany w 1851 jako plansza publikowanego w Paryżu "Albumu de Wilna" Jana Kazimierza Wilczyńskiego. Na górnym marginesie nadruki: "Album de Wilna" i "2-e Série, 5-e Liv." Pod wizerunkiem sygnatury na kamieniu: "Lafosse lith.", "N-o 51", "Imp. Lemercier r. de Seine 57, Paris". " J. I. Kraszewski. Dédié á Son Excellence Monsieur Vincént Korwin-Piotrowski Maréchal du District de Łuck, par l'Editeur J. K. Wilczyński". Krawędzie nieco otarte, niewielkie uszkodzenie prawego dolnego narożnika, arkusza lekko zakurzony, mimo to stan ogólny dobry.
J. I. Kraszewski (1812-1887) - pisarz, historyk, publicysta, "autor z największą liczbą wydanych książek i wierszy w historii literatury polskiej" (Wikipedia), działacz społeczny.
70.
[ALBUM de Wilna]. Szyszak z czasów Zygmunta I.
Jaworska 89. Chromolitografia form. ca 40x25,5 na ark. 57x40,2 cm. Plansza z wydanego w 1851, publikowanego w Paryżu "Albumu de Wilna" Jana Kazimierza Wilczyńskiego. Na górnym marginesie nadruki: "Album de Wilna" i "2-e Série, 4-e Liv." Pod wizerunkiem sygnatury na kamieniu: "Thurwanger lith.", "N-o 39", "Imp. Lemercier, à Paris". "Szyszak z czasów Zygmunta I°. Kr. Pol. naydawnieyszy zabytek w swym rodzaju z dotąd nam znanych starożytności krajowych. Casque du temps de Sigismond 1R. Roi de Pologne. Oryginał znayduie się w zbiorach K. Swidzińskiego. Publié par l'Editeur J. K. Wilczyński". Marginesy nieco zaplamione, zakurzone i naddarte, mimo to stan ogólny dobry.
71.
BRODTMANN Joseph (1787-1862) – Russische u. Polnische Pferde.
Litografia ręcznie kolorowana na ark. 22,7x33,3 cm. Tytuł pod kompozycją. W prawym górnym narożniku nr 141. Plansza pochodząca z dzieła J. Brodtmanna "Naturhistorische Abbildungen der Saeugethiere" z 1824. Stan dobry.
72.
FAJANS Maksymilian (1825-1890) – Wizerunki polskie. Ambroży Grabowski, Józef Kremer, Jerzy Samuel Bandtkie. [Frontispis].
Litografia tonowana na ark. 34,3x24,7 cm. Frontispis do jednego z zeszytów monumentalnych "Wizerunków polskich" M. Fajansa z 1851. Album składał się z 14 frontispisów (będących okładkami kolejnych zeszytów), 46 portretów i tyluż biogramów. Frontispisy i portrety rysował M. Fajans, większość została odbita w Paryżu u Lemerciera, pozostałe wyszły spod pras Fajansa w Warszawie. Frontispisy, starannie zakomponowane, z licznymi postaciami symbolicznymi i wymownymi scenami alegorycznymi odbito w litografii tonowanej; na każdym umieszczono czytelne odniesienia do twórczości sportretowanych w danym zeszycie osób.
Pod kompozycją z lewej sygnatura na kamieniu: "M. Fajans", w obrębie kompozycji napis: "Rysował z natury i litografował M. Fajans". Niewielkie otarcia narożników, lekkie załamanie górnego marginesu.
73.
FAJANS Maksymilian (1825-1890) – Wizerunki polskie. Wincenty Pol, Karol Lipiński, Anna Nakwaska. [Frontispis].
Litografia tonowana na ark. 34,3x24,3 cm. Frontispis do jednego z zeszytów monumentalnych "Wizerunków polskich" M. Fajansa z 1851. Album składał się z 14 frontispisów (będących okładkami kolejnych zeszytów), 46 portretów i tyluż biogramów. Frontispisy i portrety rysował M. Fajans, większość została odbita w Paryżu u Lemerciera, pozostałe wyszły spod pras Fajansa w Warszawie. Frontispisy, starannie zakomponowane, z licznymi postaciami symbolicznymi i wymownymi scenami alegorycznymi odbito w litografii tonowanej; na każdym umieszczono czytelne odniesienia do twórczości sportretowanych w danym zeszycie osób.
Pod kompozycją z lewej sygnatura na kamieniu: "M. Fajans", w obrębie kompozycji napis: "Rysował z natury i litografował M. Fajans". Stan dobry.
74.
OLESZCZYŃSKI Antoni (1794-1879) – S. Stanisław Biskup Krakowski błogosławiący Króla i Dygnitarzy Państwa.
Staloryt na ark.15,9x8,8 cm (w świetle passe-partout). Rycina wg miniatury z rękopisu Jana Długosza z 1476. Sygnatura na płycie wewnątrz kompozycji monogramem wiązanym A. O.  i pod nią "Ex antiquo authentico F. Anto. Olesz. P. Academiae Florentinae soc.". Tamże data 1849. Tablica zaklejona we wsp. passe-partout. Stan bardzo dobry.
75.
PŁOŃSKI Michał (1778-1812) – Zbiór sześciu akwafort Michała Płońskiego.
Zbiór tworzą następujące ryciny:
1. Portret mężczyzny z brodą (ark. 4,7x3,8 cm, na dolnym marginesie sygn. na płycie: "M. Płonski f 3")
2. Stara kobieta (ark. 4,6x3,8 cm, na dolnym marginesie sygn. na płycie: "M. Płonski f N-o 1")
3. Chłopiec czytający (ark. 7,6x6,1 cm, na dolnym marginesie sygn. na płycie: "M. Płoński f 1802 a Amsterdam")
4. Głowa starca (zwrócona w prawo) (ark. 12,3x9,8 cm, na dolnym marginesie sygn. na płycie: "M. Płoński f 1802")
5. Głowa starca (zwrócona w lewo) (ark. 12,5x9,7 cm, na dolnym marginesie sygn. na płycie: "M. Płonski f 1802")
6. Rycerz w zbroi (ark. 18,3x12,6 cm, bez marginesów).
Wszystkie prace dość mocno obcięte, pozostawiono marginesy szer. 1-2 mm (w jednym przypadku brak marginesów). Na odwrocie ślady kleju.
76.
VALESI Dionisio (c. 1730-c. 1780) – Anfiteatro detto arena di Verona.
Akwaforta form. 73,5x97 cm, odbita na dwóch arkuszach. W centrum widok amfiteatru w Weronie w sztychowanej ozdobnej ramie, poniżej jego plan, po bokach szczegóły architektoniczne budowli. Nad dolną krawędzią dwie sztychowane sygnatury: "Dion-io Valesi incise" i "Adriano Cristofali disegno". Na odwrocie interesujące sygnatury ołówkowe: "D.M.N.K. Cz.", co oznacza: "Depozyt, Muzeum Narodowe, Kraków, Czartoryscy". Bogate zbiory Czartoryskich zostały w 1950, jako niepodlegające konfiskacie, przejęte przez krakowskie Muzeum Narodowe w depozyt. W 1991 stały się własnością Fundacji XX. Czartoryskich, w 2016 zostały zakupione przez Państwo Polskie. Prezentowany tu obiekt został wycofany ze zbiorów w 2000 przez fundatora A. K. Czartoryskiego, o czym świadczy kopia stosownej karty inwentarzowej dołączona do grafiki. Załamania krawędzi arkuszy, zaplamienia, załamania lewego arkusza. Wymaga konserwacji.
77.
ACEDAŃSKI Zygmunt (1909-1991) – Katedra Ormiańska we Lwowie.
Linoryt form. 24,8x35 cm. Pod kompozycją ołówkowe sygnatury: "Linoryt. Katedra Ormiański. Lwów" i "Z. Acedański". Grafika we wsp. passe-partout, przytwierdzona taśmą do podkładu. Stan dobry.
Zygmunt Acedański (1909-1991) – artysta, grafik zajmujący się grafiką warsztatową i projektową, a także malarstwem.
UWAGA: opłata droit de suite.
78.
ACEDAŃSKI Zygmunt (1909-1991) – Klasztor benedyktynek we Lwowie.
Linoryt barwny form. 26,2x32 cm. Pod kompozycją ołówkowe sygnatury: "Linoryt" i "Acedański". Grafika we wsp. passe-partout, przytwierdzona taśmą do podkładu, lewy margines nierówno obcięty. Na odwrocie passe-partout przekreślona data 1937.
Zygmunt Acedański (1909-1991) – artysta, grafik zajmujący się grafiką warsztatową i projektową, a także malarstwem.
UWAGA: opłata droit de suite.
79.
CZURYŁO Koźma (1908-1951) – Stare lipy.
Miedzioryt form. 32,3x24,7 cm. Praca artysty związanego ze środowiskiem wileńskim, sygnowana ołówkiem pod kompozycją: "Stare lipy" i "Koźma Czuryło 1939". Rycina w drewnianej ramie, w papierowym passe-partout, za szkłem. Niewielkie zaplamieni aw obrębie kompozycji, poza tym stan dobry.
Koźma Czuryło (1908 - 1951) – malarz i grafik reprezentujący środowisko wileńskie, zajmujący się przede wszystkim malarstwem i grafiką.
80.
DYNDA Józef (1930-1985) – Snajper.
Rysunek tuszem na ark. 19,4x13 cm. Piłkarz z karabinem w dłoni. Napis tytułowy naniesiony przy pomocy kalkotekstu. Rysunek sygnowany w prawym dolnym narożniku. Ilustracja przeznaczona była dla tygodnika "Głos Nowej Huty" (o czym świadczy notatka na dolnym marginesie). Na odwrocie przekreślony pisakiem szkic. Stan dobry.
Józef Dynda (1930-1985) – artysta, twórca ponad stu plakatów prezentowanych  na wielu wystawach w Polsce i za granicą. Ilustrator, rysownik, grafik, autor składu magazynów i gazet.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
81.
DYNDA Józef (1930-1985) – Spadochroniarze.
Rysunek tuszem, gwasz, kolaż na ark. 19,4x26,3 cm. Praca sygnowana odręcznie w obrębie kompozycji, dodatkowo maszynopisowo na przyklejonej kartce i ołówkiem na odwrocie. Rysunek zapewne przeznaczony do publikacji w prasie (w "Głosie Nowohuckim"?). Papier pożółkły, stan dobry.
Józef Dynda (1930-1985) – artysta, twórca ponad stu plakatów prezentowanych  na wielu wystawach w Polsce i za granicą. Ilustrator, rysownik, grafik, autor składu magazynów i gazet.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
82.
GLIWA Stanisław (1910-1986) – 6 Pułk Pancerny "Dzieci Lwowskich" w Piedimonte.
Linoryt na ark. 34,6x24,6 cm. Praca sygnowana na płycie "S. Gliwa". Scena bitewna z walk o Monte Cassino. Arkusz w kopercie z papieru pakunkowego, tytuł zapisany odręcznie na kopercie z dopiskiem "Linoryt 1944", Na odwrocie arkusza odręczny tytuł zapisany ołówkiem w lekko zmienionym brzmieniu. Podklejone naddarcia koperty, grafika w stanie bardzo dobrym.
Stanisław Gliwa (1910-1986) - artysta-drukarz, grafik, ilustrator, twórca i właściciel "Officina Typographica". Uczeń H. Uziembły i S. Szukalskiego, członek Szczepu Rogate Serce; w czasie wojny więzień sowieckich łagrów, później żołnierz Armii Andersa. Opracował graficznie 1. i 3. tom dzieła M. Wańkowicza "Monte Cassino" (1945-1947), zaprojektował godło Instytutu Literackiego (kolumna jońska). W latach 50. stworzył w Wielkiej Brytanii własną drukarnię i introligatornię, wydawał często ilustrowane przez siebie niskonakładowe druki o charakterze bibliofilskim.
83.
GOŁĘBNIAK Antoni (1917-1988) – Millennium. Z książek Pow. Miejsk. Publicznej Biblioteki w Łomży.
Drzeworyt na ark. 12,8x9,8 cm (w świetle passe-partout). Kompozycja przedstawiająca rozwój historyczny formy Orła Białego na przestrzeni tysiąclecia. Ekslibris wydany w 1966 dla uczczenia 1000 lat państwowości polskiej. Praca sygnowana ołówkiem pod kompozycją. Praca zaklejona we wsp. passe-partout. Widoczne niewielkie załamania arkusza.
Antoni Gołębniak (1917- 1988) – artysta grafik, bibliofil. Twórca grafiki artystycznej, książkowej i exlibrisów.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
84.
GOTTLIEB Leopold (1879-1934) – Barmherzigkeit. [Miłosierdzie].
Litografia barwna na ark. 39,2x28,5 cm. Ukazało się jako dodatek graficzny do czasopisma "Die Graphischen Künste", zesz. 1, 1920. Pod kompozycją nadruki: "Leopold Gottlieb. Barmherzigkeit. Originallithographie", "Verlag der Gesellschaft für Vervielfältigende Kunst, Wien" i "Druck Secession, graph. Kunstanstalt Wien". Stan dobry.
Leopold Gottlieb (1879-1934) – malarz, pochodzący z utalentowanej artystycznie rodziny. W latach 1896–1902 studiował w krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego i Teodora Axentowicza. W 1904 zamieszkał na stałe w Paryżu. (Wikipedia).
85.
KONARSKA Janina (1900-1975) – Targ w Kazimierzu nad Wisłą.
Drzeworyt barwny form. 25,8x18,6 cm. Praca stanowiła załącznik graficzny do czasopisma "Grafika Polska" (1926, zesz. 2). Pod kompozycją nadruk: "Janina Konarska" i "Drzeworyt", nad dolną krawędzią informacja o drukarni ("Rola" J. Buriana w Warszawie). 
Niewielki ubytek dolnego narożnika, drobne zaplamienia marginesu.
Janina Konarska-Słonimska z Seidemanów (1900-1975) – polska malarka żydowskiego pochodzenia, graficzka, ilustratorka, członkini Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików „Ryt”. (Wikipedia).
86.
LEWICKI Leopold (1906-1973) – Będzie dach nad głową.
Akwaforta form. 14x12,2 na ark. 19x18,8 cm. Na dolnym marginesie ołówkowe sygnatury: "Będzie dach nad głową" i "L. Lewicki 32 r.". Na odwrocie odręczna dedykacja artysty dla "Pani Prokop". Zabrązowienie górnego marginesu arkusza (ślad po taśmie), poza tym stan dobry.
Leopold Lewicki (1906-1973) – malarz, grafik, współzałożycielem Grupy Krakowskiej. Autor ekspresyjnych, groteskowych grafik (zwykle wykonywanych techniką akwaforty) o wymowie społecznej, aktów, portretów. Po 2. wojnie światowej realizował głównie realistyczne drzeworyty.
UWAGA: opłata droit de suite.
87.
ŁOTOCKI Kazimierz (1882-1942) – Kamienice lwowskie na tle wieży katedralnej.
Rysunek czarną kredką na ark. 30,7,22,5 cm, papier żeberkowy. Praca niesygnowana. Dołączono program Kongresu Pedagogicznego zorganizowanego we Lwowie w VI 1933. Na okładce programu zreprodukowano podobny rysunek K. Łotockiego. Rysunek i program w stanie bardzo dobrym.
Kazimierz Łotocki (1882-1942) – malarz, grafik, pedagog, działający głównie we Lwowie.
88.
ŁOTOCKI Kazimierz (1882-1942) – Kaplica Boimów od strony ul. Halickiej.
Akwaforta form. 15,3x10,8 cm. Na grafice artysta dorysował ołówkiem sylwetki przechodniów. Praca niesygnowana, pochodzi bezpośrednio ze spuścizny po artyście. Niewielkie zabrudzenia i załamania marginesów.
Kazimierz Łotocki (1882-1942) – malarz, grafik, pedagog, działający głównie we Lwowie.
89.
ŁOTOCKI Kazimierz (1882-1942) – Kopuła Ossolineum.
Akwaforta form. 16,3x10,9 cm. Praca niesygnowana, pochodzi bezpośrednio ze spuścizny po artyście. Stan dobry.
Kazimierz Łotocki (1882-1942) – malarz, grafik, pedagog, działający głównie we Lwowie.
90.
ŁOTOCKI Kazimierz (1882-1942) – Kościół Bożego Ciała we Lwowie w prześwicie ul. Stauropigijskiej.
Akwaforta form. 16,5x11,3 cm. Praca niesygnowana, pochodzi bezpośrednio ze spuścizny po artyście. Niewielkie zabrudzenia marginesów.
Kazimierz Łotocki (1882-1942) – malarz, grafik, pedagog, działający głównie we Lwowie.
91.
ŁOTOCKI Kazimierz (1882-1942) – Rynek lwowski nocą.
Akwaforta form. 11,3x7,9 cm. Praca niesygnowana, pochodzi bezpośrednio ze spuścizny po artyście. Niewielkie zabrudzenia marginesów.
Kazimierz Łotocki (1882-1942) – malarz, grafik, pedagog, działający głównie we Lwowie.
92.
MACKIEWICZ Kamil (1886-1931) – Wojsko - winieta prasowa.
Rysunek tuszem form. 4,7x22,8 cm. Sylwetki 10 wojskowych w mundurach z czasów I wojny. W prawym dolnym narożniku sygnatura "KM 918". Rysunek został wykorzystany jako winieta w lwowskim "Szczutku" (nr 1/1919, s. 2). Praca w papierowym passe-partout, w drewnianej ramie, za szkłem. Stan dobry.
Kamil Mackiewicz (1886-1931) - rysownik, ilustrator i karykaturzysta, prekursor polskiego komiksu, kapitan Wojska Polskiego, szczególnie aktywny w dziedzinie twórczości graficznej w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Publikował w czasopismach satyrycznych i jednodniówkach wojskowych liczne rysunki i karykatury związane z toczącą się wojną.
93.
MARCOUSSIS Louis (1878-1941) – Le Pont Mirabeau.
Akwaforta form. 14,8x9,3 na ark. 45x31,7 cm. Plansza z niskonakładowej, bibliofilskiej teki G. Apollinaire'a "Alcools" (1934). Praca sygnowana ołówkiem pod kompozycją z prawej "marcoussis", na odwrocie okrągła piecz. "Douanes expositions. G. P." i zapisany ołówkiem tytuł planszy. Stan bardzo dobry.
Louis Marcoussis (Markus) (1878-1941) - malarz i grafik polski, wybitny przedstawiciel kubizmu, jeden z czołowych i najwcześniej osiadłych w Paryżu (od 1903) reprezentantów École de Paris, przyjaciel P. Picassa, J. Grisa, M. Jacoba, F. Légera.
94.
MARCOUSSIS Louis (1878-1941) – Poème lu au mariage d’André Salmon.
Akwaforta form. 14,4x9,3 na ark. 45,2x31,5 cm. Plansza z niskonakładowej, bibliofilskiej teki G. Apollinaire'a "Alcools" (1934). Praca sygnowana ołówkiem pod kompozycją z prawej "marcoussis", na odwrocie okrągła piecz. "Douanes expositions. G. P." i zapisany ołówkiem tytuł planszy. Stan bardzo dobry.
Louis Marcoussis (Markus) (1878-1941) - malarz i grafik polski, wybitny przedstawiciel kubizmu, jeden z czołowych i najwcześniej osiadłych w Paryżu (od 1903) reprezentantów École de Paris, przyjaciel P. Picassa, J. Grisa, M. Jacoba, F. Légera.
95.
MERKEL Jerzy (1881-1976) – Scena erotyczna.
Litografia na ark. 42x53 cm. Pod kompozycją sygnatura ołówkowa "Merkel", poniżej, także ołówkiem: "Probedruck, 1 Egzemplarz von 6". Na odwrocie napis tą samą ręką: "Wien, 4. August 1922" oraz trójkątna austriacka pieczątka zezwalająca na wywóz obiektu z kraju. Załamania dolnego i górnego marginesu. Praca zamontowana w kartonowym passe-partout.
Jerzy Merkel (1881-1976) - urodzony we Lwowie malarz i grafik pochodzenia żydowskiego, studiował w krakowskiej ASP u J. Mehoffera, później w Paryżu. Mieszkał i pracował początkowo w Wiedniu, później w Paryżu, by pod koniec życia powrócić do stolicy Austrii.
UWAGA: opłata droit de suite.
96.
MILLER Jerzy (1921-1985) – Otwórzcie mi księgarnie wszystkich krajów świata [...].
Akwaforta z akwatintą form. 14,7x26,7 na ark. 24,3x35, 8 cm. Praca upamiętniająca postać ks. Ksawerego Ziemieckiego, proboszcza w Orszymowie, bibliofila. W nagłówku znany cytat z H. Kajsiewicza, poniżej portret księdza w bibliotece, po bokach wizerunki Królowej Jadwigi, patronki kościoła w Małej Wsi i Matki Bożej Różańcowej z Orszymowa. Praca sygnowana na płycie "Delin. et sculp. Jerzy Miller 1981". Egzemplarz nr 18 z 50 odbitych. Artysta specjalizował się w projektowaniu znaczków pocztowych i papierów wartościowych. Stan bardzo dobry.
Jerzy Miller (1921-1985) – artysta plastyk, grafik; powstaniec warszawski.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
97.
MROŻEWSKI Stefan (1894-1975)  – Wróżba Panny Wodnej.
Czarodziej rylca 182. Drzeworyt form. 21,8x16,7 na ark. 23,5x18 cm (w świetle passe-partout). Tablica ilustracyjna do "Legend Warszawy" E. Szelburg-Zarembiny (War. 1938). Praca sygnowana na klocku monogramem wiązanym M. S. Drzeworyt zaklejony we wsp. passe-partout. Stan dobry.
Stefan Mrożewski (1894-1975) - jeden z najznakomitszych polskich artystów grafików, pracował głównie w technice drzeworytu. Stworzył w nim swój własny, niepowtarzalny styl graficzny, charakteryzujący się subtelną grą różnych tonów srebrzystości uzyskiwaną dzięki niezmiernie precyzyjnym cięciom.
98.
NIKIFOR Krynicki (1895-1968) – [Święci]. IHS Tzry Pax.
Rysunek kredkami na ark. 11,8x17,3 cm (w świetle passe-partout). Praca pochodzi z lat 60., została zakupiona bezpośrednio od artysty, pozostawała własnością jednej rodziny. Rysunek w kartonowym passe-partout, w drewnianej ramce, za szkłem. Stan dobry.
Nikifor Krynicki (1895-1968) - malarz łemkowski pracujący w Krynicy, najbardziej ceniony polski prymitywista, którego obrazy wystawiały muzea i galerie w Amsterdamie, Brukseli, Hajfie, Frankfurcie n. Menem i Hanowerze.
UWAGA: opłata droit de suite.
99.
NOAKOWSKI Stanisław (1867-1928) – Brama wjazdowa.
Rysunek tuszem na ark. 32x26,5 cm (w świetle passe-partout). Brama ozdobiona okazałym kartuszem herbowym, w tle wieża kościoła. W prawym dolnym narożniku odręczna sygnatura atramentem: "S. Noakowski 1924". Rysunek w głębokim passe-partout, w drewnianej ramce, za szkłem. Stan dobry.
Stanisław Noakowski (1867-1928) – malarz, rysownik, architekt, wykładowca uczelni artystycznych w Rosji, od 1919 profesor Politechniki Warszawskiej.
100.
OSTOJA-CHROSTOWSKI Stanisław (1897-1947) – "Leć, a nie daj się mijać!..." (Wyspiański "Wesele").
Drzeworyt form. 21,3x13,9 cm. Kompozycja sygnowana na klocku monogramem S. C. Pod kompozycją nadruk tytułowy i "Drzeworyt St. O. Chrostowskiego". Ilustracja do książki "Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa" (War. 1933).
Stanisław Ostoja-Chrostowski (1897-1947) - malarz i grafik specjalizujący się w drzeworycie, profesor i rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. "Był specjalistą od grafiki użytkowej – projektował winiety, papiery wartościowe, znaczki pocztowe, telegramy, zaproszenia, kartki świąteczne, programy, menu itp., jednak jego największymi pasjami, które przyniosły mu światową sławę, były ilustracje do książek oraz ekslibrisy. Drzeworyty Chrostowskiego-Ostoi odznaczają się mistrzostwem technicznym, elegancją, finezją i dekoracyjnością" (Wikipedia).
101.
PIENIĄŻEK Józef (1888-1953) – Krzemieniec.
Akwaforta form. 17,3x11,7 na ark. 32,3x24,7 cm. Praca sygnowana na płycie: "Krzemieniec 1927" i "J. Pieniążek". Pod kompozycją z prawej odręczna ołówkowa dedykacja artysty: "Kochanemu koledze Kazimierzowi Łotockiemu na pamiątkę 19 II 1929 Józef Pieniążek. Niewielkie zabrudzenia marginesów.
Józef Pieniążek (1888-1953) – malarz i grafik, specjalizujący się technikach metalowych (akwaforty i akwatinty), związany ze Lwowem, od 1945 roku z Krakowem. W latach 1908-1913 studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, m.in. u Józefa Pankiewicza i Leona Wyczółkowskiego. W swojej twórczości ukazywał architekturę drewnianą, sakralną, oraz charakterystyczne dla różnych regionów ówczesnej Polski stroje ludowe.
102.
REINHOLD Bruno (1891-1958) – Wawel od pn.-wsch.
Akwaforta form. 22x28,6 cm. Na dolnym marginesie rozmyta sygnatura ołówkowa. Praca we wsp. kartonowym passe-partout. Stan dobry.
Bruno Reinhold (1891-1958) – niemiecki malarz i grafik. Zasłynął z przedstawień w formie grafik ważnych budowli kościelnych i świeckich, m.in. Berlina, Gdańska, Kolonii, Pragi i Strasburga.
UWAGA: opłata droit de suite.
103.
ROGALSKI Gustaw (1887-1939) – Żyd z gęsią.
Rysunek tuszem na podrysie ołówkowym, kolorowany akwarelą na ark. 29,5x21,2 cm (w świetle passe-partout). W lewym dolnym narożniku sygnatura artysty: "rys. Gustaw Rogalski, 1939, Katowice". Rysunek w kartonowym passe-partou, w drewnianej ramie, za szkłem. Stan dobry.
Gustaw Rogalski (1887-1939) - rysownik, twórca plakatów, karykaturzysta, także piłkarz. Do najbardziej znanych dzieł artysty należy teka poświęcona Józefowi Piłsudskiemu. Za wydany w 1939 album ośmiu karykatur Hitlera artysta został rozstrzelany przez Niemców w Glinniku-Przegorzałach w Wigilię Bożego Narodzenia 1939 roku.
104.
SICHULSKI Kazimierz (1879-1942) – Głuszec.
Litografia na ark. 63x47 cm. Plansza z "Teki myśliwskiej" K. Sichulskiego (Grońska 494) wydanej we Lwowie w 1928 i składającej się z 10 prac. Litografia sygnowana ołówkiem pod kompozycją z lewej. Praca w drewnianej ramie, za szkłem. Niewielki ślad zawilgocenia na dolnym marginesie, górna ramka zarysowana.
Kazimierz Sichulski (1879-1942) – malarz, karykaturzysta, rysownik i grafik. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reprezentant folklorystycznego nurtu sztuki Młodej Polski. Współtwórca krakowskiego kabaretu Zielony Balonik. (Wikipedia).
105.
SICHULSKI Kazimierz (1879-1942) – Łoś.
Litografia na ark. 47x63 cm. Plansza z "Teki myśliwskiej" K. Sichulskiego (Grońska 494) wydanej we Lwowie w 1928 i składającej się z 10 prac. Litografia sygnowana ołówkiem pod kompozycją z lewej. Praca w drewnianej ramie, za szkłem. Górna ramka zarysowana, litografia w stanie dobrym.
Kazimierz Sichulski (1879-1942) – malarz, karykaturzysta, rysownik i grafik. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reprezentant folklorystycznego nurtu sztuki Młodej Polski. Współtwórca krakowskiego kabaretu Zielony Balonik. (Wikipedia).
106.
SICHULSKI Kazimierz (1879-1942) – Niedźwiedź.
Litografia na ark. 63x47 cm. Plansza z "Teki myśliwskiej" K. Sichulskiego (Grońska 494) wydanej we Lwowie w 1928 i składającej się z 10 prac. Litografia sygnowana ołówkiem pod kompozycją z lewej. Praca w drewnianej ramie, za szkłem. Stan dobry.
Kazimierz Sichulski (1879-1942) – malarz, karykaturzysta, rysownik i grafik. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reprezentant folklorystycznego nurtu sztuki Młodej Polski. Współtwórca krakowskiego kabaretu Zielony Balonik. (Wikipedia).
107.
SICHULSKI Kazimierz (1879-1942) – Ryś.
Litografia na ark. 63x47 cm. Plansza z "Teki myśliwskiej" K. Sichulskiego (Grońska 494) wydanej we Lwowie w 1928 i składającej się z 10 prac. Litografia sygnowana ołówkiem pod kompozycją z lewej. Praca w drewnianej ramie, za szkłem. Górna ramka zarysowana, litografia w stanie dobrym.
Kazimierz Sichulski (1879-1942) – malarz, karykaturzysta, rysownik i grafik. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reprezentant folklorystycznego nurtu sztuki Młodej Polski. Współtwórca krakowskiego kabaretu Zielony Balonik. (Wikipedia).
108.
SICHULSKI Kazimierz (1879-1942) – Wilki.
Litografia na ark. 63x47 cm. Plansza z "Teki myśliwskiej" K. Sichulskiego (Grońska 494) wydanej we Lwowie w 1928 i składającej się z 10 prac. Litografia sygnowana ołówkiem pod kompozycją z lewej. Praca w drewnianej ramie, za szkłem. Stan dobry.
Kazimierz Sichulski (1879-1942) – malarz, karykaturzysta, rysownik i grafik. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Reprezentant folklorystycznego nurtu sztuki Młodej Polski. Współtwórca krakowskiego kabaretu Zielony Balonik. (Wikipedia).
109.
STELLER Paweł (1895-1974) – Baca.
Drzeworyt form. 27,5x20,5 na ark. 34,3x27 cm. Twarz starego mężczyzny w kapeluszu. Pod kompozycją sygnatury ołówkowe: "Drzeworyt-Baca", "44/100" i "P. Steller 1936". Odbitka zamontowana narożnikami na papierowym podkładzie. Na odwrocie podkładu piecz. P.P. "Desa". Stan dobry.
Paweł Steller (1895-1974) - artysta plastyk, którego ulubioną formą wyrazu artystycznego był drzeworyt. Uczeń Władysława Skoczylasa. Pozostawił po sobie ponad 10.500 prac, na które składały się drzeworyty, akwarele, rysunki ołówkiem i piórkiem, ilustracje do podręczników, książek, kalendarzy.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
110.
STELLER Paweł (1895-1974) – Włóczęga.
Drzeworyt form. 28x20,9 na ark. 34,5x24,7 cm. Twarz starego mężczyzny. Pod kompozycją sygnatury ołówkowe: "Drzeworyt-Włóczęga", "25/100" i "P. Steller 1936". Przebarwienia marginesów, poza tym stan dobry.
Paweł Steller (1895-1974) - artysta plastyk, którego ulubioną formą wyrazu artystycznego był drzeworyt. Uczeń Władysława Skoczylasa. Pozostawił po sobie ponad 10.500 prac, na które składały się drzeworyty, akwarele, rysunki ołówkiem i piórkiem, ilustracje do podręczników, książek, kalendarzy.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
111.
STRYJEŃSKA Zofia (1891-1976) – Taniec żydowski.
Plansza form. 39,5x29,5 cm. Tablica z teki Z. Stryjeńskiej "Tańce polskie" (Kraków 1929), zaopatrzona w kartę z zapisem nutowym tańca. Stan dobry.
Zofia Stryjeńska z domu Lubańska (1891-1976) – malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka, przedstawicielka art déco, jedna z najbardziej znanych polskich artystek plastyczek dwudziestolecia międzywojennego.
112.
WAŁACH Stanisław (1919-1983) – Nad misą.
Drzeworyt form. 10,4x15,7 cm. Dwaj chłopcy pochyleni nad stojącą na sole misą. Pod kompozycją odręczna sygnatura ołówkowa: "Jan Wałach, Istebna 1958". Praca w papierowym passe-partout, w drewnianej ramce, za szkłem. Stan dobry.
Stanisław Wałach (1919-1983) – artysta uprawiający malarstwo sztalugowe, monumentalne świeckie i religijne, a także rysunek i grafikę.
UWAGA: możliwa opłata droit de suite.
113.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Dziedziniec zamku wawelskiego.
Akwaforta form. 25,8x21,7 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Grafika z kartonowym passe-partout, w drewnianej ramce, za szkłem. Papier pożółkły, otarcia ramy.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
114.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Fragment ołtarza Wita Stwosza w Kościele Mariackim.
Akwaforta form. 21,5x15,3 na ark. 40,8x32,9 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana odręcznie na dolnym marginesie i na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Grafika w papierowym passe-partout. Papier zakwaszony.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
115.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Grobowce w Kaplicy Zygmuntowskiej w katedrze na Wawelu.
Akwaforta form. 23,4x19,2 na ark. 42,5x33,2 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Grafika w papierowym passe-partout. Papier zakwaszony.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
116.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Kościół Augustianów pw. św. Katarzyny.
Akwaforta form. 20,8x24,7 na ark. 32,7x41,6 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Tytuł wpisany odręcznie ołówkiem wewnątrz passe partout. Grafika w papierowym passe-partout. Stan bardzo dobry.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
117.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Kościół Bożego Ciała.
Akwaforta form. 23,5x17,8 na ark. 41,8x33 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), niesygnowana. Wewnątrz passe-partout wpisany odręcznie ołówkiem tytuł pracy. Grafika w papierowym passe-partout. Stan bardzo dobry.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
118.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Kościół NPMarii od absydy.
Akwaforta form. 34,2x25 na ark. 41x31,3 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana odręcznie na dolnym marginesie i na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Grafika w papierowym passe-partout. Stan bardzo dobry.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
119.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Nagrobek Kazimierza Wielkiego w katedrze wawelskiej.
Akwaforta form. 24,8x18 na ark. 37,3x27,1 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana na płycie pod kompozycją "Ryt. Zakrzewski". Grafika z kartonowym passe-partout, w drewnianej ramce, za szkłem. Papier pożółkły, otarcia ramy.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
120.
ZAKRZEWSKI Władysław (1903-1944) – Wnętrze kościoła św. Krzyża w Krakowie.
Akwaforta form. 27,8x19,5 na ark. 37,4x27,2 cm. Praca z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" (ca 1935; Grońska 632), sygnowana odręcznie na dolnym marginesie. Grafika w papierowym passe-partout. Stan bardzo dobry.
Władysław Zakrzewski (1903-1944) - malarz i grafik, twórca ekslibrisów. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza, później grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Jana Wojnarskiego. Od roku 1932 zajmował się wyłącznie grafiką, uprawiając techniki metalowe, których najczęstszą tematyką była architektura miast polskich, pejzaże nadmorskie i śląskie.
121.
ARTYSTA nieznany – Barbakan i mury Krakowa.
Akwatinta form. 5,3x11,7 na ark. 11x20,3 cm. Praca w duchu młodopolskim, niesygnowana, powstała zapewne w początkach XX w. Papier nieco pofałdowany.
122.
ARTYSTA nieznany – Rynek Starego Miasta w Warszawie widziany z wylotu ul. Krzywe Koło.
Akwarela form. 19,3x25,6 cm. Arkusz naklejony na tekturę. W lewym dolnym narożniku nieczytelna sygnatura artysty oraz odręczny tytuł "St. Warszawa". Praca wykonana w latach międzywojennych. Na odwrocie piecz. "Wyrażono zgodę na wywóz za granicę" oraz piecz. Urzędu Konserwatorskiego. Stan dobry.
123.
[CZARTAK]. Teka autolitografij Czartaka. [Kraków 1928. Druk. "Czasu"]. 4, s. [2], tabl. 8. brosz.
Pierwsza karta zakurzona, stan dobry. Ukazało się jako fragment "Czartaka" z 1928. Na stronie tyt. wykaz litografii. Zaw.  prace: Juliana Fałata ("Skrzeczna widziana z Bystrej"; "Widok z Bystrej na Klimczok"), Jana Hrynkowskiego ("Cyganka"), Felicjana Szczęsnego Kowarskiego ("Baca"), Ludwika Misky'ego ("Czartak"), Tytusa Czyżewskiego ("Dom Zegadłowicza w Gorzeniu" - mylnie oznaczony w spisie jako litografia Jana Mrozińskiego "Dworek w Beskidzie"), Zbigniewa Pronaszki ("Ulica w Suchej"), Wojciecha Weissa ("Kalwarja").